Około 60 budynków znajdujących się w Bryggen powstało dzięki działającej tam Lidze Hanzeatyckiej
adobestock / licencja standardowa
Najbardziej atrakcyjne norweskie miasto – zgodnie z tytułem przyznanym w czerwcu 2019 – ma twardy orzech do zgryzienia. Bergen, bo o nim mowa, musi zmierzyć się z trudnymi pytaniami Komitetu Światowego Dziedzictwa UNESCO na temat sztandarowego projektu władz miasta – poprowadzenia trasy tramwajów miejskich przed Bryggen. Eksperci UNESCO obawiają się, że linia Bybanen może zniszczyć Nadbrzeże, które znajduje się na liście światowego dziedzictwa.
O sprawie 12 września informowały praktycznie wszystkie norweskie media, zwłaszcza że poprowadzenie Bybanen tuż obok terenu uznanego za światowe dziedzictwo było tematem, który w Bergen pojawiał się wyjątkowo często przed lokalnymi wyborami.
Pomysł poprowadzenia szyn tramwajowych przed Bryggen pojawił się w 2016 roku. W lipcu 2019 wybrano zwycięski projekt, który zrealizować ma zespół architektów z: Asplan Viak, Rodeo, Sanden + Hodnekvam, Zenisk i Studio Holmedal.
Poniżej: zwycięski projekt, widać na nim, że w bliskiej odległości od budynków hanzeatyckich biec będą szyny tramwajowe
Zwycięski zespół ma zaprojektować także dwa podobszary Bryggen: Nikolaikirkeallmenningen i Torget.
UNESCO prosi Norwegię na dywanik
Komitet Światowego Dziedzictwa niepokoi wizja modernizacji Bryggen. I choć wybrano zwycięski zespół architektów, UNESCO ma zastrzeżenia co do całego projektu, dlatego – na szczeblu krajowym i międzynarodowym – prosi Norwegów o raport, czy trasa Bybanen w tym miejscu nie będzie stanowić zagrożenia dla światowego dziedzictwa, którym jest drewniana zabudowa w stylu hanzeatyckim.
Około 60 budynków znajdujących się w Bryggen powstało dzięki działającej tam Lidze Hanzeatyckiej, która w XIV wieku stworzyła w Bergen Kantor, tzw. placówkę handlową, która była ważnym ośrodkiem wymiany handlowej. W 1979 roku budynki trafiły na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
W związku z wątpliwościami UNESCO gmina wraz z krajowym antykwariuszem i okręgowym konserwatorem zabytków zatrudni ekspertów, którzy ocenią, czy inwestycja Bybanen tuż przy Bryggen nie zaszkodzi bezcennym budynkom. Ocena ma mieć dwa etapy: pierwszy na etapie projektu, a drugi już w planie zagospodarowania przestrzennego, pisze dziennik NRK. Dopiero po sporządzeniu raportu będzie wiadomo, czy zespół architektów będzie musiał dokonać zmian w zwycięskim projekcie.
Część domów to rekonstrukcje. Odkąd powstało Bryggen, wielokrotnie zdarzały się tam pożary, jak np. ten w 1955 roku, kiedy spłonęło sześć budynków. Najstarszy z budynków ma ok. 300 lat.
Photo by Michael Fousert on Unsplash
Najbardziej atrakcyjne miasto 2019
W czerwcu 2019 spośród wszystkich norweskich miast to właśnie Bergen uznano za miasto, w którym najlepiej rozwija się tkanka miejska i infrastruktura, ale też następuje rozwój społeczny. To między innymi za modernizację systemu tramwajów miejskich (Bybanen) Ministerstwo Samorządu Terytorialnego i Modernizacji przyznało miastu zaszczytny tytuł.
Dla władz gminy negatywna ocena inwestycji przy Bryggen byłaby nie na rękę, bowiem jednym z założeń rozwoju miasta było zagęszczenie ludności wokół historycznego centrum, co miałoby zapobiec eksurbanizacji. Bybanen miałoby stanowić dogodne połączenie do centrum z oddalonych dzielnic – zamysł ten również doceniło jury.
14-09-2019 12:58
9
0
Zgłoś