Norweski minister chce ostrzejszych norm emisji spalin dla transportu ciężarowego w UE

Norwegia, choć postuluje za redukcją emisji spalin zarówno w transporcie lekkim, jak i ciężarowym, sama takiego prawa nie wprowadziła stock.adobe.com/standardowa
Minister transportu chce zaostrzenia przepisów dotyczących emisji spalin - zamiast unijnej propozycji 90 proc. redukcji spalin do 2040, Nygård postuluje, aby ustawić poprzeczkę wyżej - od 2040 wszystkie nowe pojazdy ciężarowe w UE miałyby być bezemisyjne. Komisja Europejska zaproponowała też ograniczenie emisji z transportu ciężarowego o 45 proc. od 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 r. Nygård będzie chce jednak zwiększyć redukcję do 50 proc. w 2030 r.

Szef resortu swoje postulaty przedstawi podczas nieoficjalnego spotkania ministrów UE w Sztokholmie, które odbędzie się w dniach 27 i 28 lutego.Źródło: materiały prsowe/SD
Zakaz aut spalinowych od 2035
Ponadto najnowsze dane pokazują, że Jon-Ivar Nygård zaostrzenie norm emisji spalin powinien zacząć nie od całej UE, a od własnego podwórka. Z badań klimatu naukowczyni z Uniwersytetu Nauki i Technologii w Trondheim wynika, że np. emisje lotnictwa w przeliczeniu na mieszkańca są w Norwegii dwukrotnie większe niż m.in. w Niemczech, Szwecji i we Francji, a norweski transport lotniczy wyemitował w 2019 roku 4,5 megaton dwutlenku węgla.

To może Cię zainteresować