Kredyt konsumencki w Norwegii
Eff.rente 14,0%, 65 000kr. over 5 år,etablering 950kr., Totalt 89 093 kr.
Sprawdź
Zasiłki dla bezrobotnych w Norwegii
Sprawdź
Refinansiering w Norwegii
Eff.rente 14,0%, 65 000kr. over 5 år,etablering 950kr., Totalt 89 093 kr.
Sprawdź
Zasiłki na dzieci w Norwegii
Sprawdź
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Kilkadziesiąt rozpędzonych ton i niesprawne hamulce: polska ciężarówka zatrzymana Transport i komunikacja
Monika Pianowska 14 sierpnia 2018
10:20

Kilkadziesiąt rozpędzonych ton i niesprawne hamulce: polska ciężarówka zatrzymana

4
Skomentuj
Bez względu na porę roku pojazdy ciężarowe poruszające się po Norwegii muszą spełnić szereg wymagań. MN
Przedstawiciele Norweskiego Zarządu Dróg i Autostrad (Statens vegvesen) notorycznie zatrzymują na północnych trasach ciężarówki, których przygotowanie do jazdy pozostawia zbyt wiele do życzenia. I chociaż to zimą, gdy warunki w kraju fiordów dyktuje nie tylko kodeks, lecz także surowa pogoda, podczas wzmożonych kontroli łatwiej „wpaść” na niedostosowaniu się do wymagań, również w sezonie letnim nie brakuje ekstremalnych przypadków.
Prowadzący auta kierowcy ryzykują utratę dokumentów, a firmy transportowe zatrzymanie pojazdu oraz kary finansowe, jednak przede wszystkim stwarzają zagrożenie na drodze. Z dwiema takimi sytuacjami mieli do czynienia kontrolerzy SV 13 sierpnia, o czym poinformowali m.in. w mediach społecznościowych – jeden z pojazdów ważył znacznie więcej, niż to dopuszczalne, drugiemu natomiast brakowało sprawnych hamulców, chociaż wiózł ponad 22 tysiące kilogramów ładunku, uczestnicząc w regularnym ruchu. Oba auta przyjechały z Polski.
Reklama

Jazda kolosem bez hamulców? Może się uda...

Zarząd Dróg ma pełne ręce pracy szczególnie, kiedy norweskie drogi skuje lód i zasypie śnieg, a pojawiają się na nich ciężarówki np. pozbawione zimowych opon, kolców bądź łańcuchów na koła, jednak i latem odnotowuje się mnóstwo wykroczeń. Jak podkreślają kontrolerzy, wśród zatrzymanych i ukaranych dominują pojazdy na obcych rejestracjach.
Nie inaczej było w przypadku ciężarówki z polskimi blachami, która nie przeszła poniedziałkowej kontroli w Ler. Za kierownicą zatrzymanego pojazdu siedział Ukrainiec, który musiał przerwać podróż i w związku z zakazem może na jakiś czas zapomnieć o prowadzeniu ciężarówki. Wszystko wskutek odnotowanego braku klocków hamulcowych na drugiej i trzeciej osi po prawej stronie. Mężczyzna pojazdem bez sprawnych hamulców wiózł ok. 22 ton drewna. Pracownikom Zarządu Dróg zgłosił go kierowca samochodu osobowego, zaniepokojony dziwnymi dźwiękami wydawanymi przez ciężarówkę podczas jazdy.
Jednak restrykcje na drogach, odnośnie m.in. wagi pojazdu, dotyczą również mniejszych pojazdów. Kontrolerom w Mo i Rana tego samego dnia dał o sobie znać polski kierowca, którego auto z przyczepą wielokrotnie przekroczyło dopuszczalną wagę. Podczas gdy mogły ważyć łącznie 7 ton, sama przyczepa była prawie dwa razy cięższa (13,3 ton). Kierowca został ukarany mandatem w wysokości 10 tys. koron i konfiskatą prawa jazdy.

Poradnik kierowcy: to warto wiedzieć

Mimo że ze strony Statens vegvesen można pobrać przewodnik m.in. ze szczegółami na temat obowiązkowego wyposażenia ciężkiego pojazdu w Norwegii i urządzenia pokładowego dla opłat drogowych, słowniczkiem przydatnych zwrotów, listą numerów alarmowych czy istotnymi faktami o kraju, o przepisach zdaje się nie pamiętać gros firm transportowych i kierowców ciężkich pojazdów. Poradnik jest dostęny w dziesięciu wersjach językowych, także w polskiej, i dostępny pod tym linkiem w formie PDF.

Kierowcy mają przede wszystkim obowiązek dopilnować odpowiedniego ułożenia i zabezpieczenia ładunku, zadbać o sprawne sterowanie, hamulce i przyczepność pojazdu, a także przestrzegać wymogów odnośnie dobowego odpoczynku.

Na co zwracają uwagę kontrolerzy po zatrzymaniu samochodu ciężarowego?

DOKUMENTY: 
  • Paszport
  • Prawo jazdy
  • Świadectwo kwalifikacyjne kierowcy zawodowego
  • Karta kierowcy Europejska karta ubezpieczenia zdrowotnego (kraje EOG) 
  • Karta ubezpieczenia (zalecana) 
  • Oryginalne świadectwo rejestracji 
  • Zezwolenie wspólnotowe 
  • List przewozowy CMR z numerami rejestracyjnymi pojazdu (musi znajdować się wewnątrz pojazdu)
  • Zezwolenie ECMT/CEMT 
  • Zaświadczenie kierowcy, które jest dokumentem potwierdzającym legalne zatrudnienie w firmie
KONIECZNE WYPOSAŻENIE OSOBISTE: 
  • Ciepłe ubrania i buty 
  • Czapka i rękawiczki 
  • Żywność, woda i coś ciepłego do picia 
  • Kamizelka odblaskowa
POJAZD SILNIKOWY I PRZYCZEPY: 
  • Łańcuchy 
  • Spirytus w układzie hamulcowym (starsze pojazdy silnikowe) 
  • Łańcuch holowniczy 
  • Kliny pod koła 
  • Piasek 
  • Wystarczająca ilość paliwa 
  • Płyn do spryskiwacza (niezamarzający) 
  • Sprawne wycieraczki 
  • Długa miotełka ze skrobaczką do szyb 
  • Latarka z ładowarką

Liczy się każdy kilogram

Poza tym, że towar w przestrzeni ładunkowej powinien być równomiernie ułożony, a naczepa zabezpieczona, pojazd nie może być za ciężki. Maksymalna dopuszczalna masa całkowita samego ciągnika siodłowego to 50 ton, o ile tylna oś pojazdu znajduje się w odpowiedniej odległości od przedniej osi naczepy.

Restrykcje obowiązują również w kwestii wymiarów: dozwolona szerokość pojazdu na drodze publicznej w Norwegii wynosi 2,55 m (2,60 m w przypadku pojazdów z zaizolowaną skrzynią), natomiast długość – 19,5 metrów. Na niektórych odcinkach powyższe parametry mogą być jednak zaniżone.

Nie wszystkie trasy dozwolone

Jako istotny punkt bezpiecznego podróżowania w Norwegii Statens vegvesen, poza stanem technicznym i wyposażeniem auta, wymienia dobór odpowiedniej trasy. Chcąc pojechać na skróty, kierowcy ciężarówek trafiają nierzadko na wąskie, kręte drogi, na których bez mogą łatwo doprowadzić do wypadku.

Kierowcy ciężarówek muszą się liczyć z tym, że jeśli ugrzęzną na drodze i będą stanowić przeszkodę i zagrożenie dla ruchu drogowego, ich pojazdy mogą zostać przymusowo usunięte. Wówczas odpowiednie służby publiczne wezmą je w zastaw do chwili zwrócenia kosztów poniesionych za holowanie.
Gość
Wyślij
Dodaj zdjęcie
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych
Wojciech Łoś
Wojciech Łoś 22-08-2018 19:44

"Maksymalna dopuszczalna masa całkowita samego ciągnika siodłowego to 50 ton, o ile tylna oś pojazdu znajduje się w odpowiedniej odległości od przedniej osi naczepy." To jest błąd. 50 ton to maksymalna masa całego zestawu. Dopuszczalna suma nacisków na osie ciągnika siodłowego jest w przybliżeniu równa połowie tej wartości.

Odpowiedz
Zgłoś komentarz
S G
S G 16-08-2018 20:49

Kolega opowiada bzdury. Ja robie EU-kontrol od wielu lat w Norwegii. Warsztaty maja szarpaki na wyposazeniu. A i wczesniej dobry mechanik doskonale zlokalizowal luzy w zawieszeniu

Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Josef Satan
Josef Satan 15-08-2018 06:52

Polak potrafi. Zawsze tak bylo, ze dla rodakow przepisy sa po to, aby ich nie przestrzegac, omijac szerokim lukiem o interpretowac na swoja korzysc.

Jak to swietnie jest pozniej w gronie kumpli opowiadac o niezwyklych przygodach drogowych na blaszanym rumaku.

Zadnej wyobrazni i kalkulowania ryzyka - to juz zbyt abstrakcyjne.

-7
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Bajkowyskrzat
Bajkowyskrzat 14-08-2018 16:47

Jak norwedzy chcą sprawdzać, jak u siebie na przeglądzie nie mają tzw.szarpaków i do dziś w żadnym warsztacie ich nie ma,w trakcie żadnego EU kontroll ,nawet nie wiedzą co to jest i jeżdża swoimi gruchotami niesprawnym zawieszeniem itp.

-2
Odpowiedz
Zgłoś komentarz

Bliżej nas