Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

Wizja transportu przyszłości: miliardy koron popłyną na budowę dróg, modernizację kolei i poprawę bezpieczeństwa

Natalia Szitenhelm

23 marca 2021 15:45

Udostępnij
na Facebooku
Wizja transportu przyszłości: miliardy koron popłyną na budowę dróg, modernizację kolei i poprawę bezpieczeństwa

Nowy plan transportowy zakłada m.in. budowę nowych dróg./ na zdjęciu: Droga Atlantycka stock.adobe.com/standardowa/ Lukas

W ciągu ponad dekady Norwegia chce zmodernizować drogi, kolej i lotniska, ogłosiło Ministerstwo Transportu. Władze do 2033 planują też zwiększyć wydajność transportu morskiego, poprawić bezpieczeństwo drogowe, zwiększyć konkurencyjność norweskich portów lotniczych, a także wypełnić swoje deklaracje klimatyczne, zgodnie z którymi zmniejszy się emisja dwutlenku węgla w sektorze transportu. Na realizację założonych celów rząd przeznaczy zawrotną sumę 1200 miliardów koron.
Nowy Krajowy Plan Transportowy na lata 2022-2033 kładzie nacisk na modernizację istniejącej już infrastruktury drogowej, kolejowej i lotniczej. Ministerstwo Transportu planuje także nowe inwestycje zarówno w sektorze transportu lądowego, morskiego i lotnictwa. Resort w ogłoszonym planie wyznacza cele dla sektora transportu, które będą przyświecać Norwegii w ciągu następnych lat.

Słowo klucz: bezemisyjność

Plan transportowy na lata 2022-2033 ma stanowić podwaliny do realizacji przyjaznego dla środowiska, wydajnego i bezpiecznego systemu transportowego, który Norwegia chce stopniowo osiągnąć do 2050 roku.

Norwegia, jak w poprzednim planie resortu na lata 2018-2029, stawia na bezemisyjność. Zakłada, że:
- do 2025 roku nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze, a także autobusy miejskie będą pojazdami bezemisyjnymi (w przypadku autobusów resort dopuszcza także korzystanie z biogazu)
- do 2030 roku furgonetki, 75 proc. autobusów kursujących na trasach dalekobieżnych, 50 proc. nowych ciężarówek będzie pojazdami bezemisyjnymi
- do 2030 transport towarów w największych norweskich miastach będzie cechowała bezemisyjność.

Z myślą o środowisku Ministerstwo Transportu chce także zmniejszyć zanieczyszczenie solą wzdłuż krajowej sieci drogowej, przyczyniać się do przestrzegania dopuszczalnych norm hałasu, a także doprowadzić do lokalnej poprawy jakości powietrza.

Wizja: zero zabitych i rannych

Jak czytamy w planie, rząd wzmacnia działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w całym sektorze transportu. Władze dążą do realizacji tzw. wizji zero, zgodnie z którą nikt nie zginie ani nie odniesie obrażeń przede wszystkim w ruchu drogowym. Jak informuje resort w 2020 r. mniej niż 100 osób zginęło w wypadkach drogowych - to najniższa liczba ofiar od 1947 roku, jednak mimo wszystko to właśnie tragiczne zdarzenia drogowe są solą w oku drogowców i największym wyzwaniem dla Ministerstwa Transportu.
Resort planuje do 2030 zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych o połowę, czyli: łącznie 350 ciężko rannych i zabitych na drogach (ofiar śmiertelnych dopuszcza maksymalnie 50). Z kolei do 2050 chce zrealizować właśnie zerową wizję ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach.

Norwegia planuje też zwiększyć bezpieczeństwo pieszych, przede wszystkim dzieci. Plan zakłada więc także zabezpieczenie dróg i infrastruktury, z których dzieci korzystają w drodze do szkoły, a także poszerzenie oferty zbiorkomu. Ministerstwo Transportu informuje że przy projektowaniu nowych inwestycji będą brane pod uwagę potrzeby wszystkich uczestników ruchu, a więc nie tylko kierowców samochodów, ale też: motocyklistów, rowerzystów, pieszych.

Miliardy koron na transport

Zgodnie ze wstępnymi szacunkami realizacja założeń będzie kosztować 1200 miliardów koron - 1076 mld rząd przeznaczy z kasy państwa, zaś 123 mld NOK z opłat drogowych (bompenger).  

Z powyższych kwot planuje się przeznaczyć m.in. ok. 510 mld NOK na inwestycję i modernizację dróg krajowych, 393 mld na realizację założeń modernizacji kolei, 33 mld NOK na transport morski, 5 mld NOK na inwestycje w sektorze lotniczym. 3 mld koron władze przeznaczą na zainwestowanie w nowe technologie, które zostaną wykorzystane w tworzeniu infrastruktury.

Przykładowe planowane inwestycje drogowe wraz z szacunkowymi kosztami:

42 Gamle Eigerøyvegen - Hovlandsvegen (337 mln NOK)
E39 Hjelset - Bjerkeset (500 mln NOK)
9 Setesdal (500 mln NOK)
E39 Bergsøya - Øygarden (121 mln NOK)
41 Treungen - Vrådal (263 mln NOK)
E134 Helganeskrysset - Husøy (130 mln NOK)

Jednym z priorytetowych projektów, którego realizację planuje resort, jest m.in. budowa pierwszego okrętowego tunelu na świecie - ma on powstać w okolicy gminy i półwyspu Stad w zachodniej części Norwegii, mieć długość 1,7 kilometra, wysokość 37 metrów i szerokość 26,5 metra.
Nowy element infrastruktury morskiej ma wspierać żeglarzy, którzy zmuszeni są opływać Półwysep Stad.

Nowy element infrastruktury morskiej ma wspierać żeglarzy, którzy zmuszeni są opływać Półwysep Stad. Źródło: NTB/Kystverket

Rząd planuje też inwestować w rozwój tzw. krajowych korytarzy transportowych, które mają kluczowe i strategiczne znaczenie dla sektora biznesowego. Przyczynią się również do rozwoju rynku pracy w całym kraju. Chodzi o odcinki: Oslo - Svinesund / Kornsjø, Oslo - Ørje / Magnor, Oslo - Grenland - Kristiansand - Stavanger, Stavanger - Bergen - Ålesund - Trondheim, Oslo - Bergen / Haugesund, Oslo - Trondheim,Trondheim - Bodø, Bodø - Narwik - Tromsø - Kirkenes.

regjeringen

Z duchem czasu

Ministerstwo Transportu chce, by nowe inwestycje, a także podejmowane działania szły w parze z postępem technologicznym. W planie jest więc mowa o tzw. inteligentnej mobilności, która ma usprawnić np. funkcjonowanie transportu publicznego w mniejszych miejscowościach, gdzie odległości między przystankami są duże. Być może autobus mógłby kursować tam niczym przejazdy zamawiane za pomocą popularnych aplikacji.

Resort ma zamiar zapewnić także zwiększoną mobilność osobom nieposiadającym samochodu. Ministerstwo, dodaje też, że nowa technologia będzie również w stanie zapewnić lepsze wykorzystanie pojemności pojazdów, gromadząc więcej osób w każdym samochodzie lub wykorzystując pojazdy do transportu towarów, gdy nie są używane do przewozu osób.

Oprócz tego cały sektor transportu, zgodnie z założeniami, ma działać również w systemie interaktywnym, wykorzystującym sztuczną inteligencję (AI). Kluczowe będzie gromadzenie i użytkowanie danych, które pozwolą zarządzać sektorem transportu. 


Krajowy Plan Transportowy na lata 2022-2033 - pełna treść dokumentu
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok