Hjemmekontor er en del av boligen som utelukkende benyttes i virksomheten til bedriften. Dersom deler av stuen eller soverom brukes til kontorabeid gir ikke dette fradragsrett av kostnader i regnskapet.
Fradragsrett forutsetter at det dreier seg om rom som utelukkende benyttes i virksomheten, f eks at det er innredet frisørsalong, tannlege– eller legekontor, utsalgssted, lager eller lignende i deler av boligen.
For virksomheter hvor aktiviteten hovedsakelig foregår på andre steder enn på hjemmeadressen, og hvor kun noe kontorarbeid utføres i hjemmet, vil det ofte ikke foreligge noen fradragsrett.
Fastsettelse av fradraget
Enkeltmannsforetak har ikke anledning til å trekke fra en leie for bruk av deler av egen bolig i næringsvirksomheten. Dette fordi enkeltmannsforetak ikke kan inngå leieavtale med seg selv. I enkeltmannsforetaket er privatpersonen som eier og driver virksomheten ett og samme rettssubjekt, i motsetning til hva som er tilfelle der næringen drives i et aksjeselskap.
Enkeltmannsforetak må basere fradraget på de faktiske kostnader knyttet til hjemmekontoret. Fradragsrett følger av kostnader som er blitt utbetalt for å tjene penger.
Alternativt kan det kreves fradrag etter standardsatsen for hjemmekontor fastsatt i Takseringsreglene. Fradrag etter standardsatsen er kun på kr 1600. I og med at standardfradraget er så pass lavt, vil de fleste være best tjent med å kreve fradrag på grunnlag av faktiske kostnader.
For kostnader som kreves fradratt må det kunne bevises at de knytter seg til den delen av boligen som er forbeholdt virksomheten.
Kostnader som ikke bare gjelder hjemmekontoret, skal fordeles basert på et rimelig skjønn. Typiske slike kostnader, vil for eksempel være kostnader til strøm, ytre vedlikehold, forsikring og kommunale avgifter. Det gis ikke fradrag for eget eller ektefellens arbeid med å renholde hjemmekontoret. Leier virksomheten inn rengjøringspersonale til jobben, vil dette imidlertid være fradragsberettiget.
Hjemmekontor i leiet bolig
Dersom den næringsdrivende leier boligen, skal fradrag for hjemmekontor baseres på en skjønnsmessig fordeling av de samlede kostnader til husleie, strøm mv. mellom boligdelen og hjemmekontoret.
Skatteplikt ved salg av bolig benyttet i næringsvirksomhet
En bolig kan selges skattfritt dersom selger har eid boligen mer enn ett år før salget, og har benyttet denne som egen bolig i minst ett av de to siste årene før salget.
Vær klar over at den del av boligen som er benyttet som hjemmekontor i næringen, ikke vil være omfattet av skattefritaket. Ved et salg vil derfor den delen av salget som kan tilskrives ervervsdelen være skattepliktig.
Skatteplikt kan unngås dersom eier slutter å bruke hjemmekontoret i virksomheten minst et år før salget, for derved å oppfylle kravet til bruk til egen bolig før salget avtales.
Dersom en regner med at salget gir tap, vil det imidlertid være gunstig å opprettholde næringsbruken slik at tapet som kan gjelder næringsdelen kan fradragsføres.
Jest kilka opcji. Jezeli wynajmujesz mieszkanie i jeden z pokoi jest biuret, to mozna odliczyc 10% czyszu. Przynajmniej tak mowi ksiegowa znajomej, ktora zajmuje sie w wiekszosci malymi jednoosobowymi firmami. Pogadaj ze swoja ksiegowa.