Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Życie w Norwegii

Trendy wśród oszustw finansowych 2025: naciągacze bardziej obecni w mediach społecznościowych

Monika Pianowska

21 stycznia 2025 17:00

Udostępnij
na Facebooku
Trendy wśród oszustw finansowych 2025: naciągacze bardziej obecni w mediach społecznościowych

​​Media społecznościowe, mimo wielu zalet, mogą wiązać się z dużym ryzykiem oszustw. stock.adobe.com/licencja standardowa

Oszuści stają się coraz bardziej kreatywni, wykorzystując zarówno dane osobowe, jak i technologię do manipulowania ludźmi. Eksperci do spraw zwalczania oszustw finansowych ostrzegają przed niebezpieczeństwami, jakie niesie ze sobą udostępnianie zbyt wielu informacji w mediach społecznościowych.
– W 2024 roku zaobserwowaliśmy 30-procentowy wzrost liczby zgłoszonych przypadków oszustw w porównaniu z rokiem poprzednim i widać wyraźnie, że kwoty, na które ludzie są oszukiwani, stale rosną – mówi Marit Sola, szefowa działu ds. zwalczania oszustw w SpareBank 1 Sør-Norge.
Sola podkreśla, że ​​media społecznościowe, mimo wielu zalet, mogą wiązać się z dużym ryzykiem oszustw.
– Obserwujemy niepokojącą tendencję, w ramach której oszuści wykorzystują informacje udostępniane na platformach społecznościowych. Dzięki temu mogą precyzyjniej i wiarygodniej planować cyberataki – dodaje.

Zalecana dyskrecja

Postęp technologiczny, a zwłaszcza sztuczna inteligencja, ułatwia oszustom tworzenie fałszywych tożsamości i manipulowanie ofiarami. W roku 2025 można się spodziewać znacznego wzrostu liczby oszustw, w których sprawcy podszywają się pod osoby z najbliższego otoczenia ofiary lub podmioty, którym ta ufa.
Oszuści próbują nadużyć zaufania społeczeństwa do usług publicznych.

Oszuści próbują nadużyć zaufania społeczeństwa do usług publicznych.Źródło: stock.adobe.com/licencja standardowa

– Oszuści opierają się na szczegółowych danych osobowych, aby stworzyć wiarygodne scenariusze. Mogą śledzić, gdzie jesteś, z kim przebywasz i kto uczestniczy w twoim życiu. Wszystko, czym dzielisz się w sieci, może zostać wykorzystane do podszywania się pod ciebie lub kogoś, kogo znasz, w celu uzyskania dostępu do pieniędzy – mówi Sola.
Apeluje do ludzi, aby byli ostrożni w dobieraniu kontaktów i przyjaciół w mediach społecznościowych.

Ostrożność to podstawa

Poza rosnącym wśród oszustów trendem wykorzystywania kont w social mediach i aplikacji takich jak Snapchat w 2025 r. można się spodziewać wykorzystania AI do wyłudzeń. Dzięki technologiom takim jak sztuczna inteligencja, tworzenie tekstów, które wydają się wiarygodne pod względem gramatycznym i merytorycznym, będzie łatwiejsze niż kiedykolwiek. Należy zachować ostrożność i zadawać pytania weryfikacyjne.
Również rynek towarów używanych w dalszym ciągu stanowi platformę wykorzystywaną przez złodziei i są powody, aby sądzić, że tendencja ta utrzyma się w 2025 r.
Nową formą oszustwa jest stawianie się przez naciągaczy pod konkretnym adresem osobiście. Spotykają się z ludźmi w domach i próbują nakłonić ich do podania BankID. Mogą udawać policjantów, pracowników banku lub urzędników. Służby jednak nigdy nie poproszą użytkownika w ten sposób o podanie BankID ani innych danych osobowych.
Marit Sola zauważa, że ​​ludzie ogólnie rzecz biorąc są bardziej świadomi prób oszustw, ale przestępcy stają się coraz bardziej wyrafinowani. Dlatego ważne jest, aby zawsze zachowywać czujność i nigdy nie pozwolić, aby pośpiech czy niepewność wpływały na podjęcie decyzji o udostępnieniu komuś poufnych danych.
Źródła: Spare Bank/NTB
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok