Import tanich produktów e-commerce do obszaru UE gwałtownie przyspieszył w ostatnich latach.
Esta Webster - stock.adobe.com - tylko do użytku redakcyjnego
Temu i Shein należą do najmniej szanowanych firm wśród konsumentów we wszystkich krajach nordyckich, ujawnia badanie Reputation&Trust przeprowadzone w Szwecji, Norwegii, Finlandii i Danii. W Norwegii Bane Nor, Postnord i Ryanair również osiągnęli słabe wyniki. Ikea pozostaje niezmiennym faworytem klientów z Północy.
Wspólnym mianownikiem na liście marek o dobrej renomie jest największy na świecie sprzedawca mebli, który pojawia się w czołówce pozytywnego rankingu we wszystkich państwach nordyckich z wyjątkiem Finlandii.
Dobre, bo lokalne
Liderami okazały się marki traktowane przez skandynawskich konsumentów jako swoiste skarby narodowe, takie jak Ikea w Szwecji, Lego w Danii i Kone w Finlandii. Jak podkreśla dyrektor ds. rozwoju Reputation and Trust Analytics, Riku Ruokolahti, cytowany w komunikacie prasowym agencji, państwowe sieci alkoholowe Systembolaget, Vinmonopolet i Alko również cieszą się zaufaniem obywateli.
W Norwegii na szczycie rankingu znalazła się firma Vipps, a kolejne miejsca zajęły Vinmonopolet, Ikea, Tine i Flytoget.
Najlepiej w swoim rodzimym kraju radzi sobie szwedzka Ikea, a na kolejnym miejscu znajduje się Scania. Tutaj również odpowiednik Vinmonopolet, Systembolaget, radzi sobie dobrze i zajmuje trzecie miejsce.
W Danii liderem jest gigant farmaceutyczny Novo Nordisk, a tuż za nim plasuje się Lego. W Finlandii najlepiej radzi sobie dostawca wind i schodów ruchomych Kone, a na drugim miejscu znajduje się firma spożywcza Fazer.
„Chińczyk najlepszy”? Chyba nie zawsze
Na przeciwległym biegunie rankingu w oparciu o szacunek klientów znalazły się platformy e-commerce Shein i Temu. Obie chińskie firmy działają w krajach nordyckich i zostały ocenione bardzo słabo pod względem reputacji. W trzech z czterech państw Północy uwzględnionych w badaniu Shein i Temu zajmują odpowiednio ostatnie i przedostatnie miejsce.
W Danii obie firmy również znalazły się na końcu rankingu, ale tam to Nordic Waste cieszy się wątpliwym zaszczytem najgorszej marki pod względem renomy wśród konsumentów. W 2023 roku z zakładu firmy w Randers wyciekło kilka milionów metrów sześciennych lekko skażonej gleby. Spółka ogłosiła upadłość w styczniu 2024 r.
Norwegowie narzekają jednak również na rodzime przedsiębiorstwa i inne popularne marki działające na Północy. Dziesiątkę firm z najgorszą renomą otwiera bank DNB, dalej plasują się kolejno Tesla, linie lotnicze SAS, operator pociągów Vy, Zara, norweskie koleje BaneNor, dostawca usług pocztowych PostNord i Ryanair.
Głównymi aspektami wpływającymi na negatywną ocenę Temu i Shein są brak gwarancji co do zasad dotyczących etyki, odpowiedzialności, bezpieczeństwa i jakości produktów dostępnych w ultra tanich sklepach internetowych.
Shein i Temu działają w krajach nordyckich i zostały ocenione bardzo słabo.Ascannio - stock.adobe.com - tylko do użytku redakcyjnego
Import tanich produktów e-commerce do obszaru UE gwałtownie przyspieszył w ostatnich latach, a w 2024 r. średnia liczba paczek docierających do obszaru Wspólnoty wyniosła 12 milionów dziennie. Komisja Europejska działa i zaostrza kontrole celne tego typu dostaw z Azji.
Popularne nie znaczy lubiane
Celem
badań Reputation&Trust było sprawdzenie reputacji firm działających w krajach nordyckich wśród mieszkańców tych państw. Zbieranie danych przeprowadzono za pomocą ankiety elektronicznej od 1 lipca do 5 sierpnia 2024 r. w Szwecji oraz od 1 do 29 lipca 2024 r. w Norwegii i Danii oraz od 3 do 8 lipca 2024 r. w Finlandii. Badane firmy otrzymały wynik reputacji obliczony jako średnia ośmiu krytycznych obszarów w skali od 1 do 5. Obszary te to ład korporacyjny, wyniki finansowe, przywództwo, innowacyjność, dialog, produkty i usługi, miejsce pracy i odpowiedzialność.
W badaniu wzięło udział 4612 Szwedów, 3657 Norwegów, 10 575 Finów i 3788 Duńczyków. Grupą docelową byli obywatele w wieku 15-65 lat.
Trzydzieści firm, które otrzymały najwięcej wzmianek, zostało zbadanych bardziej szczegółowo przy użyciu modelu Reputation&Trust w każdym kraju. Listy obejmują dziesięć marek, które otrzymały najwyższe oceny, i dziesięć z najgorszymi opiniami.
Źródła: reputationandtrust.com, NTB, MojaNorwegia.pl
Reklama