Witam.
Wiem, że temat jest wałkowany w necie, ale wolę się upewnić, bo ile osób tyle opinii.
Chodzi o kolejność załatwiania formalności po przyjeździe do Oslo przez osobę, która nie ma jeszcze żadnej pracy ani umowy najmu (mam zaklepany pokój na grudzień, jednak bez umowy) i planuje zostać dłużej niż pół roku.
Z tego co wyczytałem i zebrałem do kupy z różnych źródeł, kolejność powinna być taka:
1. Kupno karty do telefonu (podobno wystarczy paszport)
2. Rejestracja na stronie selfservice.udi.no i wyznaczenie terminu wizyty
3. Rejestracja w NAV i otrzymanie numeru identyfikacyjnego (D-nummer)
4. Znalezienie pracy
5. Wizyta w Urzędzie Podatkowym i otrzymanie karty podatkowej (skattekort)
6. Wizyta w Urzędzie Ewidencji Ludności (Folkregisteret) i otrzymanie numeru personalnego (fodselsnummer)
7. Założenie konta w banku (dopiero mając skattekort i fodselsnummer)
Trochę tego jest i w związku z tym mam parę pytań:
1. Czy kolejność jest właściwa?
2. Czy ta zaklepana wizyta w UDI to jest to samo co wizyta na policji, czy zaraz po przyjeździe mam się zgłosić na najbliższy komisariat, a oprócz tego czekać kilka tygodni na wyznaczone spotkanie?
3. Jaka właściwie jest różnica między D-nummer i fodselsnummer i czy muszę mieć oba, czy potem drugi zastępuje pierwszy?
4. Czy po skattekort i fodselsnummer trzeba się wcześniej gdzieś rejestrować / zapisywać, czy wchodzi się z ulicy? To prawda, że oba urzędy są w jednym budynku?
5. Skoro konto w banku można założyć dopiero na sam koniec, to co zrobić z całą kasą na życie, którą biorę z Polski? Nosić przy sobie, założyć jakąś skrytkę pocztową / bankową?
6. Czy brak umowy najmu będzie problemem przy załatwianiu tych wszystkich formalności, czy wystarczy jak pokażę np. ostatni rachunek za prąd?
Byłbym bardzo wdzięczny za fachowe odpowiedzi, bo trochę się już w tym gubię, a wylot za tydzień
Pozdrawiam
Artur
Wiem, że temat jest wałkowany w necie, ale wolę się upewnić, bo ile osób tyle opinii.
Chodzi o kolejność załatwiania formalności po przyjeździe do Oslo przez osobę, która nie ma jeszcze żadnej pracy ani umowy najmu (mam zaklepany pokój na grudzień, jednak bez umowy) i planuje zostać dłużej niż pół roku.
Z tego co wyczytałem i zebrałem do kupy z różnych źródeł, kolejność powinna być taka:
1. Kupno karty do telefonu (podobno wystarczy paszport)
2. Rejestracja na stronie selfservice.udi.no i wyznaczenie terminu wizyty
3. Rejestracja w NAV i otrzymanie numeru identyfikacyjnego (D-nummer)
4. Znalezienie pracy

5. Wizyta w Urzędzie Podatkowym i otrzymanie karty podatkowej (skattekort)
6. Wizyta w Urzędzie Ewidencji Ludności (Folkregisteret) i otrzymanie numeru personalnego (fodselsnummer)
7. Założenie konta w banku (dopiero mając skattekort i fodselsnummer)
Trochę tego jest i w związku z tym mam parę pytań:
1. Czy kolejność jest właściwa?
2. Czy ta zaklepana wizyta w UDI to jest to samo co wizyta na policji, czy zaraz po przyjeździe mam się zgłosić na najbliższy komisariat, a oprócz tego czekać kilka tygodni na wyznaczone spotkanie?
3. Jaka właściwie jest różnica między D-nummer i fodselsnummer i czy muszę mieć oba, czy potem drugi zastępuje pierwszy?
4. Czy po skattekort i fodselsnummer trzeba się wcześniej gdzieś rejestrować / zapisywać, czy wchodzi się z ulicy? To prawda, że oba urzędy są w jednym budynku?
5. Skoro konto w banku można założyć dopiero na sam koniec, to co zrobić z całą kasą na życie, którą biorę z Polski? Nosić przy sobie, założyć jakąś skrytkę pocztową / bankową?
6. Czy brak umowy najmu będzie problemem przy załatwianiu tych wszystkich formalności, czy wystarczy jak pokażę np. ostatni rachunek za prąd?
Byłbym bardzo wdzięczny za fachowe odpowiedzi, bo trochę się już w tym gubię, a wylot za tydzień

Pozdrawiam
Artur