Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

6
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Praca i prawo pracy

Czas pracy na home office. Nowe przepisy od lipca

Natalia Szitenhelm-Smeja

01 lipca 2022 12:50

Udostępnij
na Facebooku
Czas pracy na home office. Nowe przepisy od lipca

Nowe przepisy nie mają zastosowania w sytuacji, gdy praca z domu jest krótkoterminowa. /zdjęcie ilustracyjne stock.adobe.com/standardowa/fizkes

Od 1 lipca będą obowiązywać nowe regulacje dotyczące pracy z domu. Chodzi głównie o przestrzeganie ustalonego w umowie czasu pracy, a także o zapewnienie pracownkowi odpowiednich warunków do wykonywania obowiązków służbowych.
Tekst aktualizowany
W komunikacie opublikowanym 22 czerwca Ministerstwo Pracy informuje, że od lipca 2022 przepisy dotyczące czasu pracy zawarte w ustawie o środowisku pracy mają również zastosowanie dla home office. - Przepisy regulują większość aspektów stosunku pracy, na przykład dotyczące umowy o pracę, zatrudnienia stałego i tymczasowego, środowiska pracy, godzin pracy i rozwiązania stosunku pracy - wyjaśnia resort.

Wszystko na piśmie

Nowe przepisy nakazują, by od lipca wszelkich ustaleń między pracodawcą a pracownikiem pracującym zdalnie dokonywać na piśmie. Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, gdy praca zdalna zostaje odgórnie wprowadzona przez władze - wówczas strony nie muszą podpisywać stosownej umowy regulującej warunki zatrudnienia na home office. W umowie muszą znaleźć się informacje dotyczące: 
  • zakresu prac 
  • godzin pracy
  • wszelkich postanowień dotyczących tego, kiedy pracownik będzie do dyspozycji pracodawcy
  • jeżeli umowa jest tymczasowa - przewidywany czas jej trwania
  • wszelkich postanowień dotyczących prawa do zmiany lub rozwiązania umowy 
  • wszelkich przepisów dotyczące okresu próbnego 
  • kto odpowiada za zakup, eksploatację i konserwację sprzętu do pracy.

Jak dodaje resort, Inspekcja Pracy (Arbeidstilsynet) otrzymuje uprawnienia, by nadzorować przestrzeganie nowych przepisów. Nie oznacza to jednak z góry, że inspektorzy Arbeidstilsynet będą przeprowadzać kontrole w domu pracownika, podkreśla Ministerstwo. Mogą np. sprawdzić, czy zawarto stosowną umowę między pracodawcą a pracownikiem, a także czy przestrzga się godzin pracy zawartych w danej umowie.

Przepisy nie regulują, kiedy pracodawca może narzucić home office ani tego, kiedy pracownik może się ubiegać o pracę z domu. Przepisy nie zawierają też wymogów dotyczących specyfikacji wyposażenia, które ma zapewnić pracodawca osobie pracującej z domu. Nie określają, kto ma odpowiadać za zakup niezbędnego do pracy sprzętu, np. kto pokryje koszty zakupu i utrzymania sprzętu, np. biurka, krzesła, niezbędnych mediów itp. Ustawa nakazuje więc, by jasno określić, kto finansuje niezbędny sprzęt i płaci za jego ewentualne naprawy.


Przepisy mówią za to o tym, że pracodawca musi zapewnić, aby miejsce pracy, sprzęt służbowy i środowisko pracy nie powodowały obciążenia fizycznego i psychicznego u pracownika. ~lovdata, Arbeidstilsynet

Czas pracy pod lupą

- Wymogi dotyczące odpowiedniego środowiska pracy mają również zastosowanie, gdy pracownik wykonuje obowiązki z domu - informuje resort. Podkreśla, że dotyczy to także godzin pracy ustalonych w umowie - taka sama ilość godzin obowiązuje pracownika w przypadku, gdy pracuje on w domu, nie w biurze.  - Głównym celem jest zapewnienie, że pracownicy pracują w takich godzinach, które nie nakładają na nich i ich rodziny zbędnych obciążeń zdrowotnych i społecznych - czytamy w dokumencie.

Nowe przepisy nie mają zastosowania w sytuacji, gdy praca jest krótkoterminowa, np. pracownik pracuje w domu przez dwa tygodnie, a także, gdy jest sporadyczna, tzn. pracownicy, którzy raz na jakiś czas przez krótki okres pracują zdalnie.

W Norwegii, zgodnie z ustawą, rozróżnia trzy rodzaje godzin pracy: etat/normalne godziny pracy (alminnelig arbeidstid), dodatkową pracę (merarbeid) i nadgodziny (overtidsarbeid).

W Norwegii, zgodnie z ustawą, rozróżnia trzy rodzaje godzin pracy: etat/normalne godziny pracy (alminnelig arbeidstid), dodatkową pracę (merarbeid) i nadgodziny (overtidsarbeid). Źródło: stock.adobe.com/standardowa

Ogólny wymóg 40-godzinnego tygodnia pracy dotyczy też pracy zdalnej. W wielu firmach funkcjonują jednak układy zbiorowe lub takie ustalenia, w których tygodniowy czas pracy skrócono do np. 37,5 godziny.  Ponadto przepisy podkreślają, że praca zlecona przez pracodawcę poza normalnymi godzinami pracy to nadgodziny. Czas pracy w ciągu czterech miesięcy nie może przekraczać średnio 48 godzin tygodniowo, łącznie z nadgodzinami. Przy obliczaniu liczby godzin w ciągu czterech miesięcy należy wziąć pod uwagę zarówno godziny pracy w domu, jak i poza domem. Pracę nocną definiuje się jako pracę w godzinach 23-6 lub 24-7. Czas pracy pracownika, który pracuje dłużej niż 3 godziny w nocy, nie może przekroczyć 8 godzin w ciągu 24 godzin

Jeżeli pracownik wykonuje głównie pracę w nocy, istnieje również wymóg, aby dana osoba nie pracowała dłużej niż 8 godzin dziennie. Pracownikowi, który wykonuje pracę głównie w nocy, przed przystąpieniem do pracy, a następnie w regularnych odstępach czasu, zostanie zaproponowane badanie stanu zdrowia, czytamy w ustawie.

Godziny pracy muszą być tak zorganizowane, aby pracownik miał czas wolny od pracy przez co najmniej 11 kolejnych godzin w ciągu 24 godzin i co najmniej 35 kolejnych godzin w ciągu 7 dni. ~lovdata

Arbeids- og inkluderingsdepartementet, lovdata, Arbeidstilsynet, NHO, MN
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok