Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

12
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Praca i prawo pracy

Gastronomia i hotelarstwo pod lupą: naruszenia przepisów w 7. na 10 kontroli

Natalia Szitenhelm-Smeja

18 maja 2023 14:00

Udostępnij
na Facebooku
Gastronomia i hotelarstwo pod lupą: naruszenia przepisów w 7. na 10 kontroli

Kontrole najczęściej wykazywały naruszenia przepisów m.in. w związku z nieprawidłowymi umowami o pracę arbeidstilsynet/materiały prasowe

W ciągu ostatniego roku Inspekcja Pracy (Arbeidstilsynet) przeprowadziła ponad 1000 kontroli dotyczących wynagrodzenia i warunków pracy w branży hotelarsko-gastronomicznej. W 70 proc. z nich wykryto naruszenia przepisów HMS, pokazują dane opublikowane w maju.
Jak podkreśla Arbeidstilsynet, kontrole w hotelach, restauracjach i barach były niezapowiedziane, a przeprowadzono je między styczniem 2022 a styczniem 2023.

Zaniżone stawki, nieprawidłowe umowy

Kontrole najczęściej wykazywały naruszenia przepisów w związku z nieprawidłowymi umowami o pracę, obniżonymi stawkami minimalnymi lub brakiem wynagrodzenia za nadgodziny. - Jedna czwarta skontrolowanych firm naruszyła przepisy dotyczące płacy minimalnej, co jest nie do zaakceptowania - mówi szefowa Arbeidstilsynet Trude Vollheim.

Nieuczciwi przedsiębiorcy wykorzystywali brak znajomości przepisów prawa pracy wśród zatrudnionych, np. pracowników zagranicznych.

Pracownik zatrudniony w sektorze hotelarstwa i gastronomii ma prawo do stawki minimalnej niezależnie, czy jest Norwegiem, czy obcokrajowcem. Nie ma również znaczenia, czy pracownik jest zatrudniony na stałe, tymczasowo lub pracuje w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy.

Stawka minimalna w tym sektorze dla pracowników powyżej 20 roku życia i po czteromiesięcznej praktyce dla pracowników powyżej 18 roku życia wynosi: 179,94 NOK.

Inspekcja Pracy podkreśla także, że każdy pracownik, niezależnie, czy pracuje na stałym/tymczasowym stanowisku, musi posiadać pisemną umowę o pracę, a jej sporządzenie należy do obowiązku pracodawcy. 

W umowie powinny znaleźć się m.in. informacje dotyczące: nazwy firmy, jej adresu, miejsca wykonywanej pracy, okresu pracy, opisu wykonywanych obowiązków/nazwy stanowiska, wysokości wynagrodzenia, dodatku za nadgodziny, długości przerw czy okresu wypowiedzenia.
23 kontrole wykazały też, że w niektórych lokalach nie przestrzegano przepisów prawa pracy, jeśli chodzi o godziny, w których pracować mogą młodzi pracownicy - osoby poniżej 18 roku życia nie mogą pracować po godz. 21, a w tygodniu mogą pracować 40 godzin (maks. 8 godzin dziennie).

Praca 41 dni pod rząd

To kolejna kontrola w sektorze gastronomii i hotelarstwa, która wykazała duże nieprawidłowości. W styczniu tego roku A-krimsenteret, grupa do walki z przestępstwami w środowisku pracy, opublikowała wyniki kontroli 55 firm z okręgu Nordland - w aż 60 proc. z nich wykryto nieprawidłowości, w tym np. pracę 41 dni pod rząd bez urlopu, a także zaniżanie minimalnych stawek godzinowych.
Kontrole wykazały, że niektórzy pracodawcy oferowali pracownikowi 100 koron za godzinę

Kontrole wykazały, że niektórzy pracodawcy oferowali pracownikowi 100 koron za godzinę Źródło: fotolia.com

Arbeidstilsynet, MojaNorwegia
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok