W 2024 roku na norweskich drogach zginęło 20 motocyklistów.
stock.adobe.com/licencja standardowa
Według Państwowego Zarządu Dróg i Autostrad (Statens vegvesen) tegoroczne lato może się okazać najniebezpieczniejszym od lat, jeśli chodzi o motocyklistów. Służby apelują do kierowców o odpowiednie reakcje w przypadku bycia świadkiem wypadku z udziałem jednośladu, a do ich użytkowników – o rozwagę i ostrożność .
Z raportów wynika, że w Norwegii do większości wypadków dochodzi na popularnych trasach turystycznych – malowniczych, ale pełnych zakrętów i leżących daleko od ośrodków miejskich. Pracownicy medyczni zwracają uwagę, że motocykliści są wyjątkowo narażeni na ciężkie obrażenia, a także proszą samych użytkowników jednośladów o rozwagę – dostosowanie prędkości do swoich umiejętności, obserwację trasy i jazdę w sposób dający przestrzeń na manewry.
Statens vegvesen przypomina również, że każdy, kto pierwszy dojeżdża do wypadku, ma obowiązek zatrzymać się i pomóc. Kierowcy powinni znać podstawowe zasady: zabezpieczenie miejsca zdarzenia, wezwanie służb pod numer 113, zdjęcie kasku osobie nieprzytomnej przy jednoczesnym wsparciu głowy i szyi, podjęcie czynności resuscytacyjnych, a następnie pozostanie na miejscu do przyjazdu ratowników.
Liczba wypadków rośnie
Eksperci wzywają do ostrożności i przejrzystego planowania tras – nawet krótkie wyprawy mogą zakończyć się tragicznie, jeśli zabraknie do niej pełnego przygotowania oraz świadomości potencjalnych zagrożeń na zakrętach i odcinkach poza miastem.
W 2024 roku na norweskich drogach zginęło 20 motocyklistów, co stanowiło około 20 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. Ponadto w ubiegłym roku zanotowano 143 ciężkie obrażenia motocyklistów w ruchu ulicznym. Tylko w maju zginęło aż sześciu motocyklistów, co stanowiło 60 proc. wszystkich ofiar w tamtym miesiącu. Już do połowy 2025 roku liczba ofiar wzrosła do 12, co potwierdza wysokie ryzyko wypadków tej grupy drogowej.
Eksperci wskazują, że głównymi przyczynami wypadków są nadmierna prędkość, niedostosowanie do warunków na drodze, skomplikowana infrastruktura (w szczególności ostre zakręty) oraz zmęczenie.