Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

12
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Życie w Norwegii

Norweska poczta ostrzega przed świątecznymi oszustwami. „Najważniejszy jest sceptycyzm”

Monika Pianowska

07 grudnia 2022 09:00

Udostępnij
na Facebooku
Norweska poczta ostrzega przed świątecznymi oszustwami. „Najważniejszy jest sceptycyzm”

Działania oszustów wyglądają na tyle autentycznie, że łatwo dać się nakłonić do udzielania prywatnych informacji lub dokonania płatności. stock.adobe.com/licencja standardowa

Zbliżają się święta, a to czas, w którym norweska poczta ma najwięcej pracy. Niestety okres przed Bożym Narodzeniem stanowi również idealny moment dla oszustów próbujących wyłudzić poufne dane od adresatów w kraju fiordów. Poczta ostrzega przed sfałszowanymi e-mailami i SMS-ami, w których nadawca podszywa się pod Posten lub Bring.
Działania oszustów wyglądają na tyle autentycznie, że łatwo dać się nakłonić do udzielania prywatnych informacji lub dokonania płatności. W ten sposób można stracić nawet dziesiątki tysięcy koron.

Adresy łatwo sfałszować

Po otrzymaniu podejrzanej wiadomości, szczególnie niespodziewanej, warto zadać sobie kilka pytań, np. czy nadawca prosi o podanie nazwy użytkownika, hasła, informacji o karcie kredytowej, jak również o to, czy zapytanie charakteryzuje się czymś pilnym, jak ostrzeżenie lub zachętą do osiągnięcia zysku.
– Sceptycyzm to jedna z najważniejszych rzeczy, aby nie dać się oszukać, także w cyfrowym świecie. Łatwo jest sfałszować adresy e-mail, linki i numery telefonów oraz skopiować logo firmy i tym podobne, aby wyglądało to na prawdziwe – mówi Mats Lillesund, szef komunikacji bezpieczeństwa w dziale bezpieczeństwa informacji Posten Norge.
Tam, gdzie to możliwe, warto stosować logowanie dwuetapowe (na przykład z kodem jednorazowym).

Tam, gdzie to możliwe, warto stosować logowanie dwuetapowe (na przykład z kodem jednorazowym). stock.adobe.com/licencja standardowa

Wiedzą, że idzie paczka

W przypadku adresu nadawcy i linków łatwo je sfałszować, przez co wiadomości wydają się autentyczne. Można na przykład otrzymać wiadomość o paczce, która jest w drodze. Najczęściej, gdy adresat naprawdę czeka na paczkę.
– Zalecamy, aby wszyscy nasi klienci pobrali aplikację Posten na swój telefon komórkowy. To bezpieczny kanał, w którym zawsze widać niezbędne informacje o swoich przesyłkach – wyjaśnia Mats Lillesund.
Oprócz wiedzy, jak wykrywać fałszywe zapytania, Lillesund poleca wskazówki, jak lepiej chronić się w Internecie. Tam, gdzie to możliwe, warto stosować logowanie dwuetapowe (na przykład z kodem jednorazowym), ponadto hasła do wszystkich usług online powinny być skomplikowane i nie powtarzać się. Dobrym pomysłem może być cyfrowe narzędzie do bezpiecznego przechowywania i zarządzania hasłami i regularne aktualizacje oprogramowań antywirusowych.

Źródła: Posten, NTB
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok