Nowy element infrastruktury morskiej ma wspierać żeglarzy, którzy zmuszeni są opływać Półwysep Stad.
NTB/Kystverket
Norweska Administracja Wybrzeża (Kystverket) otrzymała list polecający od Ministerstwa Transportu i Komunikacji, który daje zielone światło do budowy pierwszego na świecie tunelu żeglugowego. Ma on powstać w okolicy gminy i półwyspu Stad w zachodniej części Norwegii, mieć długość 1,7 kilometra, wysokość 37 metrów i szerokość 26,5 metra.
W budżecie na 2021 r. państwo zarezerwowało na rozpoczęcie przedsięwzięcia około 75 milionów koron. Szacuje się, że całkowity koszt inwestycji wyniesie 2,8 miliarda koron, a okres budowy potrwa trzy-cztery lata.
Przetarg ruszy jeszcze w tym roku
Według zapowiedzi kierownictwa projektu tunelu Stad Ship z komunikatu prasowego z 9 marca na podstawie listu alokacyjnego rozpoczną się teraz procesy nabywania nieruchomości w rejonie, w którym będzie zlokalizowany tunel okrętowy, jak również zostanie przygotowana podstawa przetargowa i ogłoszenie konkursu ofert.
flickr.com/kystverket/https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/
Konferencja ze wstępnie zakwalifikowanymi wykonawcami ma się odbyć wiosną lub wczesnym latem tego roku. Podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu jeszcze w 2021, pozwoli na rozpoczęcie budowy w 2022 roku.
Żeby ominąć sztormy
Nowy element infrastruktury morskiej ma wspierać żeglarzy, którzy zmuszeni są opływać Półwysep Stad. Tunel połączy Morze Norweskie i Morze Północne w północno-zachodniej części Sogn og Fjordane.
Opływanie półwyspu okazuje się kłopotliwe z uwagi na sztormy często występujące w tamtym rejonie. Przeprawa pod górą Tarvaldsegga nie tylko poprawi warunki rejsu, ale także skróci czas przemieszczania się pomiędzy Bergen i Ålesund.
– Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwszy na świecie pełnowymiarowy tunel okrętowy zostanie ukończony w 2025/2026 r. – powiedział cytowany w komunikacie kierownik projektu tunelu Stad Ship w Norweskiej Administracji Wybrzeża, Terje Andreassen.
23-03-2021 11:35
0
-4
Zgłoś