Program obejmuje 35 połączeń.
stock.adobe.com/licencja standardowa
Dobra wiadomość i przy okazji przypomnienie dla osób, które kursują w Norwegii promami na krótkich trasach: od 1 lipca takie rejsy nic nie będą kosztowały. Podróżni korzystający z samolotów muszą się za to liczyć z powrotem podatku pasażerskiego, a co za tym idzie – droższymi biletami.
Z wyspy na wyspę
Darmowe rejsy promowe to realizacja zapowiedzi ministra finansów Trygve Slagsvold Veduma, że przeprawy, z których korzysta rocznie mniej niż 100 tys. pasażerów, będą bezpłatne.
Program obejmuje 35 połączeń. – Pomoże to małym przedsiębiorstwom, które zmagały się z wysokimi kosztami transportu, rodzicom, którzy dojeżdżali do pracy, oraz turystom, którzy wybierali się gdzieś latem – podsumował minister Trygve Slagsvold Vedum.
Chodzi o trasy:
- Hisarøy - Mjånes (Vestland),
- Barmen - Barmsund (Vestland),
- Mekjarvik - Kvitsøy (Rogaland),
- Digermulen - Finnvik (Nordland),
- Stokkvågen - Træna (Nordland),
- Mosjøen - Hundåla (Nordland),
- Igerøy - Tjøtta (Nordland),
- Nordnesøy - Kilboghamn (Rødyøysambandet) (Nordland),
- Ortnevik - Måren - Nordeide (Vestland),
- Sund - Horsdal - Sørarnøy (Nordland),
- Klokkarvik - Lerøy - Bjelkarøy - Hjellestad (Vestland),
- Abelnes - Andabeløy (Agder),
- Daløy - Haldorsneset (Vestland),
- Molde - Sekken (Møre og Romsdal),
- Fjelberg - Sydnes - Utbjoa (Vestland),
- Kinsarvik - Utne (Vestland),
- Festøya - Hundeidvika (Møre og Romsdal),
- Fedje - Sævrøy (Vestland),
- Småge - Orta - Finnøya - Sandøya - Ona (Møre og Romsdal),
- Florabassenget (Vestland),
- Ørnes - Vassdalsvik - Meløysund - Bolga - Støtt (Nordland),
- Larsnes – Åram- Voksa- Kvamsøy (Møre og Romsdal),
- Arasvika - Hennset (Møre og Romsdal),
- Svolvær - Skrova - Skutvik (Nordland),
- Skei - Gutvik (Trøndelag),
- Sæbø - Leknes - Skår - Trandal - Standal (Møre og Romsdal),
- Nesna - Nesnaøyene (Nordland),
- Masfjordnes - Duesund (Vestland),
- Drag - Kjøpsvik (Nordland),
- Rysjedalsvika - Rutledal - Krakhella (Vestland),
- Stokkvågen - Onøy - Sleneset - Lovund (Nordland)
- Husavik - Sandvikvåg (Vestland),
- Jektvik - Kilboghamn (Nordland),
- Tjøtta - Forvik (Nordland),
- Horn - Igerøy (Nordland).
Wprowadzenie bezpłatnych przepraw promowych na mało uczęszczanych trasach to początek realizacji obietnic, które zawarto w umowie koalicyjnej Partii Pracy i Centrum. W dokumencie podpisanym w Hurdal oba ugrupowania zobowiązały się do obniżenia o połowę kosztów wszystkich połączeń w stosunku do wydatków, które ponoszono 1 stycznia 2021 roku.
Dodatkowo Państwowy Zarząd Dróg i Autostrad (Statens vegvesen) uruchomił na swojej stronie wyszukiwarkę połączeń promowych dla ułatwienia planowania podróży. Umożliwia ona znalezienie informacji na temat godzin odjazdów dla danej trasy, komunikatów drogowych i linków odsyłających do operatora promowego dla wybranego rejsu. Na niektórych nabrzeżach znajduje się również kamera internetowa.
Od 1 lipca obowiązują: 80 koron za loty w Norwegii i Europie oraz 214 koron w przypadku podróży na inne kontynenty.Źródło: adobe stock/ licencja standardowa
Wraca podatek pasażerski
Nie wszyscy podróżni mogą jednak liczyć na oszczędności. Wraz z początkiem lipca powrócił bowiem podatek pasażerski, a to oznacza dodatkowe kwoty, jakie trzeba będzie znów wydawać na bilety lotnicze. Podatek został po raz pierwszy wprowadzony przez rząd Erny Solberg w 2016 r. i wynosił 80 koron. Ta cena pozostanie, ale z oddzielną stawką za podróż poza Europę. Od 1 lipca obowiązują: 80 koron za loty w Norwegii i Europie oraz 214 koron w przypadku podróży na inne kontynenty. Do tych stawek linie lotnicze doliczają jeszcze podatek VAT.
Podatek został wstrzymany 13 marca 2020 r. w odpowiedzi na kryzys branży lotniczej po wybuchu pandemii koronawirusa. W trakcie ustalania budżetu państwa Partia Postępu (Frp) wynegocjowała zniesienie podatku również na 2021 r. Następnie rząd Jonasa Gahr Støre ponownie przełożył jego przywrócenie do 1 lipca 2022 r.
Władze zapowiedziały jednak, że w ciągu roku przedstawią nową strategię lotniczą i rozważą zamianę podatku pasażerskiego na inny. – Celem jest, aby podatek pasażerski został zastąpiony takim, który będzie miał rzeczywisty wpływ na klimat – napisał rząd w czerwcowym komunikacie prasowym.
Źródła: DinSide, NRK, ABCNyheter, MojaNorwegia, Statens vegvesen
Reklama