Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Transport i komunikacja

Rada konsumentów w obronie podróżnych. Nadejdą „nagrody pocieszenia” za chaos na norweskiej kolei?

Martyna Engeset-Pograniczna

29 kwietnia 2025 10:00

Udostępnij
na Facebooku
Rada konsumentów w obronie podróżnych. Nadejdą „nagrody pocieszenia” za chaos na norweskiej kolei?

Klientów firmy Vy podróżujących na wschodzie kraju fiordów mogą czekać trwające aż do lata niedogodności. wikimedia.commons/ Annikdance/ https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en

W związku z pracami modernizacyjnymi na kolei w Norwegii pasażerów czekać będą utrudnienia – pociągi przepełnione i spóźniające się. Forbrukerrådet, norweski urząd do spraw ochrony konsumentów, chciałby wynagrodzić to podróżnym. Proponowane rozwiązanie: obniżki cen biletów.
Problemy dotkną Østlandet. Bane Nor czasowo zamyka jeden z warsztatów serwisowych. Przez to klientów firmy Vy podróżujących na wschodzie kraju fiordów mogą czekać trwające aż do lata niedogodności – od walki o miejsca siedzące, przez opóźnienia, aż po odwołane kursy. Na tory w wielu przypadkach wyjadą bowiem nie podwójne, lecz pojedyncze składy. I to w dodatku w godzinach szczytu…
Zaniepokojeni tą sytuacją przedstawiciele Forbrukerrådet przekonują, że pomiędzy jakością a ceną usługi powinien istnieć jasny związek. Jak konkretnie miałoby to wyglądać w tym przypadku? Ceny biletów miesięcznych powinny zostać obniżone.

Żadna wiążąca decyzja w tej sprawie jeszcze jednak nie zapadła.

50 proc. zniżki

Należy pamiętać, że pewne prokonsumenckie rozwiązania obowiązują już teraz – jeśli pociąg jest opóźniony o więcej niż 30 minut, przeważnie przysługuje prawo do zwrotu połowy ceny biletu. Jeżeli jednak nie ma się przydzielonego miejsca siedzącego, nie można skorzystać z tej możliwości. Jednocześnie Vy ostrzega, że z przydzielaniem takich miejsc mogą być w najbliższym czasie problemy…

Obniżenie cen biletów miesięcznych na czas bieżących remontów w prostszy sposób pomogłoby tym, którzy trasami na wschodzie kraju jeżdżą regularnie i często.
Thomas Iversen z Forbrukerrådet komentuje: „Powinno się tworzyć bardziej zautomatyzowane prawa, tak aby za każdym razem nie trzeba było składać oddzielnego wniosku. Dzięki temu więcej osób otrzymałoby pieniądze, a branża bardziej odczułaby, jak kosztowne może być niedostarczanie tego, co było ustalone”. Wszak co jak co, ale kolej z pewnością nie powinna nie dowozić.
Warto walczyć o swoje prawa i nie wsiadać do pociągu byle jakiego. A jeśli już się taki trafi, powalczyć o rekompensatę finansową.

Jak? Informacje w języku angielskim o rekompensacie za opóźnienia na kolei znajdziecie pod tym adresem.
Źródła: P4, Vy, Klar Tale
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok