Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

Oslo poczeka dłużej na nowe tramwaje. Do ich budowy brakuje części

Monika Pianowska

22 marca 2023 16:21

Udostępnij
na Facebooku
Oslo poczeka dłużej na nowe tramwaje. Do ich budowy brakuje części

W pierwotnym planie do końca 2024 r. miało powstać 87 tramwajów. stock.adobe.com/licencja standardowa

Sporveien, spółka będąca operatorem szynowego transportu publicznego w Oslo, ma złe wieści dla pasażerów w stolicy Norwegii. Hiszpańskiemu dostawcy brakuje bowiem części do produkcji 66 z 87 zamówionych tramwajów.
Do tej pory do Oslo dotarło zaledwie 21 nowoczesnych maszyn, za których produkcję odpowiada firma CAF. Nieco ponad rok temu na stołecznych trakcjach odbyły się testy pierwszego nowego modelu tramwaju. Teraz dostawa pozostałych zostaje wstrzymana na czas nieokreślony.
– Przyczyną wstrzymania dostaw jest globalny niedobór części, przez który w wielu branżach na całym świecie trudno jest je zdobyć – mówi Anders Wergeland, kierownik projektu w Sporveien Trikken.

Póki co bez zmian

W pierwotnym planie do końca 2024 r. miało powstać 87 tramwajów. Hiszpanie nie wiedzą, kiedy dostawy nowych pojazdów mogą ruszyć ponownie, ale będą je dalej produkować, nawet jeśli nie uda się ich w pełni skompletować i wysłać do Oslo na czas. Według Sporveien trudno jednak mówić jeszcze o konkretnych konsekwencjach.
Tak wyglądają nowe modele SL18.

Tak wyglądają nowe modele SL18. Źródło: Sporveien/ materiały prasowe/ do użytku redakcyjnego

Jednocześnie istnieje ryzyko, że nowych tramwajów nie będzie się dało naprawić, jeśli coś się z nimi stanie, skoro brakuje części. Mimo to 21 nowoczesnych maszyn będzie kursować w Oslo na przemian ze starym składem bez zmian w rozkładzie jazdy – przynajmniej na razie, kiedy opóźnienie w dostawach nie wpływa na codzienne operacje.

Dostosowane do wszystkich pasażerów

Jedną z największych zalet nowych tramwajów ma być przede wszystkich przestronność – będą dłuższe niż dotychczasowe maszyny, a pojedynczy skład będzie mógł pomieścić aż 220 osób. Dodatkowo wzrośnie też łączna liczba tramwajów, które będą jeździć po stolicy – zamiast dotychczasowych 71, liczba pojazdów wyniesie docelowo 87.
Wszystkie składy będą niskopodłogowe, dzięki czemu wsiadanie i wysiadanie będzie dużo łatwiejsze niż dotychczas. Bez problemów z korzystaniem z nowych tramwajów powinny poradzić sobie osoby z wózkami dziecięcymi, jak również niepełnosprawni.
Źródła: Aftenposten, MojaNorwegia.pl
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok