SAS lata do Heathrow ze wszystkich trzech stolic skandynawskich.
stock.adobe.com/licencja standardowa
21 marca główne lotnisko w Londynie i jedno z najbardziej uczęszczanych na świecie, Heathrow, będzie zamknięte do końca dnia. Przyczyną odwołanych lotów jest przerwa w dostawie prądu spowodowana pobliskim pożarem. Problem dotknie również podróżnych ze Skandynawii. Linie lotnicze oferują alternatywne połączenia, ale pasażerowie powinni jednocześnie pamiętać o przysługujących im prawach.
– Wszystkie dwanaście lotów SAS do Londynu Heathrow zostało odwołanych. Jednakże żaden z naszych samolotów nie został uszkodzony. Pasażerowie, których to dotyczy, otrzymają od nas informacje dotyczące swoich podróży bezpośrednio – powiedział NTB Øystein Schmidt, dyrektor prasowy SAS Norwegia.
Alternatywne loty wokół Londynu
SAS lata do Heathrow ze wszystkich trzech stolic skandynawskich. Norwegian nie spodziewa się żadnych wyzwań, ponieważ firma lata na lotnisko Gatwick. Linie British Airways w miarę możliwości starają się przekierowywać kursy już znajdujące się w powietrzu na inne brytyjskie lotniska.
Podobnie jak SAS, British Airways lata na trasie Oslo-Heathrow. Z innych miast Norwegii nie ma połączeń na główne brytyjskie lotnisko.
Według strony internetowej Avinor pięć lotów SAS i dwa loty BA do Heathrow zostało obecnie odwołanych, natomiast rejsu BA z Oslo do Heathrow o godz. 15:00 formalnie jeszcze nie anulowano, ale prawdopodobnie tak się stanie, ponieważ lotnisko jest zamknięte do godz. 23:59 czasu brytyjskiego.
W obrębie stolicy Wielkiej Brytanii znajduje się sześć lotnisk obsługujących loty międzynarodowe. Tylko z Oslo dostępnych jest obecnie pięć połączeń linii Norwegian do Gatwick i jeden lot Ryanair do Stansted. Istnieją również loty do Londynu z Bergen, Stavanger i Tromsø, których nie dotyczy zamknięcie Heathrow.
Podróżni i ich prawa
Do czego w takiej sytuacji mają prawo pasażerowie? Jeśli ma się do czynienia z odwołaniem lub opóźnieniem lotu, zawsze powinno się najpierw skontaktować się z firmą, z którą się podróżuje. Według starszego doradcy w Frende Forsikring, Mariusa Solberga Anfinsena, to właśnie przewoźnik ma udzielić informacji odnośnie zakresu usług oraz kiedy można spodziewać się możliwości dalszej podróży.
Agencja lub firma, u której dokonano rezerwacji, powinna zaoferować możliwość zmiany rezerwacji, wyżywienie, napoje lub zakwaterowanie, jeśli opóźnienie jest odpowiednioo długie. Alternatywnie powinno się otrzymać zwrot kosztów podróży.
– Jeśli nie uda się zorganizować nowego wyjazdu w ciągu 24 godzin, dobre ubezpieczenie turystyczne pokrywa koszty powrotu do kraju i ewentualnego zakwaterowania – mówi Solberg Anfinsen.
Wszystkie dwanaście lotów SAS do Londynu Heathrow zostało odwołanych.Źródło: Fot. Valentin Hintikka, Flickr.com (CC BY 2.0)
W badaniu przeprowadzonym przez Norstat dla Frende 56 proc. ankietowanych stwierdziło, że nie wie, jakie świadczenia przysługują im od linii lotniczych, organizatorów podróży i podobnych podmiotów podczas transportu.
Również jeśli bagaż ulegnie zaginie lub dotrze do właściciela z opóźnieniem z powodu odwołania lub przekierowania lotu, ubezpieczenie turystyczne oferuje kwotę do wykorzystania podczas oczekiwania lub zrekompensuje stratę, jeśli bagaż nigdy się nie znajdzie. Kwoty te są różne w zależności od tego, czy bagaż zostanie zgubiony w drodze powrotnej czy wyjściowej.
Należy zachować wszystkie paragony za rzeczy, za które zapłaciło się samemu ze względu na ewentualne kłopoty.
Na stronie internetowej Rady Konsumentów (
Forbrukerrådet) można również znaleźć wiele przydatnych informacji o tym, w jaki sposób można uzyskać
pomoc w razie wystąpienia niepożądanego zdarzenia w czasie podróży.
Źródła: NTB, Avinor, Frende Forsikring, VG