Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

7
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Życie w Norwegii

Skatteetaten, konsulat, NAV i inne: zarezerwuj wizytę w urzędzie

Natalia Szitenhelm

26 sierpnia 2020 10:09

Udostępnij
na Facebooku
Skatteetaten, konsulat, NAV i inne: zarezerwuj wizytę w urzędzie

Jeśli ktoś dopiero przyjechal do Norwegii z kraju z tzw. czerwonej listy, najpierw musi odbyc kwarantannę, potem dopiero może iść do urzędu. /zdjęcie ilustracyjne stock.adobe.com/standardowa/magui RF

Epidemia wirusa covid-19 zmieniła tryb pracy wielu urzędów i instytucji w Norwegii. Część z nich pracuje krócej, a do innych nie można już przyjść prosto “z ulicy” - wizytę trzeba zarezerwować wcześniej.
Zasady poruszania się po norweskich urzędach w obecnej sytuacji epidemicznej są ważne np. dla tych, którzy muszą dopełnić wszelkich formalności związanych z rejestracją pobytu w kraju fiordów, czyli np. uzyskać pozwolenie na pobyt, kartę podatkową, czy wyrobić stały lub tymczasowy numer personalny. Informacje przydadzą się też tym, którzy chcą załatwić sprawę w polskim Wydziale Konsularnym.

Wydział Konsularny Ambasady RP w Oslo

W sierpniu do Wydziału Konsularnego można dodzwonić się w godzinach: 13:30-16:00 (poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek) i 9.00-12.00 (środa). 

Jak informuje komunikat na stronie konsulatu, obecnie znacznie ograniczono liczbę wizyt w porównaniu do sytuacji sprzed pandemii. Należy także wcześniej zarezerwować termin spotkania w systemie e-konsulat.

Elektronicznie na wizytę mogą zapisać się osoby, które chcą załatwić sprawy paszportowe, dotyczące obywatelstwa polskiego, prawne i notarialne, zarejestrować urodzenie dziecka lub dokonać rejestracji małżeństwa, złożyć wniosek o wizę itp.

W sprawach niestandardowych należy dzwonić pod numer +47 24118077 lub kontaktować się mailowo na adres oslo.amb.wk@msz.gov.pl.

Liczba wizyt jest adekwatna do istniejącej sytuacji prawnej i sanitarno-epidemiologicznej. - W miarę znoszenia ograniczeń prawnych i sanitarno-epidemiologicznych ilość wizyt będzie sukcesywnie zwiększana. Czas realizacji spraw może ulec wydłużeniu - czytamy na stronie Wydziału Konsularnego.

Władze placówki proszą, by w przypadku rezygnacji z umówionej wizyty niezwłoczne anulowanie ją w systemie. Pozwoli to innym osobom na zapisanie się na zwalniany termin.

„Odstępowanie” umówionych w systemie wizyt nie jest akceptowane, a osoby przyjmowane są zgodnie z wydrukiem zarezerwowanych wizyt z tego systemu. Poza zapisami przyjmowane są jedynie osoby w nagłych, udokumentowanych sytuacjach życiowych (np. śmierć i pogrzeb członka najbliższej rodziny, nagła ciężka choroba członka najbliższej rodziny wymagającego stałej opieki nad nim, nagły wyjazd w związku z nagłą koniecznością leczenia, itp.). W takich sytuacjach jednak należy przedstawić dokumenty potwierdzające zaistniałe wyjątkowe okoliczności (np. akt zgonu, zaświadczenie lekarskie, itp.).

Policja, Urząd ds. Imigracji, Centrum Obsługi Pracowników Zagranicznych

By dopełnić formalności związanych z rejestracją, czy uzyskaniem pozwolenia na pobyt w kraju fiordów, trzeba m.in. zgłosić się na policję lub dokonać tego za pośrednictwem Centrum Obsługi Pracowników Zagranicznych (SUA). Obecnie jednak ww. instytucje bardzo ograniczyły liczbę wizyt czy spraw, z którymi można zgłosić się osobiście.

Wizytę na komisariacie czy w SUA trzeba zarezerwować wcześniej. Osoby, które przyjechały do Norwegii z krajów z tzw. czerwonej listy (tych, gdzie wskaźnik rozprzestrzeniania się covid-19 przekroczył 20 na 100 tys. mieszkańców), na posterunku mogą stawić się dopiero po odbytej 10-dniowej kwarantannie - dotyczy to np. osób przyjeżdżających z Polski. 

W Norwegii jest pięć oddziałów SUA: w Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger i Kirkenes.

Punkty informacyjne w oddziałach SUA są nieczynne do odwołania.

By wejść do SUA, oprócz wcześniejszego zarezerwowania wizyty, należy pokazać potwierdzenie umówionego spotkania (otrzyma się je SMS-em lub e-mailem). Przed spotkaniem, drogą elektroniczną należy przesłać też wszelkie niezbędne dokumenty. Wszelkiego typu podania czy formularze należy wypełnić przed wizytą w urzędzie. 

SUA w Oslo, Stavanger i Trondheim umożliwiają elektroniczne złożenie wniosku o termin wizyty na policji. W pozostałych trzeba korzystać z portalu aplikcyjnego UDI

TUTAJ szczegółowe informacje na temat możliwości rezerwowania wizyty w danym oddziale SUA.

Ci, którzy nie mieszkają w mieście, w którym znajduje się oddział SUA, muszą kontaktować się z lokalnym posterunkiem policji. Na tej stronie należy w wyszukiwarce wpisać nazwę swojej miejscowości - system wyszuka odpowiedni dla danej lokalizacji komisariat, wraz z jego adresem i godzinami otwarcia.

Jak na swojej stronie informuje policja, czas oczekiwania na umówioną już wizytę może być różny, w zależności od okręgu policyjnego. Np. w Agder czas oczekiwania to ok. 5 tygodni, w Møre og Romsdal wynosi on od 4. do 8 tygodni, zaś w Finnmarku i SUA w Kirkenes - 1 do 2 dni.
Czas oczekiwana na wizytę może wynieść nawet kilkanaście tygodni.

Czas oczekiwana na wizytę może wynieść nawet kilkanaście tygodni. screenshot politiet.no

Całkowicie niemożliwa zaś jest wizyta w Urzędzie ds. Imigracji (UDI) - tutaj urząd dopuszcza jedynie możliwość kontaktu telefonicznego czy mailowego.  

Kontakt telefoniczny: 10-14 od poniedziałku do piątku, nr: 23 35 16 00.
Kontakt mailowy możliwy jest po wypełnieniu formularza.

UDI zastrzega, że nie odpowiada na pytania dotyczące kwarantanny.

Urząd Pracy i Polityki Socjalnej

NAV zachęca, by petenci kontaktowali się przede wszystkim drogą elektroniczną lub telefonicznie. Ze względu na pandemię wiele oddziałów urzędu ma krótsze godziny otwarcia. Ponadto czas oczekiwania na rozwiązanie danej sprawy może się wydłużyć - urzędnicy muszą obecnie rozpatrywać o wiele więcej wniosków itp.

By skontaktować się z NAV, można napisać na ogólnodostępnym czacie.  Najpierw odpowie nam bot, jednak - jak informuje komunikat urzędu - można także porozmawiać z pracownikiem (w dni powszednie między 9 a 14.30, również w języku angielskim). Nie trzeba się logować, by zadać pytanie, jednak nie uzyska się jakiejkolwiek odpowiedzi, która wymaga podania danych osobowych, stanu rozpatrywania sprawy czy kwestii dot. płatności. W tych kwestiach, by uzyskać szczegółowe informacje, trzeba najpierw się zalogować, np. za pomocą Bank ID.

Poniżej: szczegółowe informacje zawierające np. dane osobowe uzyskamy dopiero po zalogowaniu się do systemu.

screenshot nav.no

Do urzędu można również dzwonić od poniedziałku do piątku, w godzinach 9-15. Numer kontaktowy dla osób dzwoniących w sprawie zasiłków, renty, permitteringu, a także innych usług socjalnych: 55 55 33 33. NAV zaznacza jednak, że w sprawach dotyczących zasiłku opiekuńczego na opiekę nad chorym dzieckiem można dzwonić do 14.30.

Wizyta w oddziale NAV jest możliwa, jeśli ktoś ma problem, by skontaktować się z urzędem drogą elektroniczną, a jego sprawa jest pilna. By umówić spotkanie w oddziale, można kontaktować się pod numerem telefonu: 55 55 33 33. Istnieje ryzyko, że wizyta zostanie odwołana, a zamiast niej odbędzie się rozmowa telefoniczna z urzędnikiem, czytamy na stronie NAV.  By sprawdzić, w jakich godzinach pracuje oddział urzędu w danej miejscowsci, TUTAJ trzeba wpisać kod pocztowy lub jej nazwę.

Urząd Podatkowy

Urząd informuje, że na wizytę mogą umówić się tylko ci, których sprawa wymaga osobistego stawiennictwa w oddziale. Chodzi o te osoby, które po raz pierwszy składają wniosek o kartę podatkową, zgłaszają przeprowadzkę do Norwegii, a także chcą potwierdzić ojcostwo. Trzeba też przyjść, by potwierdzić swoją tożsamość, jeśli wcześniej otrzymało się numer identyfikacyjny bez osobistego stawiennictwa w urzędzie. 

Lista oddziałów Skattetaten, w których można potwierdzić swoją tożsamość -> TUTAJ 
Termin spotkania trzeba wcześniej zarezerwować TUTAJ. Wizytę w Skatteetaten można także umówić za pośrednictwem SUA.  

Na wizytę trzeba przyjść ok. 5 minut wcześniej. Jeśli ktoś przybył do Norwegii z państwa znajdującego się na czerwonej liście, musi najpierw odbyć 10-dniową kwarantannę, a potem przyjść na spotkanie. 

W innych niż ww. sprawach należy kontaktować się drogą elektroniczną - poprzez wypełnienie formularza, czat, za pośrednictwem Facebooka czy telefonicznie (infolinia czynna w dni powszednie od 9 do 14.30) pod numerem: 800 80000. Numer dla osób dzwoniących z zagranicy to: +47 22 07 70 00.
We wszystkich urzędach przestrzega się środków ostrożności przeciwko rozprzestrzenianiu się covid-19. /zdjęcie ilustracyjne

We wszystkich urzędach przestrzega się środków ostrożności przeciwko rozprzestrzenianiu się covid-19. /zdjęcie ilustracyjne stock.adobe.com/standardowa/ Murugesan

Zarząd Dróg i Administracji

W sytuacjach dotyczących prawa jazdy, np.: odnowienia dokumentu czy wymiany, rejestracji pojazdu, wydania tablic rejestracyjnych czy też egzaminów praktycznych i teoretycznych, można umówić się na wizytę. Statens vegvesen informuje jednak, że termin trzeba rezerwować z wyprzedzeniem, a same stacje drogowe są otwarte tylko dla tych osób, które umówiły się na spotkanie. 

TUTAJ można zarezerwować wizytę. 

Spis stacji drogowych, wraz z adresami i godzinami otwarcia TUTAJ.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok