Propozycja była rozważana od 2021 roku.
Fot. Pxhere/zdjęcie poglądowe
Unijni deputowani poparli zakaz sprzedaży diesli i samochodów benzynowych. Regulacje wejdą w życie w 2035 roku. Przepisy mają przyczynić się do osiągnięcia neutralności klimatycznej na terenie Wspólnoty.
14 lutego europarlamentarzyści, wraz z wiceprzewodniczącym Komisji Europejskiej Fransem Timmermansem, debatowali nad celem zerowych emisji dla nowych samochodów osobowych i dostawczych na rok 2035. Wcześniej porozumienie osiągnięto podczas dyskusji z przedstawicielami państw członkowskich. Nowe przepisy uchwalono stosunkiem głosów 340 do 279.
Regulacje oznaczają, że za 12 lat na terenie Wspólnoty wprowadzony zostanie zakaz sprzedaży nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych z silnikiem diesla i benzynowym. Unijny cel wskazuje, że emisje CO2 pochodzące z nich mają być zredukowane o 100 proc. w stosunku do 2021 roku. W 2030 roku produkcja spalin na rynku motoryzacyjnym ma być ograniczona o 55 proc. dla samochodów osobowych oraz 50 proc. dla lekkich samochodów dostawczych.
Unia Europejska krok przed Norwegią?
Cel zredukowania sprzedaży samochodów napędzanych paliwami kopalnymi funkcjonuje także w Norwegii. Nigdy nie został jednak ujęty w przepisach prawa. W 2016 pomysł próbował przeforsować rządy Erny Solberg. Skupiona wokół niej koalicja nie zgodziła się jednak na wprowadzenie regulacji. Próbę podjęła także Partia Liberalna w 2020 roku. Projekt nie znalazł poparcia w Stortingu. Niesformalizowany cel norweskiego rządu wskazuje, że wszystkie nowe samochody w Norwegii w 2025 będą elektryczne. W 2022 roku samochody elektryczne stanowiły w kraju fiordów 79,2 proc. nowych pojazdów wyjeżdżających z salonów.
Regulacje dotyczące ograniczenia dostępności dróg do samochodów napędzanych paliwami kopalnymi przygotowują norweskie miasta i okręgi. Na takie rozwiązania zdecydowały się m.in. Oslo, Bergen, Trondheim i Stavanger.Fot. Mariordo via Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Od 2025 roku, co dwa lata, Komisja Europejska będzie tworzyła raporty, które wskażą na postępy unijnych celów redukcji spalin. Te mają wskazać, czy planowane na 2035 rok zmiany należy zmodyfikować. Przegłosowany 14 lutego projekt musi zatwierdzić Rada. Państwa członkowskie otrzymają obowiązek dostosowania prawa krajowego po opublikowaniu dokumentu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Źródła: Parlament Europejski, MojaNorwegia.pl
Reklama
19-02-2023 16:33
2
0
Zgłoś