Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Polacy w Norwegii

Coraz więcej młodych w Norwegii podatnych na cyberprzestępstwa. O tych zagrożeniach cyfrowych warto wiedzieć

Monika Pianowska

06 maja 2025 13:30

Udostępnij
na Facebooku
Coraz więcej młodych w Norwegii podatnych na cyberprzestępstwa. O tych zagrożeniach cyfrowych warto wiedzieć

1 na 4 osoby w Norwegii doświadczyła kradzieży tożsamości lub włamania na konta użytkowników. stock.adobe.com/licencja standardowa

Niedawne badanie wykazało, że 1 na 3 Norwegów padł ofiarą oszustwa cyfrowego. Ludzie obawiają się szczególnie sztucznej inteligencji, ponieważ mogą nie wyczuć jej działania zanim będzie za późno. Okazuje się dodatkowo, że to wcale nie mało obeznani z nowinkami technicznymi seniorzy, jak stereotypowo się uważa, są szczególnie narażeni na coraz nowsze i bardziej zaawansowane typy cyberprzestępstw.
Grono osób świadomych, że w dobie cyfryzacji przybywa również sposobów, które oszuści wyłudzający poufne dane mogą wykorzystać, i w porównaniu do tego, co zdziałać mogą dziś złodzieje przy pomocy technologii telefon od kogoś podszywającego się pod urzędnika czy policjanta wydaje się przeżytkiem.

Różne oblicza digitalizacji

Według ankiety przeprowadzonej przez Norstat dla Frende Forsikring (na próbie 1000 respondentów) w kraju fiordów najbardziej podatni na oszustwa są mężczyźni i ogólnie osoby młode, poniżej 30. roku życia.
Jak twierdzi Torgeir Pettersen, specjalista ds. bezpieczeństwa w firmie ubezpieczeniowej, która udostępniła dane, mężczyźni mają tendencję do nadmiernej pewności siebie i podejmowania większego ryzyka, na przykład przy inwestowaniu w kryptowaluty. I chociaż fakt, iż młodzi ludzie są narażeni na cyberprzestępstwa prawdopodobnie brzmi sprzecznie z tym, w co wierzy wiele osób, nie jest wcale nielogiczne, biorąc pod uwagę ich aktywność w internecie, w mediach społecznościowych, podczas zakupów online i na różnych platformach cyfrowych.
Sytuacja po kradzieży, o której ofiara dowiaduje się od razu, ponieważ na przykład po kliknięciu w link i dobrowolnym udostępnieniu danych oszustowi straciła z konta pieniądze, wydaje się dużo łatwiejsza do zażegnania niż włamanie na konto bez wiedzy jego właściciela. W wielu przypadkach w ogóle nie da się zauważyć żadnych jego oznak.
Jak twierdzi Tina Jerstad z norweskiej firmy zrzeszającej ekspertów ds. bezpieczeństwa Mehrwerk, która codziennie pomaga osobom, które padły ofiarą kradzieży tożsamości i nadużyć w internecie, typowymi celami hakerów są prywatne zdjęcia, dokumenty i zeskanowane paszporty.

1 na 3 osoby padła ofiarą oszustwa cyfrowego
1 na 4 osoby doświadczyła kradzieży tożsamości lub włamania na konta użytkowników
1 na 4 osoby klika linki w wiadomościach tekstowych, które otrzymuje od osób innych niż jej bliscy
7 na 10 obawia się, że sztuczna inteligencja utrudni wykrywanie oszustów~Frende Forsikring

– Jeśli zapisałeś hasła w przeglądarce, to może dać atakującemu jeszcze większy dostęp. Może to skutkować poważnymi przypadkami kradzieży tożsamości. A Twoje konto e-mail jest szczególnie cenne. Zawiera wszystkie dane i jest często wykorzystywane do resetowania haseł w innych usługach – tłumaczy.
Taki dostęp i poufne informacje są często odsprzedawane w „ciemnej sieci” (dark web).
Działalność hakerów może być znacznie gorsza niż jednorazowa kradzież.

Działalność hakerów może być znacznie gorsza niż jednorazowa kradzież.stock.adobe.com/licencja standardowa

Halo, tu AI

W ostatnich latach sztuczna inteligencja błyskawicznie wniknęła do różnych aspektów życia ludzi, a 7 na 10 osób obawia się konsekwencji obecności AI właśnie w postaci oszustw i utrudnionego ich wykrycia.
Sam Torgeir Pettersen przyznaje, że niedawno miał styczność z próbą oszustwa na serwis PayPal. Gdy odebrał telefon, przemówił do niego po norwesku bardzo wiarygodny kobiecy głos. Rozmówczyni przedstawiła się i powiedziała, że ​​ostatnio dokonano podejrzanych transakcji na jego koncie. Pettersen twierdzi, że głos i język były tak dobre, że prawdopodobnie do jego wygenerowania użyto sztucznej inteligencji.
Rozłączył się, podejrzewając, że następnym krokiem prawdopodobnie byłoby otrzymanie wiadomości phishingowej od „PayPal” lub przekierowanie do osoby, która kontynuowałaby oszustwo.
Samo podniesienie słuchawki nie jest więc niebezpieczne. Oszustwo nie następuje w wyniku reakcji adresata. Jeśli po drugiej stronie pojawi się prośba o zalogowanie się za pomocą BankID, Vipps lub podobnego narzędzia, należy natychmiast zakończyć połączenie.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok