Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

5
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Aktualności

Oto pierwszy w historii bezzałogowy statek na prąd. Nowy towarowiec zastąpi ciężarówki

Monika Pianowska

11 maja 2017 08:00

Udostępnij
na Facebooku
Oto pierwszy w historii bezzałogowy statek na prąd. Nowy towarowiec zastąpi ciężarówki

Elektryczny statek przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 o nawet 678 ton rocznie. yara.com/youtube/screenshot

9 maja norweskie przedsiębiorstwo Yara International poinformowało na swojej oficjalnej stronie, że, we współpracy z Kongsbergiem, zbuduje pierwszy na świecie autonomiczny i w całości zasilany energią elektryczną towarowiec. Statek ma wypłynąć na wody w drugiej połowie 2018 roku.
Yara Birkeland – bo tak zostanie nazwana jednostka – będzie przewozić nawozy między trzema portami w południowej Norwegii. Zastąpi w ten sposób ciężarówki, dzięki czemu uda się zaoszczędzić nawet 40 tys. ich kursów rocznie.
Wizualizacja atomatycznego statku na prąd Yara Birkeland.
Wizualizacja atomatycznego statku na prąd Yara Birkeland. yara.com/screenshot

Elektryczność, oszczędność, ekologia

Nowy autonomiczny feeder będzie zasilany bateriami ładowanymi prądem pochodzącym niemal wyłącznie z hydroelektrowni. Yara Birkeland umożliwi przeniesienie transportu drogowego na morza, co z kolei wpłynie na zmniejszenie emisji hałasu, pyłów, NOx i CO2, a także poprawę bezpieczeństwa lokalnych dróg.

W oficjalnym ogłoszeniu dyrektor generalny Yara International, Svein Tore Holsether poinformował, że każdego dnia potrzeba ponad 100 kursów ciężarówek z silnikiem diesla, żeby przetransportować towary z fabryki Yary w Porsgrunn do portów w Breviku i Larviku, skąd koncern wysyła produkty do klientów na całym świecie.

Według Yary zamiana ciężarówek na elektryczny statek przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 o nawet 678 ton rocznie.

Pełna automatyzacja po dwóch latach

Statek otrzyma nazwę na cześć założyciela firmy, naukowca i innowatora – Kristiana Birkelanda. Będzie miał 65 mil morskich zasięgu, a dyrektor projektu Bjørn Tore Orvik zapewnia, że towarowiec będzie w stanie przetransportować do 100 kontenerów z nawozem, z prędkością 12-15 węzłów.
Chociaż docelowo Yara Birkeland ma funkcjonować jako niezależny i automatyczny statek, na początku będą na nim pracować ludzie. Zdalne sterowanie rozpocznie się w 2019 r., natomiast pełną automatyzację powinna nastąpić do 2020 r.
Źródła: phys.org, evertiq.com, yara.com, tu.no
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok