Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Życie w Norwegii

Ułatwienie dla kierowców: oświadczenie o kolizji można wypełnić cyfrowo

Natalia Szitenhelm

16 sierpnia 2020 08:00

Udostępnij
na Facebooku
Ułatwienie dla kierowców: oświadczenie o kolizji można wypełnić cyfrowo

Wielu kierowców ze stresu bądź braku kartki papieru i długopisu nie spisuje oświadczenia o kolizji. /zdjęcie ilustracyjne stock.adobe.com/standardowa/Paolese

Każdy uczestnik kolizji drogowej może cyfrowo wypełnić oświadczenie o poniesionej szkodzie, które trafi do ubezpieczyciela. - Skończyły się czasy, gdy trzeba było mieć w samochodzie kartkę papieru i długopis - cieszy się Espen Andreassen z Norweskiego Związku Samochodowego (NAF).
Norweski Związek Samochodowy, wprowadzając możliwość wypełnienia przez internet oświadczenia o szkodzie, chce zminimalizować stres kierowców biorących udział w kolizji. - Od dawna widzimy potrzebę digitalizacji. Chcemy pomóc [kierowcom - przyp. red.] zmniejszyć odczuwanie dyskomfortu podczas sytuacji, którą wielu uważa za stresującą - mówił 11 sierpnia Andreassen, cytowany przez Norweską Agencję Prasową NTB.

Łatwiej i szybciej zgłosisz szkodę

NAF informuje, że priorytetem podczas opracowywania cyfrowego formularza o szkodzie była wersja na urządzenia mobilne - każdy przecież nosi przy sobie telefon komórkowy, za pomocą którego może teraz zgłosić stłuczkę. - Nawet na małym telefonie komórkowym nie powinno to sprawiać trudności - dodaje Andreassen. 

Jeśli w kolizji biorą udział dwa samochody, każdy z ich kierowców może uzupełnić swoją część oświadczenia. Cyfrowy formularz jest zintegrowany z systemem Norweskiego Zarządu Dróg i Autostrad (Statens vegvesen) - wszelkie niezbędne dane dotyczące pojazdu pobierane są automatycznie w oparciu o jego numer rejestracyjny. Gdy kierowcy skończą wypełniać oświadczenie, mogą podpisać się za pomocą Bank ID.

Jak informuje Związek Samochodowy, w cyfrowej wersji oświadczenia wszystkie pola zawierają wyjaśnienie, jakie dane należy w nich umieścić. Wiele informacji jednak ładuje się automatycznie po tym, jak kierowa wprowadzi numer rejestracyjny samochodu, a także swój numer telefonu komórkowego. Plusem rozwiązania według NAF jest także fakt, że nie trzeba pobierać specjalnej aplikacji - oświadczenie można wypełnić w przeglądarce. 

Zgłoszenie o szkodzie po kolizji można wypełnić TUTAJ 

Oświadczenie w formie cyfrowej wypełnić może każdy, kto brał udział w stłuczce.  

NAF

Na razie wypełnienie formularza jest możliwe w przypadku kolizji, w której udział brały dwa samochody.

Trzeba o tym pamiętać

NAF informuje, że wielu kierowców ze stresu bądź braku właśnie kartki papieru i długopisu nie spisuje oświadczenia o kolizji - a to duży błąd, podkreśla Związek Samochodowy. Jak wyjaśnia, może to potem powodować trudności z likwidacją powypadkowych szkód. Za każdym razem więc należy udokumentować kolizję, a także przedstawić zaangażowane w nią strony.

W przypadku stłuczki:

- wypełnij oświadczenie o kolizji
- zabezpiecz dowody z miejsca zdarzenia, np. zrób zdjęcia
- nigdy nie podpisuj niczego, z czym się nie zgadzasz ~NAF

NAF informuje, że formularz nie rozstrzyga w żaden sposób winnego zdarzenia, jeśli są co do tego wątpliwości. Daje jednak ubezpieczalniom podstawę do zajęcia stanowiska w tej kwestii. Jeśli jedna ze stron kolizji nie chce podpisać oświadczenia, należy pamiętać o tym by zapisać dane tej osoby - nazwisko, adres, a także numer rejestracyjny jej samochodu. Trzeba też udokumentować, że wypadek miał miejsce. W takiej sytuacji trzeba oświadczenie wypełnić samemu.

Oświadczenie nadal można spisać w sposób tradycyjny.

Z duchem czasu

Norwegowie stawiają na digitalizację - w wersji cyfrowej dostępne są już akty urodzenia, akty małżeństwa czy prawo jazdy. W przypadku tego ostatniego dokumentu Statens vegvesen przyznaje, że Norwegia jest najprawdopodobniej pierwszym krajem w Europie, który w tak krótkim czasie wprowadził cyfrowe prawo jazdy na pełną skalę – prace nad projektem trwały zaledwie 10 miesięcy.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok