Karta podatkowa w Norwegii na 2023

Zamów

Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Praca i prawo pracy

Szef ma prawo wezwać pracownika na awaryjną zmianę? Inspekcja Pracy odpowiada

Monika Pianowska

18 lipca 2022 12:35

Udostępnij
na Facebooku
Szef ma prawo wezwać pracownika na awaryjną zmianę? Inspekcja Pracy odpowiada

Bywa, że mimo braku zmiany w grafiku zatrudniony zostanie wezwany do pracy z małym wyprzedzeniem. stock.adobe.com/licencja standardowa

Okres wakacyjny to idealny czas, w którym można dorobić, zatrudniając się na przykład w gastronomii czy branży rozrywkowej. Kiedy jednak przy sprzyjającej pogodzie kawiarnie na świeżym powietrzu i ogródki piwne się zapełniają, pracodawcy potrzebują więcej rąk do pomocy. Bywa, że mimo braku zmiany w grafiku zatrudniony zostanie wezwany do pracy z małym wyprzedzeniem.
O legalność i zasady tzw. słonecznych zmian (solvakter) wiele pytań otrzymuje Państwowa Inspekcja Pracy (Arbeidstilsynet). W komunikacie prasowym instytucja postanowiła skompilować najważniejsze zagadnienia, które mogą nurtować pracowników zatrudnionych na lato w branży gastronomicznej.

Trzeba to mieć na papierze

Czy szef ma prawo wezwać zatrudnionego do pracy na nieplanowaną zmianę, gdy przy ładnej pogodzie potrzebuje dodatkowej pomocy? Według Inspekcji Pracy tak, jednak taka możliwość powinna zostać wcześniej ustalona i zawarta w umowie, a ta z kolei jasno określać prawa i obowiązki zarówno pracodawcy, jak i pracownika na danym stanowisku.
Umowa musi określać na przykład, czy za dyspozycyjność należy się wynagrodzenie oraz czy i w jakich okolicznościach pracownik może odmówić przybycia na „słoneczną zmianę”, gdy zostanie wezwany. Arbeidstilsynet podkreśla, że za podjęcie awaryjnej zmiany należy się wypłata.
Dodatkowa pomoc zwykle nie obejmuje stałych godzin ani zmian.

Dodatkowa pomoc zwykle nie obejmuje stałych godzin ani zmian.Źródło: stock.adobe.com/licencja standardowa

Kwestia wewnętrznych ustaleń

Ustawa o środowisku pracy nie uwzględnia specjalnych przepisów dotyczących „słonecznych zmian”, dlatego ustala się je między pracodawcą a pracownikami. Zatrudniający może podpisać na to umowę z osobami, z którymi będzie się mógł skontaktować, gdy nastąpi pilna potrzeba dodatkowej siły roboczej.
Dodatkowa pomoc zwykle nie obejmuje stałych godzin ani zmian. Gdy zachodzi taka potrzeba, pracownik, który wcześniej zadeklarował dyspozycyjność w awaryjnych sytuacjach, podejmuje dodatkowe godziny pracy. Co do zasady za każdym razem, gdy tak się dzieje, należy zawrzeć dodatkową umowę w ramach potwierdzenia, że dana osoba wywiązała się z obowiązków pomocnika na „słonecznej zmianie”, wyjaśnia Arbeidstilsynet.
Więcej o zasadach pracy sezonowej w Norwegii pisaliśmy TU:
Źródło: Arbeidstilsynet
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram