Praca w Norwegii
Rząd chce podnieść status wykształcenia zawodowego: „tytuł mistrza równie ważny, co magistra”
7

Internauci zwracają uwagę, że oprócz dobrych kompetencji, u fachowców ważna jest dla nich także znajomość języka norweskiego. pixabay.com / jarmoluk / CC0 Creative Commons
Rząd Erny Solberg musi zmierzyć się w najbliższych latach z wieloma wyzwaniami – jednym z nich jest z pewnością zmieniający się rynek pracy, na którym zwiększa się zapotrzebowanie na pracowników z wykształceniem zawodowym i technicznym. Politycy koalicji rządzącej chcą z tego powodu m.in. zapewnić uczniom szkół średnich więcej praktycznej nauki i podnieść status dyplomu zawodowego.
Rząd w swoim programie politycznym zwraca też uwagę na potrzebę stworzenia większej liczby szkół, które będą oferowały wykształcenie dopasowane do potrzeb rynku pracy.
Wykształcenie zawodowe musi więcej znaczyć
Ze względu na rosnące zapotrzebowanie rynku na wykwalifikowanych pracowników, rząd uważa, że status kształcenia zawodowego powinien znacznie wzrosnąć. „Tytuł mistrza jest równie ważny, co tytuł magistra” – można przeczytać w programie politycznym na najbliższe lata. Politycy chcą, aby więcej uczniów wybierało przyszłościowe, praktyczne zawody, których status byłby równie wysoki, co osób kończących uniwersytety.
– Norwescy fachowcy zawsze byli i wciąż są wśród najlepszych na świecie – twierdzi Roy Steffensen z Partii Postępu (Fremskrittspartiet) i podkreśla wagę nowego programu politycznego rządu, który ma zapewnić, że tak pozostanie.
– Norwescy fachowcy zawsze byli i wciąż są wśród najlepszych na świecie – twierdzi Roy Steffensen z Partii Postępu (Fremskrittspartiet) i podkreśla wagę nowego programu politycznego rządu, który ma zapewnić, że tak pozostanie.
Lepiej dopasowany program nauczania
Politycy koalicji rządzącej chcą, aby rynek pracy miał większy wpływ na program nauczania w szkołach – to zapotrzebowanie rynku na konkretne umiejętności i zawody powinno bardziej kształtować to, jak wygląda nauka w norweskich zawodówkach. Ponadto chcą, aby powstały nowe kierunki dopasowane do zmieniającego się rynku pracy, a nauka w większym stopniu stawiała na umiejętności praktyczne. W ten sposób osoby kończące szkołę zawodową będą lepiej spełniać zapotrzebowania pracodawców i z łatwością znajdą dobrą pracę.
Atrakcyjniejszy wybór dla uczniów
Znaczna część stanowisk w branży technicznej i budowlanej obsadzana jest w Norwegii przez pracowników zagranicznych. Celem norweskiego rządu jest jednak, aby norwescy uczniowie równie chętnie wybierali ten typ wykształcenia i aktywnie uczestniczyli w rynku pracy. Większość komentarzy w mediach społecznościowych popiera pomysł i stwierdza, że to „najwyższy czas”, aby dyplomy zawodowe zyskały status, na jaki zasługują.
Pojawiają się także głosy, że zagraniczni pracownicy za bardzo zdominowali rynek pracy, a Norwegowie czują się czasem wykluczeni.
Pojawiają się także głosy, że zagraniczni pracownicy za bardzo zdominowali rynek pracy, a Norwegowie czują się czasem wykluczeni.
Reklama
Reklama
To może Cię zainteresować
23-01-2018 21:17
0
-7
Zgłoś
23-01-2018 19:13
6
0
Zgłoś
23-01-2018 18:41
7
0
Zgłoś
23-01-2018 18:34
20
0
Zgłoś
23-01-2018 13:55
15
0
Zgłoś