Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

7
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Praca i prawo pracy

Inspekcja Pracy: nieaktywny numer tymczasowy powoduje unieważnienie karty HMS

Natalia Szitenhelm-Smeja

15 lutego 2022 09:15

Udostępnij
na Facebooku
Inspekcja Pracy: nieaktywny numer tymczasowy powoduje unieważnienie karty HMS

Status numeru tymczasowego w Rejestrze Ludności wpływa na ważność karty HMS/ zdjęcie ilustracyjne arbeidstilsynet/materiały prasowe

Od lutego 2022 personalny numer tymczasowy starszy niż pięć lat jest automatycznie dezaktywowany w Rejestrze Ludności (Folkeregisteret). W związku z tym Inspekcja Pracy przypomina, że unieważnieniu ulega także karta HMS wydana przy danym d-nummer.
W 2017 r., po nowelizacji przepisów o Krajowym Rejestrze Ludności, Urząd Podatkowy (Skatteetaten) zdecydował, że d-nummer powinien stać się nieaktywny po pięciu latach od przypisania go danej osobie. Nie oznacza to, że jest on nieważny - informuje jedynie, że minęło pięć lub więcej lat od jego nadania. Jednak w niektórych sytuacjach musi widnieć on w systemie jako ‘aktywny’. Tak jest w przypadku posiadaczy kart HMS.

Wszyscy pracownicy zatrudnieni w branży budowlanej lub sprzątającej muszą posiadać kartę HMS. To na pracodawcy leży odpowiedzialność zapewnienia jej pracownikowi.

Nieaktywny d-numer = nieważna karta HMS

Inspekcja Pracy (Arbeidstilsynet) przypomina, że status numeru tymczasowego w Rejestrze Ludności wpływa na ważność karty HMS. Jeśli w systemie numer widnieje jako nieaktywny (starszy niż pięć lat), karta HMS danego pracownika jest nieważna. Arbeidstilsynet informuje jednak, że wprowadza okres przejściowy, by ułatwić pracownikom reaktywację numerów. - Karty HMS z nieaktywnym d-nummer będą akceptowane do 1 października 2022. W przypadku numerów tymczasowych, które staną się nieaktywne po 1 września 2022, karta HMS będzie ważna tylko przez 30 dni, jeśli d-nummer nie został ponownie aktywowany - czytamy w komunikacie Inspekcji.

Jak informuje Skatteetaten, sytuacja dotyczy ok. 640 tys. osób, którym d-nummer nadano przed styczniem 2017. Urząd dodaje, że ze względu na niezbędne testy i poprawki w rozwiązaniu technicznym dezaktywacja tej partii numerów rozpocznie się w pierwszej połowie lutego 2022 roku.
Aby ponownie aktywować d-nummer, jego właściciel musi złożyć wizytę w Urzędzie Podatkowym lub w Centrum Obsługi Pracowników Zagranicznych (SUA), by potwierdzić swoją tożsamość. /zdjęcie ilustracyjne

Aby ponownie aktywować d-nummer, jego właściciel musi złożyć wizytę w Urzędzie Podatkowym lub w Centrum Obsługi Pracowników Zagranicznych (SUA), by potwierdzić swoją tożsamość. /zdjęcie ilustracyjne Źródło: skatteetaten/materiały prasowe

Numer tymczasowy

W Norwegii wyróżnia się dwa rodzaje numerów personalnych: stały (fødselsnummer) i tymczasowy (d-nummer). D-nummer to tymczasowy numer personalny, który stanowi 11-cyfrowy kod identyfikacyjny. Otrzymują go osoby bez prawa do stałego pobytu w Norwegii, które zamierzają przebywać w kraju krócej niż 6 miesięcy.
arbeidstilsynet, skatteetaten, mn
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok