Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

Transport i komunikacja

W Norwegii powstanie rejestr uszkodzeń. Pomoże kupić sprawne auto używane

Emil Bogumił

27 lutego 2025 12:13

Udostępnij
na Facebooku
W Norwegii powstanie rejestr uszkodzeń. Pomoże kupić sprawne auto używane

Zawarcie umowy kupna-sprzedaży pojazdu ma być teraz bezpieczniejsze. Fot. materiały prasowe NAF

Planowany w Norwegii rejestr szkód samochodowych ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa przy zakupie pojazdów z drugiej ręki. Norweska Federacja Samochodowa (NAF) postuluje, aby kupujący otrzymywali informację o naprawach, których koszt przekroczył 50 tys. NOK.
Obecnie trwają konsultacje społeczne dotyczące określenia minimalnej wartości szkód wymagających wpisu do rejestru. Zarząd Dróg Publicznych (Statens vegvesen) zaproponował trzy możliwe progi: 50, 75 lub 100 tys. NOK. – Uważamy, że samochody, których szkody wyceniono na 50 tys. koron lub więcej, powinny zostać wpisane do rejestru szkód – komentuje Janne Pedersen, przedstawicielka NAF. Jak dodaje, jest to dobry i realistyczny limit, który zapewnia prawdziwe bezpieczeństwo tym, którzy zamierzają kupić używany samochód.

NAF sugeruje, aby do rejestru trafiały również pojazdy przejęte przez ubezpieczyciela oraz te, których naprawy blacharskie trwały minimum 15 godzin. Dzięki temu rejestrowane byłyby także samochody, w których naprawa była czasochłonna i skomplikowana. – Wówczas Ty, jako nabywca używanego samochodu, możesz sprawdzić rejestr i uzyskać dokładny obraz historii uszkodzeń pojazdu – dodaje Pedersen.

Ile pojazdów trafi do nowego rejestru?

Z szacunków Statens vegvesen wynika, że przy progu 50 tys. NOK około osiem proc. pojazdów ze szkodami ubezpieczeniowymi trafi do rejestru. NAF obawia się, że podniesienie tej granicy spowoduje, że poważnie uszkodzone pojazdy będą sprzedawane bez ujawnienia historii zniszczeń. – Chodzi o to, aby niebezpieczne samochody nie pojawiały się na drogach i nie trafiały na rynek samochodów używanych. W takim przypadku nie można stawiać poprzeczki tak wysoko, żeby samochody z poważnymi uszkodzeniami nie były odnotowywane w rejestrze szkód – twierdzi Pedersen.
Nowy rejestr ma uchronić kupujących i sprzedających przed ewentualnymi późniejszymi konfliktami, które trafiają na drogę sądową.

Nowy rejestr ma uchronić kupujących i sprzedających przed ewentualnymi późniejszymi konfliktami, które trafiają na drogę sądową.Fot. Pixabay

Obecnie skargi na zakup używanych samochodów należą do najczęstszych, zarówno w NAF, jak i w norweskiej Radzie Konsumenckiej. Zdaniem aktywistów motoryzacyjnych, rejestr szkód przyniesie korzyści zarówno kupującym, jak i sprzedającym, ponieważ zapewni transparentność informacji o pojeździe.
Gość
Wyślij


Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok