Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Już jest! Polsko-norweski

Kalendarz 2025

Sprawdź
Autopromocja
Transport i komunikacja

Śnieżyce pokrzyżowały plany podróży? Pasażerowie mogą wykorzystać swoje prawa

Monika Pianowska

06 stycznia 2025 16:00

Udostępnij
na Facebooku
Śnieżyce pokrzyżowały plany podróży? Pasażerowie mogą wykorzystać swoje prawa

Podstawami są prawo do informacji, zwrotu kosztów i pomocy ze strony firm transportowych. stock.adobe.com/licencja standardowa

W ciągu ostatniego tygodnia opady śniegu w Norwegii doprowadziły już do zakłóceń w transporcie lotniczym i publicznym. Wielu podróżnych doświadczyło opóźnień lub odwołań kursów, dlatego ważne jest, aby znali swoje prawa i domagali się tego, co im przysługuje, zachęca Norweska Rada Konsumentów (Forbrukerrådet).
Podstawami są prawo do informacji, zwrotu kosztów i pomocy ze strony firm transportowych.

Najpierw gwarancja, potem wydatki

Gdy zostanie odwołany lot, można wybrać pomiędzy pełnym zwrotem kosztów, zmianą rezerwacji na następny dostępny lot lub zmianą rezerwacji na późniejszy termin. Alternatywą może być zastępczy środek transportu jak pociąg, autobus lub samochód, jeśli linia lotnicza nie jest w stanie szybko zapewnić niczego innego.
W przypadku opóźnień o tym, czy przysługuje prawo do jedzenia i picia, decyduje zarówno długość podróży, jak i czas opóźnienia. Jeśli pasażer zostanie zmuszony przeczekać noc, będzie uprawniony do bezpłatnego zakwaterowania.
Rada Konsumentów uczula jednak, że należy mieć świadomość, że uzyskanie alternatywnego transportu może być trudne i prosi podróżnych o cierpliwość i oszczędzanie na rachunkach za jedzenie, napoje i zakwaterowanie, jeśli linia lotnicza od razu tego nie zapewni.
Prawa przysługujące w ramach konkretnej podróży da się obliczyć, korzystając z kalkulatora praw do lotu Rady Konsumentów.

Sezonowy chaos vs. kataklizmy

Podróżujący pociągiem mają prawo do zwrotu kosztów lub obniżki ceny w przypadku znacznych opóźnień lub odwołań. Jeśli pociąg zostanie odwołany, przewoźnik kolejowy musi zaoferować alternatywny transport lub zwrócić bilet. Pasażer ma także prawo do informacji o sytuacji i przewidywanym czasie oczekiwania.
Jeżeli przedsiębiorstwo kolejowe nie zorganizuje transportu alternatywnego, pasażerowie mogą ubiegać się o niego według aktualnych stawek. Należy pamiętać, że znalezienie alternatywnego środka transportu, np. taksówki, może być trudne, gdy wiele osób jest w podobnej sytuacji w tym samym czasie.
– Przepisy oznaczają, że przewoźnicy kolejowi muszą wypłacić odszkodowanie tylko wtedy, gdy mogą udowodnić, że odstępstwo wynika z nadzwyczajnych okoliczności, takich jak ekstremalne warunki pogodowe lub poważne klęski żywiołowe, które zagrażają bezpiecznemu funkcjonowaniu trasy – pisze Forbrukerrådet z komunikacie prasowym z 6 stycznia.
W przypadku opóźnień o tym, czy przysługuje prawo do jedzenia i picia, decyduje zarówno długość podróży, jak i czas opóźnienia.

W przypadku opóźnień o tym, czy przysługuje prawo do jedzenia i picia, decyduje zarówno długość podróży, jak i czas opóźnienia.Źródło: MN

​​UE jasno stwierdza, że ​​takie zdarzenia powinny mieć charakter nadzwyczajnej klęski żywiołowej, a nie normalnych i sezonowych warunków pogodowych, takich jak opady śniegu, przypływy czy powodzie.

Co z tramwajami?

Osobne zasady dotyczące zwrotów kosztów i odszkodowań obowiązują podróżnych korzystających z autobusów, tramwajów lub metra.
Jeśli z powodu wymuszonych zmian w rozkładzie jazdy pojazdu obsługiwanego przez Ruter pasażer spóźni się np. do pracy o więcej niż 20 minut, może otrzymać zwrot kosztów do 750 koron za alternatywny transport taksówką, innym środkiem publicznym lub prywatnym samochodem. W innych częściach kraju stawki mogą się różnić.
Gwarancja Rutera obejmuje wyjątki w przypadku ekstremalnych warunków pogodowych, ale podobnie jak w przypadku kolei, nie ma powodu uważać obecnych opadów śniegu za coś innego niż normalne i sezonowe warunki pogodowe.

Wskazówki dla pasażerów

Przed podróżą należy sprawdzić aktualne informacje o ruchu drogowym i warunkach pogodowych. Po nieoczekiwanych wydatkach na alternatywny transport trzeba zachować rachunki jako dowód dla przewoźników, od których będzie się chciało ubiegać o zwrot kosztów. Aplikację o zwrot składa się na stronie internetowej danej firmy. W razie otrzymania odmowy można złożyć skargę do Norweskiego Forum Turystyki.
Źródło: Forbrukerrådet
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok