Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Transport i komunikacja

Reklamacja przy zakupie samochodu – czy wiesz, że masz ubezpieczenie ochrony prawnej (rettshjelpsforsikring)?

We współpracy z nb-advokat.no

31 marca 2025 09:00

Udostępnij
na Facebooku
Reklamacja przy zakupie samochodu – czy wiesz, że masz ubezpieczenie ochrony prawnej (rettshjelpsforsikring)?

Zdarza się, że wymarzony samochód po zakupie okazuje się mieć ukryte wady. stock.adobe.com/licencja standardowa

Kupno samochodu bywa ryzykowne – zwłaszcza używanego pojazdu od prywatnego sprzedawcy. Zdarza się, że wymarzone auto po zakupie okazuje się mieć ukryte wady, cofnięty licznik lub inne niezgodności z opisem. W takiej sytuacji można złożyć reklamację, ale wielu Polaków w Norwegii nie zdaje sobie sprawy, że ma również prawo do pomocy prawnej – i to w ramach posiadanego już ubezpieczenia. Mowa o ubezpieczeniu ochrony prawnej, czyli tzw. rettshjelpsforsikring.

Czym jest ubezpieczenie ochrony prawnej?

Ubezpieczenie ochrony prawnej to element polisy samochodowej (kasko lub delkasko) zapewniający pokrycie kosztów pomocy prawnej w razie sporu związanego z ubezpieczonym pojazdem. Nie jest to osobna polisa – otrzymuje się je automatycznie, wykupując standardowe ubezpieczenie auta, choć wiele osób nie ma tego świadomości. Innymi słowy, jeśli po zakupie lub sprzedaży auta dojdzie do konfliktu (np. odrzucenia reklamacji przez drugą stronę), ubezpieczyciel pomoże w pokryciu kosztów profesjonalnej pomocy prawnej.

Jakie koszty pokrywa to ubezpieczenie?

Ubezpieczenie to pokrywa koszty różnych form pomocy prawnej, w tym m.in.:
  • honorarium adwokata lub radcy prawnego, który będzie reprezentować poszkodowanego,
  • opłaty za opinie biegłych rzeczoznawców potrzebne do udokumentowania wady pojazdu,
  • koszty postępowania sądowego (np. opłaty sądowe, koszty powołania świadków) w razie, gdy sprawa trafi do sądu.
Warto pamiętać, że ubezpieczenie nie pokrywa 100% wydatków – obowiązuje tzw. udział własny. Zazwyczaj sami musimy zapłacić stałą kwotę (np. 4000 NOK) oraz 20% reszty kosztów, a pozostałe ~80% pokrywa ubezpieczyciel. Oczywiście polisa ma również swój limit, zwykle około 100 000 NOK na jedną sprawę (rettshjelpsforsikring). Mimo udziału własnego takie ubezpieczenie znacząco obniża ryzyko finansowe związane z dochodzeniem swoich praw – większość kosztów sporu pokryje bowiem firma ubezpieczeniowa.

nb-advokat.no

Przykładowe sytuacje, kiedy warto skorzystać z ochrony prawnej

Kiedy konkretnie taka ochrona może się przydać? Oto kilka typowych przykładów:
  • Ukryte wady pojazdu. Po zakupie nowy właściciel odkrywa poważne usterki lub uszkodzenia, o których sprzedawca nie poinformował (np. powypadkową przeszłość auta, istotne problemy techniczne).
  • „Cofnięty” licznik. Okazuje się, że przebieg samochodu został zafałszowany – auto ma w rzeczywistości dużo większy przebieg, niż deklarowano przy sprzedaży.
  • Niezgodność z opisem. Rzeczywisty stan techniczny lub wyposażenie auta odbiega od zapewnień sprzedawcy (np. samochód nie posiada funkcji lub cech wymienionych w ogłoszeniu).
We wszystkich powyższych sytuacjach kupujący ma prawo złożyć sprzedawcy reklamację, domagając się naprawy szkody, obniżenia ceny lub nawet odstąpienia od umowy. Jeśli sprzedawca nie uzna roszczeń i dojdzie do sporu, ubezpieczenie ochrony prawnej pozwoli sfinansować konieczną pomoc prawną przy dochodzeniu swoich praw.

Ochrona zarówno dla kupującego, jak i sprzedającego

Należy podkreślić, że ubezpieczenie ochrony prawnej działa bez względu na to, po której stronie transakcji się znajdujesz – przysługuje zarówno kupującemu, jak i sprzedającemu pojazd. Jeśli kupiłeś auto i wykryłeś wady, możesz skorzystać z tej ochrony z własnej polisy, aby dochodzić roszczeń od sprzedawcy.
Natomiast gdy to Ty sprzedałeś samochód i otrzymałeś od kupującego reklamację lub żądanie zwrotu pojazdu, także masz prawo sięgnąć po pomoc z ubezpieczenia – warunkiem jest, aby samochód był ubezpieczony w momencie sprzedaży. Innymi słowy, dopóki w chwili zaistnienia sporu pojazd był objęty polisą (czy to kupującego, czy sprzedającego), można wnioskować o pokrycie kosztów prawników z tej polisy. To zabezpieczenie działa więc dla obu stron umowy kupna-sprzedaży.
Artykuł powstał przy współpracy z kancelarią Advokatfirma Nierzwicki & Bluszko AS, która jest wiodącą polskojęzyczną kancelarią adwokacką w Oslo, świadczącą usługi prawne na terenie całej Norwegii. Specjalizuje się m.in. w prawie rodzinnym, prawie pracy, kwestiach socjalnych, a także reprezentowaniu klientów przed norweskimi urzędami i sądami. Jeśli masz pytania lub potrzebujesz pomocy w takiej sytuacji, skontaktuj się z kancelarią NB Advokat.

Kontakt z kancelarią:

Telefon: (+47) 940 01 000
E-mail: post@nb-advokat.no
Strona internetowa: nb-advokat.no
Adres: Holbergs gate 19, 0166 Oslo, Norwegia
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok