Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Już jest! Polsko-norweski

Kalendarz 2026

Sprawdź
Autopromocja

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

Transport i komunikacja

Po meble rowerem, na piwo samochodem? Oslo tnie miejsca parkingowe

Redakcja

08 listopada 2025 11:47

Kopiuj link
5
Po meble rowerem, na piwo samochodem? Oslo tnie miejsca parkingowe

Zmiany promują infrastrukturę rowerową kosztem miejsc dla samochodów. Fot. Adobe Stock, licencja standardowa (zdjęcie poglądowe)

Przepisy dotyczące liczby miejsc parkingowych w Oslo wywołały ostrą debatę wśród polityków i przedsiębiorców. Zgodnie z analizą Oslo Handelsstands Forening, aż 80 proc. miejsc mogłoby zniknąć, gdyby wszystkie sklepy i instytucje budowano według obecnych zasad. Zmiany, obowiązujące od 2022 roku, ograniczają liczbę miejsc dla samochodów na rzecz infrastruktury rowerowej.
Norma parkingowa w Oslo wprowadza rygorystyczne ograniczenia dotyczące budowy miejsc dla samochodów przy nowych inwestycjach. Przykładem jest sklep Meny Gressbanen, który powstał tuż przed wejściem przepisów w życie.

Obiekt posiada 45 miejsc parkingowych, ale zgodnie z obowiązującymi zasadami mógłby mieć jedynie 14–15. Przedstawiciele Norgesgruppen przyznają, że w takim przypadku sklep w ogóle by nie powstał. Klienci robią duże zakupy i potrzebują wygodnego dostępu do parkingu.

Handel i inwestycje pod presją

Oslo Handelsstands Forening alarmuje, że restrykcyjne przepisy blokują rozwój lokalnego handlu i modernizację obiektów. Według organizacji miasto traci szansę na nowe inwestycje warte nawet kilka mld NOK. Zamiast nowych, nowoczesnych budynków, w przestrzeni miejskiej pozostają „stare i nieatrakcyjne” obiekty.

Dyrektor Daniel Torkildsen Lea podkreśla, że obecne przepisy nie różnicują potrzeb między małymi lokalami a dużymi sieciami handlowymi. Wskazuje też, że ograniczenia utrudniają budowę podziemnych parkingów, które mogłyby poprawić estetykę i funkcjonalność miasta.
Oslo Handelsstands Forening ostrzega przed blokadą rozwoju lokalnego handlu.

Oslo Handelsstands Forening ostrzega przed blokadą rozwoju lokalnego handlu.Fot. stock.adobe.com/licencja standardowa

Polityczny spór o przyszłość transportu

James Stove Lorentzen z Partii Konserwatywnej zapowiedział, że w tym roku ratusz planuje przedstawić zmiany w przepisach i skierować je do konsultacji społecznych. Jego zdaniem obecne zasady utrudniają działalność szkół i domów opieki, gdzie parking jest niezbędny dla pracowników i odwiedzających.

Z kolei Zieloni oraz Partia Liberalna bronią restrykcyjnych regulacji, twierdząc, że są one kluczowe dla ograniczenia ruchu samochodowego i rozwoju zielonego miasta. Ingeborg Bjørnevik z Partii Postępu ostrzega natomiast, że polityka ograniczeń stawia w trudnej sytuacji rodziny z dziećmi i osoby starsze, które potrzebują samochodu na co dzień.
Czy Oslo ma pozostać miastem przyjaznym kierowcom, czy stać się wzorem zrównoważonego transportu w Skandynawii. Jeszcze w tym roku władze mają zaprezentować nową propozycję przepisów, która może przesądzić o kształcie miejskiej infrastruktury na kolejne lata.
0
1
0
0
0
Komentarze (5)
Dodaj komentarz
Piotr
17 godzin temu
Dwa lata temu w samym toyen pracowałem przy likwidacji miejsc parkingowych już wtedy odpadło ich w rok 100miejsc. ludzie przychodzili i pytali co teraz a ja zawsze im odpowiadałem że muszą kupić konie i będą nimi parkować w parku 😂
0
Odpowiedz
Anonimowy
8 godzin temu
Kiedy ludzie przejrzą na oczy i pogonią tą czerwono-zieloną zarazę?
1
Odpowiedz
Wszystkie komentarze (5)

Raport Norwegia

Twoje centrum aktualności i najnowszych wiadomości z Norwegii. Publikujemy dziesiątki informacji dziennie, abyś był zawsze na bieżąco. W jednym miejscu znajdziesz kluczowe informacje: od alertów pogodowych i sytuacji na drogach, przez doniesienia z rynku pracy, po najważniejsze wydarzenia z Oslo, Bergen, Stavanger i wszystkich regionów Norwegii.

Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok