Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Finanse i kredyty

Rada Konsumentów: sprawdźcie, czy nie przepłacacie za prąd

Natalia Szitenhelm-Smeja

04 lipca 2022 10:14

Udostępnij
na Facebooku
Rada Konsumentów: sprawdźcie, czy nie przepłacacie za prąd

Istnieją duże różnice w dopłatach do firm zajmujących się sprzedażą energii elektrycznej. stock.adobe.com/standardowa/jesiotr9

Co drugi konsument deklaruje, że od zmiany jego dostawcy energii elektrycznej minęły dwa lata, informuje Rada ds. Ochrony Konsumentów. Dlatego Forbrukerrådet uruchomiła bezpłatną usługę, aby przeciętny Ola Nordmann sprawdził, czy nie przepłaca za prąd.
Reklama
- W badaniu przeprowadzonym przez Norstat dla Rady Konsumentów 29 proc. ankietowanych twierdzi, że minęły ponad dwa lata od ostatniej zmiany umowy o dostawcę energii elektrycznej, a 15 proc. respondentów twierdzi, że nigdy nie zmieniało umowy na innego operatora - informuje Rada Konsumentów w komunikacie. - Wielu konsumentów prawdopodobnie płaci za energię elektryczną więcej, niż musi - podkreśla Forbrukerrådet.

1 lipca wprowadzono nowy model dzierżawy sieci, który zaleca rozłożenie zużycia energii elektrycznej na pory dnia.

Sprawdź, czy nie przepłacasz

Istnieją duże różnice w dopłatach do firm zajmujących się sprzedażą energii elektrycznej. Warto zaoszczędzić, przechodząc na lepszą i tańszą umowę, radzi Rada. Dlatego przygotowała formularz, za pośrednictwem którego każdy konsument może sprawdzić, czy jego umowa z dostawcą energii nie opiewa na zbyt wiele. Usługa jest całkowicie bezpłatna, wystarczy wejść na stronę strompris.no, wpisać swój kod pocztowy, zużycie prądu, a także kwotę za ostatnią fakturę. - Porównywanie umów na energię elektryczną jest zdecydowanie za trudne. Niewiele też pomaga sama faktura, gdzie brakuje kluczowych informacji, takich jak nazwy umów i dopłaty. Nasze usługa „sprawdzanie faktur” pomoże dowiedzieć się, czy konsument wybrał dobrą, czy złą ofertę - informuje dyrektor ds. konsumentów Inger Lise Blyverket w Forbrukerrådet, cytowana w komunikacie.
W formularzu wpisujemy dane, takie jak nasz kod pocztowy, zużycie prądu i kwota ostatniego rozliczenia z dostawcą.

W formularzu wpisujemy dane, takie jak nasz kod pocztowy, zużycie prądu i kwota ostatniego rozliczenia z dostawcą. Forbrukerrådet

Lojalność kosztuje?

Badanie przeprowadzone przez Norstat dla Rady pokazuje też, że 45 proc. tych, którzy nie zmieniali umowy w ciągu ostatnich trzech lat, deklaruje zadowolenie z jej warunków, 29 proc. ankietowanych z kolei uważa, że ​​niewiele można zaoszczędzić na zmianie dostawcy, podczas gdy 23 proc. respondentów stwierdza, że podoba im się posiadanie tego samego operatora. - Wiele osób słono płaci za lojalność wobec dostawcy energii elektrycznej - gorzko podsumowuje Forbrukerrådet. - Przy rekordowo wysokich cenach prądu dopłaty dla firm mogą być odebrane jak kropla w morzu potrzeb, a jednocześnie można sporo zaoszczędzić, zwłaszcza jeśli ktoś ma niekorzystną umowę, lub zawarł umowę ze zmiennymi cenami - mówi Inger Lise Blyverket. - Mamy też kilka przykładów rosnących w górę cen [na umowach -przyp. red.], jednocześnie wiele firm świadczy klientom niepotrzebne usługi dodatkowe, takie jak „zielona energia”, zmienne limity cenowe i ubezpieczenia, które prawie nigdy nie obowiązują, a które doliczane są do rachunku - dodaje.
Do 2030 roku zapotrzebowanie na energię w Norwegii wzrośnie od dwóch do sześciu gigawatów. W tym samym okresie spodziewamy się jedynie umiarkowanego wzrostu produkcji o 0,6 gigawatów, głosi raport Urzędu ds. Zasobów Wodnych i Energetyki.

Do 2030 roku zapotrzebowanie na energię w Norwegii wzrośnie od dwóch do sześciu gigawatów. W tym samym okresie spodziewamy się jedynie umiarkowanego wzrostu produkcji o 0,6 gigawatów, głosi raport Urzędu ds. Zasobów Wodnych i Energetyki. Źródło: stock.adobe.com/standardowa/

W regionie skandynawskim istnieje jeden wspólny rynek energii - Nord Pool - to tam producenci energii, dostawcy energii i duzi odbiorcy przemysłowi kupują i sprzedają energię. - Firmy energetyczne, którym się płaci, nie wytwarzają własnej energii elektrycznej, a jedynie odsprzedają ją swoim klientom. Chętnie to robią, odsprzedając energię elektryczną po tzw. cenie spot (spotpris), kwocie z dopłatą - uczula Blyverket.

Spotpris - rachunek zostanie określony na podstawie ceny giełdy energii. Ponadto trzeba zapłacić dopłatę za kilowatogodzinę, a wiele firm pobiera również stałą miesięczną sumę. W przypadku umowy godzinowej typu spot konsument płaci cenę wymiany energii godzina po godzinie, która jest mnożona przez rzeczywiste zużycie godzinowe. Umowy te są oznaczone klepsydrą. Przy stałej umowie konsument płaci cenę wymiany energii pomnożoną przez całkowite zużycie i dany profil zużycia. Te umowy są oznaczone kalendarzem.
~ Forbrukerrådet

Rekordowe ceny

W I kwartale 2022 roku prąd osiągnął najwyższą cenę w historii - średnia cena energii elektrycznej wyniosła w tym czasie 188,8 øre/kWh. Niezbędne do zapłaty kwoty były 75 øre/kWh wyższe od średniej za ten sam okres z ostatnich pięciu lat.
Forbrukerrådet, Nettavisen, MojaNorwegia
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok