Wizja transportu przyszłości: miliardy koron popłyną na budowę dróg, modernizację kolei i poprawę bezpieczeństwa

Nowy plan transportowy zakłada m.in. budowę nowych dróg./ na zdjęciu: Droga Atlantycka stock.adobe.com/standardowa/ Lukas
Słowo klucz: bezemisyjność
Norwegia, jak w poprzednim planie resortu na lata 2018-2029, stawia na bezemisyjność. Zakłada, że:
- do 2025 roku nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze, a także autobusy miejskie będą pojazdami bezemisyjnymi (w przypadku autobusów resort dopuszcza także korzystanie z biogazu)
- do 2030 roku furgonetki, 75 proc. autobusów kursujących na trasach dalekobieżnych, 50 proc. nowych ciężarówek będzie pojazdami bezemisyjnymi
- do 2030 transport towarów w największych norweskich miastach będzie cechowała bezemisyjność.
Z myślą o środowisku Ministerstwo Transportu chce także zmniejszyć zanieczyszczenie solą wzdłuż krajowej sieci drogowej, przyczyniać się do przestrzegania dopuszczalnych norm hałasu, a także doprowadzić do lokalnej poprawy jakości powietrza.
Wizja: zero zabitych i rannych
Norwegia planuje też zwiększyć bezpieczeństwo pieszych, przede wszystkim dzieci. Plan zakłada więc także zabezpieczenie dróg i infrastruktury, z których dzieci korzystają w drodze do szkoły, a także poszerzenie oferty zbiorkomu. Ministerstwo Transportu informuje że przy projektowaniu nowych inwestycji będą brane pod uwagę potrzeby wszystkich uczestników ruchu, a więc nie tylko kierowców samochodów, ale też: motocyklistów, rowerzystów, pieszych.
Miliardy koron na transport
Z powyższych kwot planuje się przeznaczyć m.in. ok. 510 mld NOK na inwestycję i modernizację dróg krajowych, 393 mld na realizację założeń modernizacji kolei, 33 mld NOK na transport morski, 5 mld NOK na inwestycje w sektorze lotniczym. 3 mld koron władze przeznaczą na zainwestowanie w nowe technologie, które zostaną wykorzystane w tworzeniu infrastruktury.
Przykładowe planowane inwestycje drogowe wraz z szacunkowymi kosztami:
42 Gamle Eigerøyvegen - Hovlandsvegen (337 mln NOK)
E39 Hjelset - Bjerkeset (500 mln NOK)
9 Setesdal (500 mln NOK)
E39 Bergsøya - Øygarden (121 mln NOK)
41 Treungen - Vrådal (263 mln NOK)
E134 Helganeskrysset - Husøy (130 mln NOK)

Nowy element infrastruktury morskiej ma wspierać żeglarzy, którzy zmuszeni są opływać Półwysep Stad. Źródło: NTB/Kystverket

regjeringen
Z duchem czasu
Resort ma zamiar zapewnić także zwiększoną mobilność osobom nieposiadającym samochodu. Ministerstwo, dodaje też, że nowa technologia będzie również w stanie zapewnić lepsze wykorzystanie pojemności pojazdów, gromadząc więcej osób w każdym samochodzie lub wykorzystując pojazdy do transportu towarów, gdy nie są używane do przewozu osób.
Oprócz tego cały sektor transportu, zgodnie z założeniami, ma działać również w systemie interaktywnym, wykorzystującym sztuczną inteligencję (AI). Kluczowe będzie gromadzenie i użytkowanie danych, które pozwolą zarządzać sektorem transportu.
Krajowy Plan Transportowy na lata 2022-2033 - pełna treść dokumentu

To może Cię zainteresować