Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

11
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

Zielone światło dla pierwszego tunelu okrętowego na świecie. Powstanie w zachodniej Norwegii

Monika Pianowska

22 marca 2021 18:49

Udostępnij
na Facebooku
1
Zielone światło dla pierwszego tunelu okrętowego na świecie. Powstanie w zachodniej Norwegii

Nowy element infrastruktury morskiej ma wspierać żeglarzy, którzy zmuszeni są opływać Półwysep Stad. NTB/Kystverket

Norweska Administracja Wybrzeża (Kystverket) otrzymała list polecający od Ministerstwa Transportu i Komunikacji, który daje zielone światło do budowy pierwszego na świecie tunelu żeglugowego. Ma on powstać w okolicy gminy i półwyspu Stad w zachodniej części Norwegii, mieć długość 1,7 kilometra, wysokość 37 metrów i szerokość 26,5 metra.
W budżecie na 2021 r. państwo zarezerwowało na rozpoczęcie przedsięwzięcia około 75 milionów koron. Szacuje się, że całkowity koszt inwestycji wyniesie 2,8 miliarda koron, a okres budowy potrwa trzy-cztery lata.

Przetarg ruszy jeszcze w tym roku

Według zapowiedzi kierownictwa projektu tunelu Stad Ship z komunikatu prasowego z 9 marca na podstawie listu alokacyjnego rozpoczną się teraz procesy nabywania nieruchomości w rejonie, w którym będzie zlokalizowany tunel okrętowy, jak również zostanie przygotowana podstawa przetargowa i ogłoszenie konkursu ofert.

flickr.com/kystverket/https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/

Konferencja ze wstępnie zakwalifikowanymi wykonawcami ma się odbyć wiosną lub wczesnym latem tego roku. Podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu jeszcze w 2021, pozwoli na rozpoczęcie budowy w 2022 roku.

Żeby ominąć sztormy

Nowy element infrastruktury morskiej ma wspierać żeglarzy, którzy zmuszeni są opływać Półwysep Stad. Tunel połączy Morze Norweskie i Morze Północne w północno-zachodniej części Sogn og Fjordane.
Opływanie półwyspu okazuje się kłopotliwe z uwagi na sztormy często występujące w tamtym rejonie. Przeprawa pod górą Tarvaldsegga nie tylko poprawi warunki rejsu, ale także skróci czas przemieszczania się pomiędzy Bergen i Ålesund.
– Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwszy na świecie pełnowymiarowy tunel okrętowy zostanie ukończony w 2025/2026 r. – powiedział cytowany w komunikacie kierownik projektu tunelu Stad Ship w Norweskiej Administracji Wybrzeża, Terje Andreassen.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


A G

23-03-2021 11:35

A kto to sfinansuje? Oczywiście kierowcy.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok