Statek otrzymał nazwę na cześć Kristiana Birkelanda – założyciela firmy, naukowca i innowatora.
Yara International
Yara Birkeland to pierwszy autonomiczny i elektryczny kontenerowiec na świecie. Zostanie wykonany na zamówienie producenta nawozów – firmy Yara International AS. Ma odmienić oblicze transportu – jednostka zastąpi 40 tysięcy kursów samochodów z silnikiem diesla w ciągu roku.
O tym, że taki kontenerowiec zaprojektowano,
informowaliśmy już w maju ubiegłego roku. Teraz podpisano kontrakt na jego budowę między Yara International a stocznią VARD, którego wartość opiewa na – bagatela – 250 mln koron. Norwegia dofinansowała projekt kwotą 133,6 mln koron, a przy podpisywaniu umowy obecna była premier Erna Solberg.
15 sierpnia Yara i VARD podpisały kontrakt. Obecna przy tym była premier Norwegii
Yara International
Nowe oblicze transportu morskiego
Bezemisyjny kontenerowiec ma odmienić oblicze transportu morskiego. Yara we współpracy ze spółką Konsgberg, która również zaangażowała się w projekt i odpowiada za dostarczenie kluczowych dla projektu technologii, chce stworzyć statek w pełni przyjazny środowisku. Przedstawiciele firmy podkreślają, że ogromne znaczenie ma dla Yary zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Obecnie produkty i towary z zakładów w Porsgrunn do portów w Brevik i Larvik dostarczają samochody z silnikami diesla. Takich kursów może być nawet 100 w ciągu dnia. Dzięki bezemisyjnemu kontenerowcowi, napędzanemu energią z akumulatorów, transport odbywałby się drogą wodną, co miałoby wpływ na redukcję emisji spalin i pyłów czy zmniejszenie hałasu.
Norweska branża morska jest liderem, jeśli chodzi o pracę nad nowymi technologiami, projektami, prawodawstwem i wszelkimi aspektami, które wiążą się z rozwojem i nowymi rozwiązaniami. ~Geir Håøy, dyrektor generalny Kongsberg
Choć początkowo planowano 2018 rok, kontenerowiec z nadzorującą załogą ma zacząć pływać w 2020 roku. Dwa lata później jednostka – kontrolowana tylko zdalnie – ma już prowadzić autonomiczne rejsy.
Reklama
22-08-2018 21:48
4
0
Zgłoś