Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Życie w Norwegii

Jeszcze surowsze zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych. Koniec jazdy pod wpływem alkoholu

Monika Pianowska

25 sierpnia 2021 12:00

Udostępnij
na Facebooku
Jeszcze surowsze zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych. Koniec jazdy pod wpływem alkoholu

Chociaż norweski rząd już kilkakrotnie zmieniał zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych na bardziej restrykcyjne, wskaźniki wypadków na tych pojazdach są nadal bardzo wysokie. stock.adobe.com/licencja standardowa

Rząd rozpocznie prace nad zmianami w prawie i regulacjach mających na celu zaostrzenie zasad korzystania z hulajnóg elektrycznych i innych małych pojazdów na prąd w Norwegii. Władze chcą wprowadzić m.in. limit promili w organizmie, wymóg noszenia kasku przez dzieci poniżej 15. roku życia i zakaz jazdy po chodnikach.
Chociaż norweski rząd już kilkakrotnie zmieniał zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych na bardziej restrykcyjne, wskaźniki wypadków na tych pojazdach są nadal bardzo wysokie. Poza tym, że wielu zarówno użytkowników hulajnóg, jak i pieszych doznaje obrażeń w wypadkach z udziałem pojazdów elektrycznych, w kraju fiordów doszło wskutek nich już do trzech zgonów.
Jestem głęboko zaniepokojony rozwojem wypadków na hulajnogach elektrycznych i innych małych pojazdach. Choć zaostrzyliśmy i doprecyzowaliśmy przepisy, chcemy podjąć dalsze działania, aby zapewnić bezpieczeństwo i dostępność zarówno dla korzystających z hulajnóg, jak i innych użytkowników dróg – mówi minister transportu Knut Arild Hareide cytowany w komunikacie rządowym z 24 sierpnia.

Hulajnogi nie dla dzieci

Przeanalizowane i przesłane do konsultacji będą propozycje wprowadzenia dopuszczalnego limitu zawartości promili w organizmie do 0,2, 0,5 lub 0,8 promila, jak również zakazu poruszania się hulajnogami po chodnikach. Jednocześnie propozycje uwzględniają możliwość jazdy po ścieżkach dla pieszych i rowerzystów.
Władze chcą wprowadzić m.in. limit promili w organizmie, wymóg noszenia kasku przez dzieci poniżej 15. roku życia i zakaz jazdy po chodnikach.

Władze chcą wprowadzić m.in. limit promili w organizmie, wymóg noszenia kasku przez dzieci poniżej 15. roku życia i zakaz jazdy po chodnikach. Źródło: MojaNorwegia

Ponadto władze chcą wprowadzić obowiązek noszenia kasku przez dzieci poniżej 15 lat, a przede wszystkim granicy wieku dla użytkowników hulajnóg elektrycznych i podobnych małych pojazdów – wówczas w Norwegii można by się było nimi poruszać po ukończeniu 12 roku życia.

Alkohol częstą przyczyną wypadków

Znaczna część wypadków związana jest właśnie z jazdą pod wpływem alkoholu. Obecny wymóg „dopasowania” jest niejasny dla użytkowników i trudny do skutecznego egzekwowania przez policję.
– Chociaż władze lokalne otrzymały teraz możliwość decydowania m.in. o porach doby, w których można wypożyczać hulajnogi, co miało zmniejszyć liczbę wypadków związanych z jazdą pod wpływem alkoholu, jest to nadal krajowe wyzwanie. Istnieje zatem potrzeba wprowadzenia limitu promili we krwi – twierdzi Hareide.
Dane liczbowe dotyczące wypadków nie wskazują, że najmłodsi są szczególnie narażeni na wypadki na hulajnogach, jednak dzieci nie mają takiego samego zrozumienia ruchu drogowego i zdolności do interakcji w nim jak dorośli. Właśnie dlatego rząd rozważa wprowadzenie granicy wieku, od której można by było jeździć w Norwegii na hulajnogach elektrycznych.

Te zasady nie wystarczają

Nowe propozycje zaostrzenia przepisów są uzupełnieniem zmian, które weszły już w życie w ubiegłym roku, zaś 18 maja 2021 wprowadzono nowe zasady parkowania, oznakowywania stref i ograniczenia prędkości w przypadku korzystania z hulajnogi elektrycznej.
Gminy mogą egzekwować wykroczenia parkingowe za pomocą opłaty parkingowej oraz nowych znaków, które dają możliwość ustanowienia stref z zakazem parkowania, ograniczeniem prędkości lub zakazem użytkowania hulajnóg.
Doprecyzowano także zakaz przemieszczania się jednym pojazdem w kilka osób, za co Statens vegvesen i policja mogą nakładać karę finansową w wysokości 3000 koron. Wyjaśniono, że piesi mają pierwszeństwo na chodnikach i należy to uwzględnić przy ich wyprzedzaniu.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok