Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
MultiNOR

Nowy formularz

Zleć rozliczenie podatku
prościej niż kiedykolwiek

Rozlicz podatek
Autopromocja

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

Aktualności
|
Redakcja
|

25 października 2025 09:53

Rewolucja w budownictwie. Norwegia testuje beton, o którym marzy cały świat

W Oslo powstała pierwsza na świecie konstrukcja z betonu, która sama ogranicza emisję dwutlenku węgla. Na stacji Skøyen, budowanej w ramach linii Fornebubanen, zastosowano materiał „evoZero” firmy Heidelberg Materials. Innowacyjna technologia pozwala wychwytywać i magazynować CO₂ powstały w procesie produkcji cementu.
Komentarze (41)
Kopiuj link
Rewolucja w budownictwie. Norwegia testuje beton, o którym marzy cały świat
Stacja Skøyen, na której zastosowano beton, będzie centralnym węzłem na linii Fornebu. Fot. materiały prasowe Skanska
Beton evoZero to produkt przemysłowy, w którym CO₂ z produkcji cementu jest wychwytywany, transportowany i składowany pod ziemią, bez potrzeby stosowania tradycyjnych mechanizmów kompensacji emisji.

Przy zastosowaniu technologii materiał ma znacząco niższy ślad klimatyczny niż beton standardowy. Zachowuje wymagane właściwości jakościowe i wytrzymałościowe. Wykorzystanie takiego betonu w projekcie Skøyen stacji stanowi kamień milowy w dążeniu do redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorze budowlanym, informują budowlańcy.

Współpraca przemysłu i branży technologicznej

Beton odpowiada za znaczną część emisji w projektach, dlatego wdrożenie technologii wychwytywania CO₂ w produkcji betonu to jeden z najefektywniejszych sposobów ograniczania śladu węglowego. Materiał tego typu powstaje w zakładzie w Brevik i stanowi wynik wieloletnich badań oraz współpracy międzynarodowej. Następnym etapem jest rozbudowa systemu w Wielkiej Brytanii – zakład w Wales ma planować wychwytywać około dwa razy więcej CO₂ niż zakład w Brevik.

Nowoczesna stacja w Skøyen

Projekt stacji Skøyen obejmuje budowę podziemnej stacji dwutorowej na głębokości ok. 45 metrów oraz dwa wejścia po każdej stronie ulicy Hoffsveien. Wybór tego miejsca wiąże się z dużymi wymaganiami technologicznymi i logistycznymi.

Wdrożenie betonu evoZero jest istotnym testem dla przyszłych dużych inwestycji. Sektor budowlany odpowiada za około siedem proc. globalnych emisji gazów cieplarnianych. Zastosowanie takich technologii może znacznie przyczynić się do zmniejszania tego udziału.
Jak oceniasz ten artykuł?
4
19
3
4
6
Reklama
Komentarze (41)
Dodaj komentarz
Adam
25/10 14:30
Technologia jest opłacalna tylko i wyłącznie jeśli będzie dotowana z naszych podatków. W całej Europie kiedy tylko kraje przestały sponsorować wiatraki nagle okazało się że energia produkowana z nich jest 2x. Droższa od innych źródeł.
To samo z autami na baterie. Wystarczy że kraje przestaną wyciągać pieniądze 💸💰 od obywateli jeżdżących tradycyjnymi autami i finansować tymi pieniędzmi klientów którzy zwabieni fałszywie niska ceną auta na baterie i cały ten misterny plan się posypie. Nie ma darmowych obiadów. Albo coś się spina finansowo albo nie.
Nie można wiecznie oszukiwać ludzi
15
Odpowiedz
Anonimowy
25/10 20:49
Ciekawe, że bardzo dużo mają do powiedzenia i komentowania ludzie, którzy wiedzą bardzo mało.
14
Odpowiedz
Pielgrzym
25/10 23:18
To podziel się z nami swoją ogromną wiedzą, bo myślę, że wiesz tyle ile zjesz, a na pewno nie więcej niż ci "powiedzą". Musisz być bardzo mądry uważając, że nie robią nas na grubą kasę pod hasłem EKOLOGIA. Może zamontuj sobie panele słoneczne by płacić mniej za prąd, a nie czekaj dzisiaj jeszcze trzeba kupić bank energii, a jutro co? Może podatek za słońce, bo płacić za coś trzeba.
2
Odpowiedz
JurekGx
26/10 09:22
Jutro opłata te recykling odpadów. No sorry, kupiłeś panele, to bądź eko do końca ;p
0
Odpowiedz
Dawid
26/10 06:49
Tylko że artykuł jest o betonie i ograniczaniu emisji CO2 przy jego produkcji
6
Odpowiedz
Anonimowy
26/10 11:16
...a po co?!
0
Odpowiedz
Anonimowy
26/10 13:08
Proste - ile kosztuje ten beton:) tzn cement :) jak jest tańszy niż tradycyjny - ok :)
0
Odpowiedz
Maryjolka
26/10 19:14
górnik górnictwa węgla kamiennego? ludzkość jednak ma szanse na, może prawie darmowe, obiadki, ponieważ czasem wystarczy pogłówkować i poeksperymentować aby nastąpił przełom, ale bez prób nie ma szans, trzeba kopać...
0
Odpowiedz
Anonimowy
27/10 13:49
co do wiatraków to masz zerową wiedzę mój znajomy ma firmę zainwestował w wiatraki kilkanaście lat temu 30 mn zł okres pisu to był gwóźdź ale na szczęście przetrwał biznes się spina energia i kasa pozwala mu dziś się rozwijać modernizować i zdecydowanie jest to najtańsza i najczystsza energia dziś inwestuje przy każdym wiatraku akumulatory i foto aby sprzedawać jak jest drożej ;-)
3
Odpowiedz
Marian z PIS
27/10 10:03
PiS daje za dsrmo
1
Odpowiedz
Iga
25/10 14:22
To jest jakaś dystopia. Niszczą naturę emitując CO2 podczas robienia odwiertów pod ziemią aby tam transportować emitując przy okazji CO2 które do transportu musi zostać sprężone czyli znów trzeba wyemitować CO2 by pozyskać energię do kompresji.
Po tym całym wariactwie gaz pod wysokim ciśnieniem zostaje wtłoczony pod powierzchnią ziemi i stanowi bombę z opóźnionym zapłonem.
Gdy nastąpi pęknięcie i nagle gaz wydostanie się z ogromną siłą nie będzie tlenu do oddychania i wszystko w okolicy umrze
14
Odpowiedz
Pielgrzym
25/10 23:32
Ale wiesz, że to chodzi o właściwości betonu jako materiału przyjmującego co², a on jest później wykorzystywany jako materiał budowlany? To nie chodzi o żaden magazyn dwutlenku węgla pod ziemią, tylko materiał o właściwościach pochłaniających go podczas produkcji.
7
Odpowiedz
Wrowerzysta
26/10 07:18
Cudowna inteligencja z dostępem do internetu. I tego skutki uboczne. 😂.
9
Odpowiedz
Anonimowy
26/10 21:14
Pewnie taka sama ściema jak fałszowanie emisji spalin przez samochody Volkswagena. Ciekawo kto to będzie weryfikował i jak mierzył. GREENWASHING.
0
Odpowiedz
Wędkak
26/10 21:15
CO2 nie niszczy natury... nie powielaj bzdurnej narracji mainstreemu!
0
Odpowiedz
Anonimowy
28/10 19:16
CO2 nie niszczy natury jeśli jest go nieco więcej niż obecnie to lepiej dla roślin. Dlatego uprawa roślin w szklarni z dodatkiem dwutlenku przyspiesza wegetację. Ale autor miał na myśli niekontrolowany wyplywcgazy spod powierzchni. W takim stężeniu zdnen człowiek ani zwierzak nie przeżyje
0
Odpowiedz
Xx1
25/10 14:16
Tak, tylko brzmi to drogo. Obecnie widać że Europa kombinuje jak zwiększyć koszty wszystkiego a Chiny czy USA wręcz przeciwnie. Jeśli u nas wszystko upadnie przez wysokie koszty to oni nas przejmą i wykorzystają jako miejsce do składowania odpadów. Ekologia powinna iść w parze z większą efektywnością i niższymi kosztami, inaczej na dłuższą metę nie ma sensu jeśli wszyscy się do niej nie stosują.
1
Odpowiedz
Obserwator ulotnych rzeczy.
26/10 20:12
Chiny są światowym liderem w produkcji i instalacji mocy z OZE, wyprzedzając inne kraje w tempie rozbudowy farm wiatrowych i fotowoltaicznych. W pierwszej połowie 2024 roku emisje dwutlenku węgla w Chinach spadły o \(2,7\%\) rok do roku. Władze ogłosiły także cel redukcji emisji o \(7-10\%\) do 2035 roku.  Chiński rząd postrzega transformację energetyczną jako czynnik zwiększający bezpieczeństwo narodowe, obejmujące bezpieczeństwo energetyczne, gospodarcze i środowiskowe.

Ale przecież mogą się nie znać.
Za to anonimowy random z netu, który rzucał kamieniami na szkołę wie lepiej ;)
1
Odpowiedz
Wędkak
26/10 21:23
Tak, tylko że Chiny gdzieś mają ETS2 i kopią najwięcej węgla na świecie i może dlatego je stać inwestować biliony w zieloną energetykę. U nas nie ma nawet prawdziwych fabryk paneli PV, wszystko po ocleniu jest drogie. Nie mamy takich warunków prawnych dla rozwoju tego sektora. Wszystkie koszty z podatków ponoszą ludzie a pieniądze są marnotrawione na bzdurne startupy i konferencje. Samozaoranie Europy plus!
0
Odpowiedz
Anonimowy
25/10 10:09
Ciekawe kiedy się zawali jak te słynne kładki nad 6 ze stali skorodowanej hutniczo .
2
Odpowiedz
Pielgrzym
25/10 23:06
A ja myślałem, że nie ma nic pożyteczniejszego i bardziej ekologicznego, bez wymyślania i kombinowania do "wychwytywania" CO² od drzewa. W sumie po co sądzić drzewa, lepiej wszędzie lać beton i np. jak z budynkiem Polsatu w Warszawie, burzyć po 10 latach od powstania. Że drzewo działa to wiadomo, a ten beton, to kto wie czy działa? Na pewno działa wyciąganie kasy na magiczne "EKOzesamie otwórz się".
1
Odpowiedz
Pielgrzym
25/10 23:23
"EKOsezamie otwórz się"... nie wiem jak to się mogło stać, chyba to wina EKOoszczędności.
0
Odpowiedz
Anonimowy
27/10 07:29
Drzewo jest mało skuteczne, jeśli chodzi o absorbcję CO2. Prawdziwie skuteczne są bagna, które częściowo osuszyliśmy, ale mają być odtwarzane, bo ktoś zauważył, że przez bagna nie przejedzie żaden pojazd wojskowy, więc będzie to naturalna ochrona naszej wschodniej granicy, podobnie zresztą robią Finowie, żeby się odciąć od Rosji.
0
Odpowiedz
Dramat
28/10 12:27
Tu chodzi o nowe twory technologiczne, zaczęli od testów w Norwegii, będą próbowali pchać się do krajów najbardziej zanieczyszczonych czyt. Chiny/Azja.

Jeżeli chodzi o sadzenie lasów przy obecnym pędzie technologicznym, w Chinach to się mija z celem. Można sobie wróżyć z fusów jakby było pięknie ale czasami trzeba zejść na ziemię i przyjąć z czym się mierzą co niektóre kraje.

