Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

Transport i komunikacja

Norwegia nadal ma najbezpieczniejsze drogi w Europie. To ósmy rok z rzędu

Monika Pianowska

28 czerwca 2023 21:00

Udostępnij
na Facebooku
2
Norwegia nadal ma najbezpieczniejsze drogi w Europie. To ósmy rok z rzędu

W latach 2012-2022 Norwegia zdołała zredukować liczbę ofiar śmiertelnych w wypadkach komunikacyjnych o 20 proc. stock.adobe.com/licencja standardowa

Według 17-tego już corocznego raportu Europejskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (ETSC) Norwegia odnotowała w ubiegłym roku 21 zgonów na milion mieszkańców, co czyni ją krajem z najbezpieczniejszymi drogami w Europie.
W sumie w 2022 roku na norweskich trasach zginęło 116 osób. W latach 2012-2022 Norwegia zdołała zredukować liczbę ofiar śmiertelnych w wypadkach komunikacyjnych o 20 proc. To ósmy rok z rzędu, kiedy drogi w kraju fiordów zostały ogłoszone najbezpieczniejszymi.
Niemniej w czerwcowym raporcie Urzędu Krajowej Izby Kontroli (Riksrevisjonen) wykazano nieprawidłowości w zarządzaniu i jakości norweskich dróg. Z audytu wynika, że sytuacja przyczynia się do zwiększenia liczby ofiar śmiertelnych wypadków. I chociaż środki na utrzymanie dróg wzrosły o cztery miliardy koron w latach 2019-2021, sieć drogowa nie stała się ani bezpieczniejsza, ani nie poprawił się jej stan

Kiedy będzie zero ofiar?

Drugie miejsce zajmuje Szwecja, gdzie na milion mieszkańców na drogach życie straciły 22 osoby. Średnia w 27 krajach UE wyniosła 46 zgonów na milion. Wielka Brytania, Dania, Szwajcaria, Irlandia, Niemcy i Finlandia to pozostałe narody z wynikiem mniejszym niż 35 zgonów na milion mieszkańców.
Z perspektywy dziesięciu lat rozwój idzie w dobrym kierunku. W porównaniu z 2012 r. liczba ofiar śmiertelnych na drogach w krajach Europy spadła w 2022 r. o 5 868 osób.

Z perspektywy dziesięciu lat rozwój idzie w dobrym kierunku. W porównaniu z 2012 r. liczba ofiar śmiertelnych na drogach w krajach Europy spadła w 2022 r. o 5 868 osób.Źródło: stock.adobe.com/standardowa/Holtermann Design

Norwegia praktykuje politykę tzw. zerowej wizji, której celem jest zapewnienie, że system i środki transportu będą zaprojektowane w sposób, który promuje bezpieczną jazdę i zmniejsza ryzyko błędu ludzkiego prowadzącego do śmierci i poważnych obrażeń. Zgodnie z norweską analizą wypadków to prędkość była czynnikiem przyczyniającym się do 34 proc. wszystkich śmiertelnych wypadków w latach 2011-2020.

Najsłabiej Rumunia i Serbia

Jednocześnie Polska zdobyła nagrodę Road Safety Performance Index (PIN) Award 2023 za zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych o prawie połowę w ciągu ostatniej dekady według ETSC. Liczba zgonów w wypadkach komunikacyjnych na mieszkańca w Polsce spadła z 93 w 2012 roku do 50 na milion w 2022 roku.
Najwyższa śmiertelność występuje w Rumunii i Serbii, odpowiednio 86 i 83 zgonów na drogach na milion mieszkańców. W dwóch krajach – na Malcie i w Holandii – śmiertelność na drogach jest wyższa w 2022 r. niż w 2012 r.

Europejska Rada ds. Bezpieczeństwa Transportu z siedzibą w Brukseli to niezależna organizacja pozarządowa, której celem jest zmniejszenie liczby i ciężkości wypadków drogowych w Europie.

Od celu nadal daleko

W 2022 r. na drogach UE zginęło 20 678 osób, co stanowi łączny wzrost o 4 proc. w porównaniu z 2021 r. Liczba ta jest nadal o 9 proc. niższa niż w 2019 r., ostatnim roku przed pandemią Covid-19, która radykalnie zmieniła natężenie ruchu. ETSC ostrzega jednak, że od 2019 r. potrzebny byłby spadek o 17,2 proc., aby pozostać na dobrej drodze do osiągnięcia celu UE i ONZ, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych na drogach do 2030 r.
Z perspektywy dziesięciu lat rozwój idzie w dobrym kierunku. W porównaniu z 2012 r. liczba ofiar śmiertelnych na drogach w krajach Europy spadła w 2022 r. o 5 868 osób. W ubiegłym roku w Europie ciężko rannych zostało 140 tys.
Źródła: ETSC, elbil24.no, MojaNorwegia.pl, brytfmonline.com
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


akwatomek

30-06-2023 08:58

A stan dróg w NO gorszy niz w Mongoli

N O

29-06-2023 20:37

Jakaś kpina .Zarobili miliardy na bramkach a drogi dziura na dziurze dziurą pogania. Norweska paranoja.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok