Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Wyższe mandaty i częstsze kontrole. Kierowcy ciężarówek na cenzurowanym Transport i komunikacja
Maja Zych 16 października 2019
13:37

Wyższe mandaty i częstsze kontrole. Kierowcy ciężarówek na cenzurowanym

Skomentuj
Wielu zagranicznych kierowców wyrusza w trasę po Norwegii pojazdami, które nie są przystosowane do jazdy w ekstremalnych zimowych warunkach. Adobe Stock / licencja standardowa / am13photo
Norweski rząd ogłosił 15 października wprowadzenie bardziej restrykcyjnych przepisów, które już od tego roku zaczną obowiązywać kierowców samochodów ciężarowych w całym kraju – wszystko przez rosnącą liczbę wypadków i niebezpiecznych sytuacji, do których dochodzi w Norwegii w sezonie zimowym z udziałem zagranicznych tirów. Z tego powodu nie tylko ustanowiono konkretne wymagania w kwestii stosowanego zimą ogumienia, ale też zwiększono kary pieniężne, które grożą nieprzestrzegającym prawa kierowcom.
W egzekwowaniu przepisów mają pomóc również częstsze kontrole, na które w tym roku Ministerstwo Transportu zdecydowało się przeznaczyć dodatkowe 20 milionów koron.
Reklama

Wyższe wymagania względem opon

Uchwalone przez parlament nowe przepisy dotyczą przede wszystkim jakości ogumienia, z jakiego korzystają kierowcy ciężkich samochodów poruszający się po Norwegii. Od teraz jedynie opony, na których widnieje tzw. symbol alpejski, czyli znak przypominający śnieżynkę na tle góry, mogą być dopuszczone do ciężkiego transportu w okresie zimowym – symbol ten oznacza bowiem, że ogumienie zostało przystosowane do ekstremalnych śnieżnych warunków oraz ujemnych temperatur.

Warunek zostaje jednak wprowadzony z rocznym okresem przejściowym, aby branża transportowa zdążyła dostosować się do nowych przepisów – oznacza to, że dopiero od 15 listopada 2020 roku każdy kierowca, który w sezonie zimowym będzie się poruszał po norweskich drogach samochodem ciężarowym z oponami bez wspomnianego symbolu, narazi się na karę finansową.

Kierowcy zapłacą więcej

Rząd poinformował też, że wzrosną mandaty za niedostosowanie ogumienia do warunków na drogach, co ma być przede wszystkim wycelowane w stronę kierowców samochodów ciężarowych – to właśnie dla nich zima na norweskich drogach stanowi największe wyzwanie, a liczba wypadków z udziałem cięższych pojazdów rośnie z roku na rok. Do tej pory wysokość mandatu nie zależała od tego, ile kół pojazdu było niedostosowanych do warunków na drogach – teraz natomiast kierowcy zapłacą nawet po 2000 koron za każde z kół z nieodpowiednim ogumieniem.

– Chcemy zapewnić, aby wysokość kar miała efekt prewencyjny. Reakcje na wykroczenie muszą mieć realne konsekwencje dla tych, którzy nie przestrzegają przepisów – komentuje decyzję minister transportu Jon Georg Dale.

Aby egzekwować ostrzejsze wymagania na norweskich drogach, rząd zapowiada też częstsze kontrole w okresie zimowym – na ten cel Statens vegvesen (Państwowy Zarząd Dróg) otrzyma w tym roku od państwa dodatkowe 20 milionów koron.

Wypadki, które wstrząsnęły Norwegią

Decyzja rządu to pokłosie wielu poważnych wypadków z zeszłego roku, do których doszło na norweskich drogach. Wśród nich głośno było między innymi o tragicznym zdarzeniu na trasie E8 w Balsfjord w Troms, po którym 22-letni Norweg Charlie Dan Lind zginął w szpitalu w wyniku odniesionych obrażeń. Sprawcą był kierowca z firmy zarejestrowanej w Europie Wschodniej, poruszający się samochodem ciężarowym bez odpowiednio przystosowanych opon. Wypadek był m.in. powodem, dla którego część przedsiębiorców w północy kraju zaczęła też bojkotować zagranicznych dostawców, korzystając jedynie z krajowych firm transportowych.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych
6 rzeczy, które musisz wiedzieć o Gjeldsregisteret

6 rzeczy, które musisz wiedzieć o Gjeldsregisteret

Eff.14,15%, 100000kr, 5 år, kost 37120kr, Tot.137120kr Reklama

Bliżej nas