Minister edukacji Tonje Brenna wątpi, że dzięki temu uczniowie uczęszczający do szkoły ponadpodstawowej dłużej niż trzy lata będą mieli lepsze stopnie niż reszta.
flickr.com/ noregsmallag/ https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/
Rząd przedstawił propozycje reformy edukacji, zgodnie z którymi uczniowie powinni mieć możliwość zdobycia kilku świadectw zawodowych, udziału w decyzjach, które ich dotyczą, oraz bezterminowe prawo do nauki na poziomie ponadpodstawowym aż do ukończenia szkoły.
– Dzisiaj ma się trzy lata na zakończenie szkoły, ale w przyszłości uczniowie będą mieli szansę kontynuować naukę, aż uda im się zdać. Jeśli na przykład ktoś nie zaliczy przedmiotu, i tak będzie mógł chodzić do szkoły, dopóki go nie zaliczy – mówi minister edukacji Tonje Brenna w rozmowie z NRK.
Minister wątpi, że dzięki temu uczniowie uczęszczający do szkoły ponadpodstawowej dłużej niż trzy lata będą mieli lepsze stopnie niż reszta.
Demokracja dla nastolatków
Nowa rządowa ustawa o systemie oświaty przewiduje również nowe zasady uzupełniania nieobecności, zmienione przepisy dotyczące uczniów z brakiem znajomości języka norweskiego, a także prawo do uzyskania kilku świadectw zawodowych.
Nowa ustawa oświatowa ma wejść w życie od rozpoczęcia roku szkolnego w 2024 roku. Źródło: stock.adobe.com/standardowa/Karel
Rząd przyzna uczniom także ustawowe prawo do udziału w decyzjach szkoły, które ich dotyczą. Poprzez demokrację podopieczni szkół będa mogli wpływać na sprawy związane z ich życiem codziennym i nauką.
Obowiązkiem właścicieli szkół i administratorów państwowych będzie zapewnienie, aby szkoły rzeczywiście praktykowały uczestnictwo uczniów w ustalaniu wspólnych decyzji i przestrzegały nowych przepisów.
Nowa ustawa oświatowa ma wejść w życie od rozpoczęcia roku szkolnego w 2024 roku.