Problem w tym że większość nie rozumie o czym czyta. Tak się składa że pracuje w danej firmie i nawet szkoda się dalej tutaj wypowiadać, bo prawdopodobnie w przeciągu tygodnia padnie komentarz że to wina Tuska. Niektórym osobom internet powinien być ograniczony..
0
Odpowiedz
Wrowerzysta
26/10 07:16
Zielonego bezrozumnego kosztownego debilizmu ciąg dalszy. A jakie będą tego skutki uboczne dla zwykłych ludzi. To nietrudno przewidzieć.
1
Odpowiedz
Sułtan
25/10 12:14
Ciekawe ile co2 powstaje przy magazynowaniu jego samego
1
Odpowiedz
Jarek
26/10 11:54
W Chinach autonomiczne maszyny budują a my bredzimy co2 i mocujemy nakretki.
2
Odpowiedz
Real
26/10 13:54
"sektor budowlany odpowiada za 7% emisji gazów cieplarnianych" - czyli produkcja betonu to około 1‰ a dzięki temu wynalazkowi możemy ją ograniczyć do 0,5%. Brawo, planeta przestała płonąć i zaczęła klaskać
1
Odpowiedz
Real
26/10 14:08
A, i jeszcze jedno: każdy tradycyjny beton wychwytuje i wiąże CO2 z powietrza. Żadna nowość. Nazywa się to karbonatyzacją i jest zabójcze dla stali zbrojeniowej i zmienia właściwości betonu. Czyli modne ostatnio betony wychwytujące CO2 to bicie piany bo nie nadają się do większości zastosowań
1
Odpowiedz
Anonimowy
26/10 21:38
Każda zaprawa murarska na bazie wapna pochłania CO2aby związać-zjawisko znane od od zarania dziejów budownictwa
0
Odpowiedz
Anonimowy
26/10 11:13
Obudźcie się wreszcie: ,,król jest nagi!!!"
1
Odpowiedz
Anonimowy
26/10 19:39
A po latach okaze się ze ten dwutlenek w ziemi też szkodzi . Zieloni niszcza gospodarkę Europy a inni to wykorzystają
2
Odpowiedz
Martt
26/10 16:02
Fajne, potrzebne, tylko jakie koszty? Postęp jak najbardziej, tylko żeby nie było tak, że zanim ta produkcja stanie się opłacalna to już przemysłu w Europie nie będzie, a Chiny i Indie będą produkowac starymi , tanimi metodami
0
Odpowiedz
Wędkak
26/10 21:12
Ludzie mają gdzieś emisję CO2 - to jest bardzo pożyteczny gaz a głupie media robią z niego truciznę. Ogarnijcie się. Dwutlenek węgla jest niezbędny do wegetacji roślin które najwydajniej pochłaniają jego nadmiary. To co potrafi technologia za miliony zielonych potrafi każde zielone drzewo! Najlepszy sposób na bezpieczne magazynowanie CO2 to drewniane meble i konstrukcje budowlane.
0
Odpowiedz
Ewelina a
26/10 16:00
Totalna bzdura, zdolnych pochłaniania jest pomijalna. Wystarczy rozpisać bilanse kilku reakcji chemicznych by zdemaskować te bzdury
0
Odpowiedz
Mm
26/10 16:51
Jaka kolwiek opinia na temat tego kamienia milowego to dopiero za jakieś 70 lat
0
Odpowiedz
Antoni Kosiba
27/10 06:04
Eko bzdury. Trzeba produkować CO2 i to jak najwięcej. Nie możemy przecież głodzić roślin:)
0
Odpowiedz
Anonimowy
26/10 22:42
Co za beton w tej UE.
Może tak CO2 zamykać w butelki te z korkami i zabetonowywać .
0
Odpowiedz
Anonimowy
26/10 19:47
Sranie w banie
0
Odpowiedz
Anonimowy
27/10 03:36
Tak na chłopski rozum, to wszelakie pestycydy stosiwane na potęgę i inne trujace substance o ktorych się nie mówi nas trują. C02 planety nie uśmierca.
0
Odpowiedz
Adam
25/10 14:45
.
0
Odpowiedz
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok