Cdn. mulige lovbrudd
Politiet tok nylig ut siktelse mot en prest i den katolske menigheten i Stavanger. Mannen er blant annet mistenkt for underslag, men nekter straffeskyld på alle punkter.
Stavanger Aftenblad
Oppdatert: 2016-01-18 18:39:12.0 Publisert: 2016-01-18 18:35:21.0
Alt i september i fjor ble det kjent at den katolske menigheten i Stavanger hadde gått til Tollvesenet med mistanke om at det hadde blitt unndratt moms i forbindelse med utvidelsen av kirken.
Mistenkelige gaver
Ifølge Vårt Land hadde daværende sokneprest, Reidar Voith, oppdaget at en prest angivelig hadde underskrevet falske gavebrev for blant annet kirkebenker og skriftestol. Gavene ble hevdet å komme fra «søstermenigheter» i Polen og Tyskland. St. Svithun menighet skal på den tiden ikke ha hatt noen slike søstermenigheter.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ: Katolsk prest siktet i underslagssak i Stavanger
Gaver fra religiøse institusjoner er tollfrie. På denne måten skal menigheten ha unngått å betale moms for interiør de importerte i forbindelse med utvidelsen av kirken. Det skal imidlertid være betydelig uenighet om definisjonen av begrepet "søstermenighet".
LES OGSÅ: Biskop og økonomisjef siktet for grovt bedrageri
LES OGSÅ: Politirazzia i lokalene til Oslo katolske bispedømme
LES OGSÅ: Katolsk messe med fotvask
Vårt Land skriver at det foreløpige momskravet fra Tollvesenet skal beløpe seg til om lag 400.000 kroner. Dersom dette stemmer, innebærer det at det er innført varer ulovlig til en verdi av om lag 1,5 millioner.. Fra Tollvesenet ventes en snarlig avklaring om de mener det har skjedd ulovligheter i forbindelse med utbyggingen av kjrken på Løkkeveien.
- Ikke langt unna
Rolf-Ole Seljeflot er avdelingssjef for avdeling for toll og vareførselsavdelingen i Toll Vest.
- Er 1,5 millioner er et riktig beløp?
- Vårt Land har ikke opplysningene sine fra oss, men jeg kan bekrefte at det beløpet ikke er så langt unna det vi forholder oss til. Samtidig må jeg understreke at vi bare har en foreløpig rapport så langt. Vi har hatt en tollrevisor ute hos virkomheten, noe som har resultert i en rapport. Den ligger nå her til saksbehandling hos oss. Vi tar sikte på å sende denne ut som et forhåndsvarsel til virksomheten, slik at også de får kommentere rapporten. Når det er gjort, er vi klare til å fatte et vedtak i saken, sier Seljeflot.
Tre forhold
Etterforskningsleder Sturle Smith ved økonomiseksjonen i Sør-vest politidistrikt sier til Aftenbladet at den opprinnelige anmeldelsen fra menigheten opprinnelig omfattet tre forhold.
LES OGSÅ: Gulating taler Paven midt imot
LES OGSÅ: Krever 2 millioner kroner av den katolske kirken
LES OGSÅ: Hilton snuser på 20 etasjer i Kannik
- Anmeldelsen for tollunndragelse har vi så langt overlatt til Tollvesenet. Når rapporten derfra foreligger, vil vi ta stilling til den. Når det gjelder anmeldelsen for underslag av kirkens midler, mener vi at grunnlaget for den er styrket, sier Smith, som ikke vil si noe om hva slags beløp det dreier seg om.
- Når det gjelder det siste forholdet, at det også skal være snakk om korrupsjon der vedkommende tok seg betalt for å utføre kirkelige tjenester, mener vi mistanken om dette er svekket. Vår etterforskning har ikke avdekket opplysninger som bidrar til å underbygge dette punktet, sier Smith.
- Horrible påstander
Den siktede prestens advokat, Brynjar Meling, sier til Aftenbladet at påstandene om hva hans klient skal ha gjort, er både grunnløse og horrible.
- Anklagene er etter min mening framsatt mot bedre vitende av folk som mener det kan være hensiktsmessig å rette anklagene mot enkeltpersoner. De som forer Vårt Land med informasjon, gjør ikke annet enn å skite i eget reir. Alt min klient har vært med på, er blitt initiert av andre og klarert med overordnede i menigheten, sier Meling.
- Mener du at din klient blir forsøkt gjort til syndebukk for noe andre har gjort, eller mener du at det ikke har skjedd noe kriminelt her overhodet?
- Jeg mener at det ikke har skjedd noe kriminelt. Men det betyr ikke at enkelte, hvis de har en oppfatning av at ting ikke har skjedd etter boka, kan synes det er greit å ha en syndebukk å skylde på. Min klient er overbevist om at han kommer til å bli renvasket for beskyldningene, legger han til.
Skrifte i smuglergods?
Vårt Land siterer korrespondanse der daværende sokneprest Reidar Voith ber Oslo katolske bispedømme (OK

om hjelp. Han skal ha oppdaget de mistenkelige gavebrevene kort tid etter at han tiltrådte i 2012.
«Selv kommer jeg i et straffeansvar eftersom jeg har avdekket og forstått innholdet i det jeg fant. Jeg håper derfor at OKB vil følge opp saken, selv om den blir ubehagelig for oss alle», skal Voith ha skrevet til biskop Eidsvig.
Tollsaken har skapt mye uro i menigheten, ikke minst at også selve skriftestolen er omfattet av mistanken. Enkelte skal være ille berørt av at de går til skrifte i påstått smuglergods, også det ifølge Vårt Land.