Wniosek o wydanie paszportu: konsulat wyjaśnia aktualne przepisy

Wizytę w konsulacie trzeba zarezerwować w systemie. /zdjęcie ilustracyjne stock.adobe.com/standardowa/Pio Si
Konsulat pracuje na pełnych obrotach
Zarezerwuj wizytę
Informuje też, że dużym ułatwieniem byłoby, gdyby osoby, które z różnych względów nie mogą przyjść na zarezerwowaną wcześniej wizytę, odwoływały ją w systemie. Dzięki temu z terminu może skorzystać ktoś inny. - W przypadku rezygnacji osoby z wizyty i odwołania jej w systemie zapisów, termin tej wizyty zostaje automatycznie odblokowany przez system, co umożliwia zapisanie się kolejnej osoby. Należy nadmienić, iż Wydział Konsularny uruchamia możliwość zapisu na wizyty co tydzień. Kolejne terminy wizyt można zarejestrować w systemie e-konsulat w każdy kolejny pierwszy roboczy dzień tygodnia, o godz. 9:00 rano. Dodajemy wtedy również wcześniejsze terminy w miejsce rezerwacji odwoływanych przez interesantów (jeżeli jesteśmy o tym informowani przez klientów). W lutym i marcu br. około 20-30 proc. osób zapisanych rezygnowało z wizyt, w kwietniu – około 25 proc., zwalniając terminy dla nowych osób, które mogły się zapisać, jeśli monitorowały na bieżąco stronę z zapisami. Niemal codziennie do Wydziału Konsularnego przychodzą osoby, którym udało się zarezerwować termin nawet na dzień przed wizytą, w miejsce anulowanych spotkań - wyjaśnia urząd.
Osoby, które rezygnują z wizyty, powinny pamiętać o anulowaniu jej w systemie, co umożliwi zapisanie się na wizytę innej osobie. Niestety często zauważamy, że interesanci rezygnują z wizyt, lecz ich nie anulują, a wówczas termin przepada.
Warto sprawdzać
W sytuacjach nagłych, losowych, po umotywowaniu i udokumentowaniu sprawy – Wydział Konsularny przyjmuje także dodatkowo osoby, dla których pilne wydanie paszportu z przyczyn losowych jest szczególnie uzasadnione. Powyższe wnioski, po umotywowaniu i przedłożeniu stosownej dokumentacji, rozpatrywane są indywidualnie i w miarę możliwości osoby te obsługiwane są poza systemem zapisów: w szczególnych, uzasadnionych przypadkach Konsulat przyjmuje interesantów nawet po godzinach przyjęć lub po godzinach pracy urzędu. - Sugerujemy, aby osoby, dla których z przyczyn losowych przyspieszenie wizyty paszportowej jest konieczne, kontaktowały się bezpośrednio, e-mailowo z Wydziałem Konsularnym - informuje urząd.
Podstawowym aktem prawnym, regulującym kwestie paszportowe jest ustawa z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz.U. 2020 poz. 617 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 464) oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia wykonawcze Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Konieczna wizyta w konsulacie
Osoby mieszkające z dala od Oslo, na wniosek złożony w urzędzie konsularnym otrzymują gotowy paszport pocztą; uzyskanie paszportu wymaga zatem tylko jednej wizyty w urzędzie. Wniosek paszportowy można złożyć w każdym urzędzie konsularnym na świecie (rejonizacja nie obowiązuje), jednakże paszport należy odebrać w tym samym urzędzie; urzędy nie mogą przesyłać paszportów poza okręg konsularny, nie jest także możliwe odebranie paszportu w urzędzie konsularnym, jeśli wniosek paszportowy złożony został w urzędzie paszportowym w Polsce.

Wniosek o wydanie paszportu obecnie można składać tylko osobiście w placówce. stock.adobe.com/standardowa/Tomasz Warszewski
Obecnie wniosek o wydanie paszportu na terenie Norwegii złożyć można jedynie w Wydziale Konsularnym Ambasady RP w Oslo. Okresowe dyżury konsularne w innych miastach na terenie Norwegii są w okresie pandemii zawieszone. Zostaną podjęte po opanowaniu sytuacji epidemicznej w Norwegii, o czym Wydział Konsularny poinformuje na stronie internetowej.
Nie zwlekaj do ostatniej chwili
Pomocne będzie też zapoznanie się dokładnie z informacją paszportową na stronie internetowej Wydziału Konsularnego: często wizyty niepotrzebnie się przedłużają, ponieważ interesanci nie są do nich odpowiednio przygotowani - np. do wniosku dołączają niewłaściwe zdjęcie, nie posiadają gotówki, przynoszą źle wypełniony wniosek paszportowy, albo nie dokonali rejestracji dziecka w USC w Polsce (drugi paszport dla dziecka). - Informujemy ponadto, że Wydział Konsularny podejmuje wszelkie możliwe starania, by zapewnić możliwość wizyty w naszym urzędzie jak największej liczbie naszych obywateli. Nie mamy jednak możliwości zapewnienia terminów wizyt w większym wymiarze, szczególnie w czasie pandemii, przy obecnie zdecydowanie zwiększonej liczbie osób, zainteresowanych wizytami w urzędzie - podsumowuje Konsulat.
Praktyczne informacje
KONSULATAVDELINGEN
Republikken Polens Ambassade
Drammensveien 171, 0277 Oslo
PO Box 4091 AMB
0244 Oslo
Telefon: +47 24110877 czynny: poniedziałek, wtorek, czwartek: 13:30-16:00; środa: 9:30-12:00; piątek: 12:30 -15:00
Fax: +47 24110878
Adres e-mail: oslo.amb.wk@msz.gov.pl
Wydział zaznacza, że nie odpowiada na anonimową pocztę elektroniczną. Zapytania kierowane mailem powinny zawierać imię i nazwisko autora. Zapytanie niespełniające tego wymogu pozostanie bez odpowiedzi.

To może Cię zainteresować