Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Firma w Norwegii - dwa pytania laika - Norwegia

Czytali temat:
Warsztat Samochodowy Autoservice Fornebu AS (820 niezalogowanych)
3 Posty

(apogeum)
Wiking
Cześć,

po ponad rocznym zbadaniu rynku postanowiłem otworzyć działalność gospodarczą w Norwegii. Większość spraw załatwiłem z pomocą dobrego księgowego, a teraz mam kilka pytań bardziej... praktycznych.

Sprawa wygląda następująco:
- w Norwegii mam "swojego człowieka", który zatrudniony będzie jako osoba odpowiedzialna za kontakt z klientami
- siedziba biura naturalnie jest w Norwegii (jeśli to ma jakieś znaczenie - nie jest to wynajęty, niemal wirtualny, box w Oslo - jak to czytałem u niektórych - a po prostu wynajmowany dom - oczywiście wszystko formalnie uzgodnione)
- wykonawcami są Polacy (w tym i ja), a praca jest "połowicznie zdalna" (że tak niefortunnie się wyrażę)
- mieszkam w Polsce, choć bywam w Norwegii praktycznie co tydzień
- tak, oczywiście mam sporo odłożonej gotówki, by w razie niepowodzeń przez dobre parę miesięcy nie zbankrutować
Ok, mam nadzieję, że te informacje wystarczą (o ile w ogóle są potrzebne) do odpowiedzi na poniższe pytania.

1. Czytałem wiele na temat problemów z abonamentem telefonicznym dla osób prywatnych - odnośnie zbyt krótkiego czasu pobytu w norge - jak to wygląda w przypadku firm? Czy jeśli jestem "nowym graczem na rynku", to na podstawie organisasjonsnummer uda mi się korzystać z usług abonamentowych w Norwegii (od początku istnienia firmy)? W Polsce z tym nie ma problemu, ale też i z abonamentem dla osób prywatnych (nawet bez dochodów) o żadnych trudnościach nie słyszałem.
2. Auto firmowe...
Mimo, że jestem raczej fanem kupowania dóbr za gotówkę, to w przypadku auta z chęcią wziąłbym je w leasing. Oczywiście tutaj już nie mówię o pierwszych miesiącach czy roku prowadzenia działalności, a raczej pytam się przyszłościowo.
Tu zaczynają się schodki - mieszkam w Polsce, a więc i tutaj zamierzam użytkować auto. W 80% byłyby to dojazdy do biur ulokowanych w 3 oddalonych o siebie o 200km każde miast w celu koordynowania pracy. Jedno z tych biur znajduje się w moim mieście (buduje się, że tak powiem) i do niego dojeżdżałbym na co dzień.
No i właśnie - kupno auta w Norwegii odpada (choć bardzo bym chciał wspomagać norweskie Państwo swoją gotówką, to niestety jest to całkowicie nieopłacalne), a mając działalność tylko i wyłącznie w norge chyba niemożliwym jest wzięcie leasingu w Polsce? Nie jest to sprawa dużej wagi, jednak bardzo mnie to intryguje.

Będę wdzięczny za odpowiedź na te dwa pytania.
Pozdrawiam!
Zgłoś wpis
Oceń wpis:  
Odpowiedz   Cytuj
1209 Postów
Makaryna kowalska
(Makaryna)
Maniak
apogeum napisał:
Cześć,

po ponad rocznym zbadaniu rynku postanowiłem otworzyć działalność gospodarczą w Norwegii. Większość spraw załatwiłem z pomocą dobrego księgowego, a teraz mam kilka pytań bardziej... praktycznych.

Sprawa wygląda następująco:
- w Norwegii mam "swojego człowieka", który zatrudniony będzie jako osoba odpowiedzialna za kontakt z klientami
- siedziba biura naturalnie jest w Norwegii (jeśli to ma jakieś znaczenie - nie jest to wynajęty, niemal wirtualny, box w Oslo - jak to czytałem u niektórych - a po prostu wynajmowany dom - oczywiście wszystko formalnie uzgodnione)
- wykonawcami są Polacy (w tym i ja), a praca jest "połowicznie zdalna" (że tak niefortunnie się wyrażę)
- mieszkam w Polsce, choć bywam w Norwegii praktycznie co tydzień
- tak, oczywiście mam sporo odłożonej gotówki, by w razie niepowodzeń przez dobre parę miesięcy nie zbankrutować
Ok, mam nadzieję, że te informacje wystarczą (o ile w ogóle są potrzebne) do odpowiedzi na poniższe pytania.

1. Czytałem wiele na temat problemów z abonamentem telefonicznym dla osób prywatnych - odnośnie zbyt krótkiego czasu pobytu w norge - jak to wygląda w przypadku firm? Czy jeśli jestem "nowym graczem na rynku", to na podstawie organisasjonsnummer uda mi się korzystać z usług abonamentowych w Norwegii (od początku istnienia firmy)? W Polsce z tym nie ma problemu, ale też i z abonamentem dla osób prywatnych (nawet bez dochodów) o żadnych trudnościach nie słyszałem.
2. Auto firmowe...
Mimo, że jestem raczej fanem kupowania dóbr za gotówkę, to w przypadku auta z chęcią wziąłbym je w leasing. Oczywiście tutaj już nie mówię o pierwszych miesiącach czy roku prowadzenia działalności, a raczej pytam się przyszłościowo.
Tu zaczynają się schodki - mieszkam w Polsce, a więc i tutaj zamierzam użytkować auto. W 80% byłyby to dojazdy do biur ulokowanych w 3 oddalonych o siebie o 200km każde miast w celu koordynowania pracy. Jedno z tych biur znajduje się w moim mieście (buduje się, że tak powiem) i do niego dojeżdżałbym na co dzień.
No i właśnie - kupno auta w Norwegii odpada (choć bardzo bym chciał wspomagać norweskie Państwo swoją gotówką, to niestety jest to całkowicie nieopłacalne), a mając działalność tylko i wyłącznie w norge chyba niemożliwym jest wzięcie leasingu w Polsce? Nie jest to sprawa dużej wagi, jednak bardzo mnie to intryguje.

Będę wdzięczny za odpowiedź na te dwa pytania.
Pozdrawiam!


Ty to sam wymysliles ? Czy ci sie przysnilo ?
Super byznesmaaaan, a nie jest w stanie zalatwic sobie telefonu ???!!!
Co do leasingu, to powinienes sam sobie odpowiedziec. Masz jakies przychody w tej FIRMIE, zeby wziasc gdziekolwiek leasing ????
Zgłoś wpis
Oceń wpis:  
Odpowiedz   Cytuj
506 Postów
xxxxxxx. xxxxxxx.
(gagatek)
Wyjadacz
apogeum napisał:
Cześć,

po ponad rocznym zbadaniu rynku postanowiłem otworzyć działalność gospodarczą w Norwegii. Większość spraw załatwiłem z pomocą dobrego księgowego, a teraz mam kilka pytań bardziej... praktycznych.

Sprawa wygląda następująco:
- w Norwegii mam "swojego człowieka", który zatrudniony będzie jako osoba odpowiedzialna za kontakt z klientami
- siedziba biura naturalnie jest w Norwegii (jeśli to ma jakieś znaczenie - nie jest to wynajęty, niemal wirtualny, box w Oslo - jak to czytałem u niektórych - a po prostu wynajmowany dom - oczywiście wszystko formalnie uzgodnione)
- wykonawcami są Polacy (w tym i ja), a praca jest "połowicznie zdalna" (że tak niefortunnie się wyrażę)
- mieszkam w Polsce, choć bywam w Norwegii praktycznie co tydzień
- tak, oczywiście mam sporo odłożonej gotówki, by w razie niepowodzeń przez dobre parę miesięcy nie zbankrutować
Ok, mam nadzieję, że te informacje wystarczą (o ile w ogóle są potrzebne) do odpowiedzi na poniższe pytania.

1. Czytałem wiele na temat problemów z abonamentem telefonicznym dla osób prywatnych - odnośnie zbyt krótkiego czasu pobytu w norge - jak to wygląda w przypadku firm? Czy jeśli jestem "nowym graczem na rynku", to na podstawie organisasjonsnummer uda mi się korzystać z usług abonamentowych w Norwegii (od początku istnienia firmy)? W Polsce z tym nie ma problemu, ale też i z abonamentem dla osób prywatnych (nawet bez dochodów) o żadnych trudnościach nie słyszałem.
2. Auto firmowe...
Mimo, że jestem raczej fanem kupowania dóbr za gotówkę, to w przypadku auta z chęcią wziąłbym je w leasing. Oczywiście tutaj już nie mówię o pierwszych miesiącach czy roku prowadzenia działalności, a raczej pytam się przyszłościowo.
Tu zaczynają się schodki - mieszkam w Polsce, a więc i tutaj zamierzam użytkować auto. W 80% byłyby to dojazdy do biur ulokowanych w 3 oddalonych o siebie o 200km każde miast w celu koordynowania pracy. Jedno z tych biur znajduje się w moim mieście (buduje się, że tak powiem) i do niego dojeżdżałbym na co dzień.
No i właśnie - kupno auta w Norwegii odpada (choć bardzo bym chciał wspomagać norweskie Państwo swoją gotówką, to niestety jest to całkowicie nieopłacalne), a mając działalność tylko i wyłącznie w norge chyba niemożliwym jest wzięcie leasingu w Polsce? Nie jest to sprawa dużej wagi, jednak bardzo mnie to intryguje.

Będę wdzięczny za odpowiedź na te dwa pytania.
Pozdrawiam!

SPAĆ nie możesz czy jak ?.
Poza tym za dużo śmiecia a za mało konkretów, jednymi słowy jak mawiają Norgi bla... bla, bla.

Może napisz co to za działalność gospodarcza, jaka branża w dziale gospodarczym.
Niby masz załatwione wszystko przez księgowego, a pytasz się o taką "zwykłą sprawę" jak leasing na
firmę, i te pe.
Może masz księgowego z polski a nie norweskiego.
Przecież takie proste sprawy o których przynudzasz, norweski księgowy ma w jednym najmniejszym palcu u lewej nogi.
Zgłoś wpis
Oceń wpis:  
Odpowiedz   Cytuj
3 Posty

(apogeum)
Wiking
Makaryna napisał:

Ty to sam wymysliles ? Czy ci sie przysnilo ?
Super byznesmaaaan, a nie jest w stanie zalatwic sobie telefonu ???!!!
Co do leasingu, to powinienes sam sobie odpowiedziec. Masz jakies przychody w tej FIRMIE, zeby wziasc gdziekolwiek leasing ????


Po pierwsze - nieco żałośnie komentować takie wypociny, ale spróbuję.
Po drugie - nie rozumiem o co Ci chodzi z załatwieniem telefonu. Zapytałem się jak wyglądają formalności przy nowych firmach z abonamentem - czy jest tak jak w Polsce, że nie potrzeba żadnych poświadczeń (oprócz opłacanych rachunków i ewentualnej kaucji w przypadku klientów indywidualnych) czy też nie ma z tym problemu. Zaznaczam, że zależy mi jedynie na usłudze, nie urządzeniach.

Po trzecie - o leasing zapytałem z czystej ciekawości. Prowadziłem przez kilka lat działalność gospodarczą w branży IT (odpowiadam już na pytanie gagatka), a że przez ostatni rok sporo usług świadczyliśmy dla Norwegów zdecydowałem się przenieść działalność do norge.

Gagatku,
księgowy polski nie zna się na przepisach w Norwegii. Wobec tego zasięgnąłem porad norweskiego księgowego polecanego na jednym z for. Napiszę teraz wyraźnie - nie zatrudniłem go, a przeprowadziłem długą rozmowę na temat aspektów podatkowych i prawnych. Sprawa leasingu, tak jak już napisałem, nie jest sprawą dużej wagi. Przez załatwiłem mam na myśli przejście przez podstawową biurokracje, bo mimo dobrej znajomości języka angielskiego i podstawowej norweskiego niektóre sprawy były dla mnie nowe.

Oba zresztą pytania to tylko sprawy, które mnie zastanawiają, a o których nie znalazłem informacji w sieci. A żadnej formy kredytu - no, oprócz karty kredytowej - nie zasmakowałem i jedyne z czego potencjalnie będę chciał w przyszłości skorzystać to leasing.
Zresztą z telefonem wyjaśni się to w ciągu tygodnia, bo najlepiej wszak zapytać osoby decyzyjne. Spodziewałem się jednak jakichś informacji od ludzi, którzy doświadczyli tego na własnej skórze.

Ach, zapomniałbym. Spać mogę, ale wydaję mi się, że Państwa coś nieco męczy skoro przyjmowany jest taki ton wypowiedzi i nieco prostackie zachowanie w przypadku Makaryny. No nic, tylko pozazdrościć.

Oczywiście ostatnie zdanie nie tyczy się Gagatka, bo faktycznie nieco przynudzam pisząc wiadomości na forach.

Dochodząc do konkretów - działalność w branży IT, między innymi projektowanie aplikacji i outsourcing. Księgowego norweskiego na stałe mam zamiar wybrać również w przyszłym tygodniu (wtedy dopiero będę w Norwegii). Tak jak mówiłem - leasing to dla mnie nowość, a tym bardziej leasing na zakup auta w Polsce i jego eksploatacje w tym kraju przez firmę norweską.
Zgłoś wpis
Oceń wpis:  
Odpowiedz   Cytuj
506 Postów
xxxxxxx. xxxxxxx.
(gagatek)
Wyjadacz
Jak będziesz już miał, normalnego norweskiego księgowego z prawdziwego zdarzenia i dasz mu odpowiednie zlecenia. To on w ramach swoich obowiązków, sam tobie wyłoży co i jak, oraz dlaczego tak, a nie inaczej, nawet ze zwykłym abonamentem na firmę, bezproblemowo sobie poradzi.
P.s.
Makaryna zachowała się tak a nie inaczej, ponieważ właśnie ma firmę w Norge i takie śmieszne i nieudolne pytania, ją akurat rozbawiły.
Zgłoś wpis
Oceń wpis:  
Odpowiedz   Cytuj
1209 Postów
Makaryna kowalska
(Makaryna)
Maniak
Odpowiem ci, pomimo, iz widze ze sam nie zdajesz sobie sprawy ile glupot napisales w jednym poscie.
Do "zalatwienia" telefonu nie potrzebujesz ksiegowego, czy czegos tam innego.
Kontaktujesz sie z operatorem, podajesz dane i masz nr. telefonu.
Co do leasingu w Polsce, to zglaszasz sie do odpowiedniej firmy w Polsce. Kto w Norwegii moze ci udzielic odpowiedzi jaki zwyczaje odnosnie tego istnieja w Polsce ???? Jak na tak "oblatana" osobe, to nie potrzeba zadawac pytan, bo to mozna wydedukowac samemu bez pytania i rozsmieszania innych....... powodzenia
Zgłoś wpis
Oceń wpis:  
Odpowiedz   Cytuj
3 Posty

(apogeum)
Wiking
Tak, oczywiście to rozumiem.
Zależało mi jedynie na spostrzeżeniach osób, które przez to przechodziły.

Ale tak czy inaczej dzięki.
Jestem po prostu typem człowieka, którego frustruje niewiedza na interesujący go temat - stąd też moje zniecierpliwienie i pytanie na forum.
Rozumiem też, że takich pytań bywa wiele i z czasem to już nuży, jednak... Nie ma obowiązku zamieszczania odpowiedzi do danego wątku, jeśli nie ma się nic do wniesienia.
Tym bardziej, że satysfakcjonujących odpowiedzi na zadane przeze mnie pytania nie znalazłem na tym forum ani na innych o podobnej tematyce.

Od razu zastrzegam, że nie są to słowa wymierzone w konkretną osobę, a jedynie moje dywagacje.

Makaryna,

mam wrażenie, że nie potrafisz czytać ze zrozumieniem.
Kto napisał, że potrzebuję księgowego do wykupienia usługi abonamentowej?
Jeszcze raz powtórzę - wszędzie, na każdym forum o tej tematyce znajdziesz post odnośnie problemów z abonamentem dla osób przed pierwszym rozliczeniem. Nie ma nic natomiast o firmach. Zapytałem czy tak jak w Polsce od samego początku istnienia firmy można bez problemu taki numer uzyskać czy wymagają dodatkowych dokumentów poświadczających płynność finansową działalności. Przypominam, że jest to nowa firma w rozumieniu prawa, nie nuf.

Co do tego leasingu, którego tak się przyczepiłaś. Tego też nie potrafisz przyswoić. Nie pytam o to jakie są zwyczaje leasingowania w przypadku polskiej DG, a działalności w Norwegii z tym, że samochód eksploatowany byłby w Polsce.

Cieszę się, że mogłem Cię ubawić. Polecam się na przyszłość.
Martwi mnie jednak to, że nie zdajesz sobie sprawy z... Ach, co ja tu będę.
Rzucę banałem, ale cuiusvis hominis est errare nullius nisi insipientis in errore perseverare...
Zgłoś wpis
Oceń wpis:  
Odpowiedz   Cytuj


Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok