Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Transport i komunikacja

Kupno samochodu używanego w Norwegii. Dealerzy odpowiedzą za usterki przez dwa lata

Emil Bogumił

08 lutego 2024 14:13

Udostępnij
na Facebooku
1
Kupno samochodu używanego w Norwegii. Dealerzy odpowiedzą za usterki przez dwa lata

Kupujący samochód od dealera lub za pośrednictwem komisu będą korzystać ze szczególnej ochrony. Fot. materiały prasowe NAF

W Norwegii zmieniły się przepisy dotyczące zakupu samochodu używanego od dealera. Jak wyjaśniają specjaliści, po 1 stycznia 2024 roku skończył się proceder sprzedaży pojazdu „w takim stanie, w jakim jest”. Na prowadzących salony aut używanych nałożono nowe obowiązki.
Do końca 2023 roku kupujący, podpisując umowę, zgłaszał w niej fakt, że znany jest mu stan techniczny pojazdu. Brak dostrzeżenia usterek nie uprawniał do unieważnienia umowy. Od 1 stycznia nowe przepisy prawa nakładają na sprzedających dealerów obowiązek poinformowania przyszłych właścicieli o wszystkich wadach samochodu. Nie będzie już możliwości handlowania samochodem „w takim stanie, w jakim jest”.

Dealerzy odpowiedzą za wszystkie wady pojazdu

Kupujący otrzymali także lepszą ochronę przed sytuacją, w której usterka wystąpiła po zawarciu umowy. Zgodnie z nowymi przepisami, wady występujące do dwóch lat po zawarciu umowy, uznaje się za obecne w trakcie dokonywania transakcji. Odpowiedzą za nie dealerzy samochodów. Dotychczas ustawowy czas wynosił sześć miesięcy.

Regulacje dają sprzedającym możliwość podjęcia jednej próby naprawy problemy. Jeśli nie powiedzie się, kupujący otrzyma prawo unieważnienia umowy. Jeśli dealer zgłosi chęć przeprowadzenia dodatkowych działań w celu usunięcia problemu, będzie musiał uzasadnić, że przyniosą one zamierzony skutek.
Każda wada dostrzeżona w ciągu dwóch lat przez kupującego, będzie uprawniała go do unieważnienia umowy. Obowiązek uzasadnienia, że jest ona niewymagająca naprawy, został nałożony na dealerów samochodowych.

Każda wada dostrzeżona w ciągu dwóch lat przez kupującego, będzie uprawniała go do unieważnienia umowy. Obowiązek uzasadnienia, że jest ona niewymagająca naprawy, został nałożony na dealerów samochodowych.Fot. MN

W sytuacji rozwiązania umowy, pojazd zostanie zwrócony dealerowi, a kupujący otrzyma kwotę, którą zapłacił za samochód. Kosztami działania zostali obarczeni dealerzy samochodowi. Sprzedający ma także obowiązek sprzedaży aut z funkcjonującym oprogramowaniem elektronicznym. Na mocy przepisów, od 1 stycznia jest ono uważane za element pojazdu. Brak ważnej aplikacji musi zostać zgłoszony przed zawarciem transakcji.

Regulacje obowiązują jedynie w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy dealerem samochodowym a konsumentem. Jeśli umowa podpisywana jest przez dwie osoby fizyczne, obowiązują dotychczasowe przepisy.

Źródło: NAF, MojaNorwegia.pl
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Seba1978

08-02-2024 17:21

Witam mam pytanie czy to prawo działa w stecz.Pytam ponieważ kupiłem Alto w zeszłym roku z prawdopodobną wadą wtrysku zgłaszałem ją w trakcie gwarancji ale nie została naprawiona. Więc nie wiem czy mogę ubiegać się o naprawdę ałta z winy dilera.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok