Skatteetaten, konsulat, NAV i inne: zarezerwuj wizytę w urzędzie

Jeśli ktoś dopiero przyjechal do Norwegii z kraju z tzw. czerwonej listy, najpierw musi odbyc kwarantannę, potem dopiero może iść do urzędu. /zdjęcie ilustracyjne stock.adobe.com/standardowa/magui RF
Wydział Konsularny Ambasady RP w Oslo
Jak informuje komunikat na stronie konsulatu, obecnie znacznie ograniczono liczbę wizyt w porównaniu do sytuacji sprzed pandemii. Należy także wcześniej zarezerwować termin spotkania w systemie e-konsulat.
Elektronicznie na wizytę mogą zapisać się osoby, które chcą załatwić sprawy paszportowe, dotyczące obywatelstwa polskiego, prawne i notarialne, zarejestrować urodzenie dziecka lub dokonać rejestracji małżeństwa, złożyć wniosek o wizę itp.
W sprawach niestandardowych należy dzwonić pod numer +47 24118077 lub kontaktować się mailowo na adres oslo.amb.wk@msz.gov.pl.
Liczba wizyt jest adekwatna do istniejącej sytuacji prawnej i sanitarno-epidemiologicznej. - W miarę znoszenia ograniczeń prawnych i sanitarno-epidemiologicznych ilość wizyt będzie sukcesywnie zwiększana. Czas realizacji spraw może ulec wydłużeniu - czytamy na stronie Wydziału Konsularnego.
Władze placówki proszą, by w przypadku rezygnacji z umówionej wizyty niezwłoczne anulowanie ją w systemie. Pozwoli to innym osobom na zapisanie się na zwalniany termin.
„Odstępowanie” umówionych w systemie wizyt nie jest akceptowane, a osoby przyjmowane są zgodnie z wydrukiem zarezerwowanych wizyt z tego systemu. Poza zapisami przyjmowane są jedynie osoby w nagłych, udokumentowanych sytuacjach życiowych (np. śmierć i pogrzeb członka najbliższej rodziny, nagła ciężka choroba członka najbliższej rodziny wymagającego stałej opieki nad nim, nagły wyjazd w związku z nagłą koniecznością leczenia, itp.). W takich sytuacjach jednak należy przedstawić dokumenty potwierdzające zaistniałe wyjątkowe okoliczności (np. akt zgonu, zaświadczenie lekarskie, itp.).
Policja, Urząd ds. Imigracji, Centrum Obsługi Pracowników Zagranicznych
Wizytę na komisariacie czy w SUA trzeba zarezerwować wcześniej. Osoby, które przyjechały do Norwegii z krajów z tzw. czerwonej listy (tych, gdzie wskaźnik rozprzestrzeniania się covid-19 przekroczył 20 na 100 tys. mieszkańców), na posterunku mogą stawić się dopiero po odbytej 10-dniowej kwarantannie - dotyczy to np. osób przyjeżdżających z Polski.
W Norwegii jest pięć oddziałów SUA: w Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger i Kirkenes.
Punkty informacyjne w oddziałach SUA są nieczynne do odwołania.
SUA w Oslo, Stavanger i Trondheim umożliwiają elektroniczne złożenie wniosku o termin wizyty na policji. W pozostałych trzeba korzystać z portalu aplikcyjnego UDI.
TUTAJ szczegółowe informacje na temat możliwości rezerwowania wizyty w danym oddziale SUA.
Ci, którzy nie mieszkają w mieście, w którym znajduje się oddział SUA, muszą kontaktować się z lokalnym posterunkiem policji. Na tej stronie należy w wyszukiwarce wpisać nazwę swojej miejscowości - system wyszuka odpowiedni dla danej lokalizacji komisariat, wraz z jego adresem i godzinami otwarcia.
Jak na swojej stronie informuje policja, czas oczekiwania na umówioną już wizytę może być różny, w zależności od okręgu policyjnego. Np. w Agder czas oczekiwania to ok. 5 tygodni, w Møre og Romsdal wynosi on od 4. do 8 tygodni, zaś w Finnmarku i SUA w Kirkenes - 1 do 2 dni.

Czas oczekiwana na wizytę może wynieść nawet kilkanaście tygodni. screenshot politiet.no
Kontakt telefoniczny: 10-14 od poniedziałku do piątku, nr: 23 35 16 00.
Kontakt mailowy możliwy jest po wypełnieniu formularza.
UDI zastrzega, że nie odpowiada na pytania dotyczące kwarantanny.
Urząd Pracy i Polityki Socjalnej
By skontaktować się z NAV, można napisać na ogólnodostępnym czacie. Najpierw odpowie nam bot, jednak - jak informuje komunikat urzędu - można także porozmawiać z pracownikiem (w dni powszednie między 9 a 14.30, również w języku angielskim). Nie trzeba się logować, by zadać pytanie, jednak nie uzyska się jakiejkolwiek odpowiedzi, która wymaga podania danych osobowych, stanu rozpatrywania sprawy czy kwestii dot. płatności. W tych kwestiach, by uzyskać szczegółowe informacje, trzeba najpierw się zalogować, np. za pomocą Bank ID.
Poniżej: szczegółowe informacje zawierające np. dane osobowe uzyskamy dopiero po zalogowaniu się do systemu.

screenshot nav.no
Wizyta w oddziale NAV jest możliwa, jeśli ktoś ma problem, by skontaktować się z urzędem drogą elektroniczną, a jego sprawa jest pilna. By umówić spotkanie w oddziale, można kontaktować się pod numerem telefonu: 55 55 33 33. Istnieje ryzyko, że wizyta zostanie odwołana, a zamiast niej odbędzie się rozmowa telefoniczna z urzędnikiem, czytamy na stronie NAV. By sprawdzić, w jakich godzinach pracuje oddział urzędu w danej miejscowsci, TUTAJ trzeba wpisać kod pocztowy lub jej nazwę.
Urząd Podatkowy
Lista oddziałów Skattetaten, w których można potwierdzić swoją tożsamość -> TUTAJ
Na wizytę trzeba przyjść ok. 5 minut wcześniej. Jeśli ktoś przybył do Norwegii z państwa znajdującego się na czerwonej liście, musi najpierw odbyć 10-dniową kwarantannę, a potem przyjść na spotkanie.
W innych niż ww. sprawach należy kontaktować się drogą elektroniczną - poprzez wypełnienie formularza, czat, za pośrednictwem Facebooka czy telefonicznie (infolinia czynna w dni powszednie od 9 do 14.30) pod numerem: 800 80000. Numer dla osób dzwoniących z zagranicy to: +47 22 07 70 00.

We wszystkich urzędach przestrzega się środków ostrożności przeciwko rozprzestrzenianiu się covid-19. /zdjęcie ilustracyjne stock.adobe.com/standardowa/ Murugesan
Zarząd Dróg i Administracji
TUTAJ można zarezerwować wizytę.
Spis stacji drogowych, wraz z adresami i godzinami otwarcia TUTAJ.

To może Cię zainteresować