Oslo chce zredukować emisję gazów cieplarnianych z ruchu drogowego i przyczynić się do szybszej transformacji floty samochodowej na elektryczną.
stock.adobe.com/licencja standardowa
Miejski Urząd ds. Ochrony Środowiska w Oslo (Bymiljøetaten) zbadał, w jaki sposób całe centrum stolicy może stać się strefą zerowej emisji. Według wyników jej wprowadzenie może nastąpić najwcześniej w 2025 roku.
Strefa bezemisyjna powinna być nastawiona w pierwszej kolejności na samochody dostawcze i transport ciężki, a następnie skupić się na ruchu pasażerskim – pisze w komunikacie Bymiljøetaten.
Chodzi o ograniczony geograficznie obszar, do którego wjazd mają wyłącznie pojazdy niegenerujące spalin. Oslo chce zredukować emisję gazów cieplarnianych z ruchu drogowego i przyczynić się do szybszej transformacji floty samochodowej na elektryczną.Chodzi o ograniczony geograficznie obszar, do którego wjazd mają wyłącznie pojazdy niegenerujące spalin. Oslo chce zredukować emisję gazów cieplarnianych z ruchu drogowego i przyczynić się do szybszej transformacji floty samochodowej na elektryczną.
Zakaz spalin w centrum miasta
Propozycja Miejskiego Urzędu ds. Ochrony Środowiska w Oslo oznacza, że całe centrum stolicy w obrębie Ring 2 miałoby być wolne od emisji. Dziś jednak miasto nie ma takich uprawnień. Jeśli projekt miałby zostać zrealizowany do 2025 r., Oslo musiałoby zdobyć je teraz. Zarówno stolica kraju fiordów, jak i inne duże miasta czekają obecnie, aż rząd da gminom możliwość wprowadzenia stref zerowej emisji.
slo chce zredukować emisję gazów cieplarnianych z ruchu drogowego.Źródło: MN
Jednocześnie pod koniec tego roku miasto planuje wprowadzić pierwszy na świecie w pełni elektryczny system transportu publicznego. W październiku 2022 r. ogłoszono umowę dotyczącą wymiany pozostałych autobusów z silnikiem Diesla w Oslo na 450 autobusów elektrycznych. Flota transportu publicznego Oslo obejmuje już sieć zelektryfikowanych pociągów, tramwajów, promów i ponad 200 już działających autobusów elektrycznych.
Nie jest aż tak zielono
Przy okazji ekolodzy ostrzegają, że elektryczny transport także niesie za sobą obciążenia ekologiczne, zwłaszcza podczas produkcji i recyklingu baterii. Ingvild Rørholt, specjalistka ds. transportu w norweskiej grupie ekologicznej ZERO mówi, że rozwijający się przemysł musi wziąć odpowiedzialność i wprowadzić ulepszenia, aby spełnić akceptowalne normy środowiskowe.
Póki co od 9 stycznia obowiązuje tymczasowy zakaz parkowania samochodów na ulicach Bogstadveien, Vogts gate i Hegdehaugsveien w Oslo. Powodem decyzji urzędników jest fakt, iż wielu kierowców nieprawidłowo zaparkowało na tych odcinkach swoje samochody, utrudniając tym przejazd tramwajów.
Źródła: NTB, motor.no, MojaNorwegia