Zwykle chodziło o ogumienie, hamulce, jak i zabezpieczenia i zbyt duże ładunki.
stock.adobe.com/licencja standardowa
Inspektorzy Państwowego Zarządu Dróg i Autostrad podsumowali rok 2022. Z raportu wynika, że wskutek kontroli ponad 20 tys. kierowców ciężarówek otrzymało zakaz prowadzenia pojazdów. Przyczynami był zarówno stan techniczny aut, jak i zachowanie osób je prowadzących.
W ubiegłym roku punkty kontrolne Statens vegvesen w Norwegii odwiedziło 496 tys. ciężkich pojazdów, zaś dokładniejszej analizie poddano 85 tys. z nich. Zgodnie ze statystykami urzędu w ponad 47 tys. aut wykryto usterki i braki, a najczęściej kontrolerzy mieli zastrzeżenia do przyczep.
Zwykle chodziło o ogumienie, hamulce, jak i zabezpieczenia i zbyt duże ładunki. Wiele przyczep było znacznie starszych niż sam samochód. Ponadto zdarza się, że sprzęt jest wynajmowany i eksploatowany na zmianę przez kilka firm.
Najważniejsze bezpieczeństwo
Statens vegvesen podkreśla, że podczas kontroli inspektorzy skupiają się na tych, którzy nie przestrzegają przepisów i mogą stanowić zagrożenie zarówno dla siebie, jak i innych użytkowników dróg. Około 23 500 skontrolowanych kierowców nie zostało dopuszczonych do dalszej jazdy. U ponad 13 tys. przypadków prowadzonych przez nich aut odnotowano przeciążenie lub brak zabezpieczenia ładunku.
Wskutek kontroli ponad 20 tys. kierowców ciężarówek otrzymało zakaz prowadzenia pojazdów.Źródło: Fotolia/Royalty Free/Author: hykoe
W 2022 r. na kierowców ciężarówek nałożono również ponad 11 tys. kar finansowych za naruszenie przepisów. Około 1000 z nich, a także zatrudniających ich i firm transportowych, zgłoszono za złamanie zasad dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku.
W okresie zimowym kontrolerzy zwracają także uwagę na odpowiednie opony i wyposażenie pojazdu na wypadek trudnych warunków atmosferycznych. W zależności od ciężkości auta i tego, czy posiada ono przyczepę, koła powinny być wyposażone w opony z kolcami (piggdekk) lub łańcuchy, zaś kierowca musi mieć w zanadrzu m.in. piach, gdyby trafił na ośnieżone, trudne do pokonania trasy.
Więcej informacji na temat przygotowania ciężarówki do norweskiej zimy znajduje się pod tym linkiem:
Źródła: TV2, Statens vegvesen