Pieniądze ze zwrotu podatku
zamknij
Odkrycie warte miliardy koron. Norwegia może się wzbogacić Aktualności
Natalia Szitenhelm 14 lutego 2020
08:00

Odkrycie warte miliardy koron. Norwegia może się wzbogacić

Skomentuj
Zloża odkryto na głębokości ok. 2500 metrów. stock.adobe.com/Rixie/standardowa
Na dnie morskim w pobliżu Svalbardu pod koniec stycznia natrafiono na ogromne ilości cennych minerałów, takich jak miedź, cynk, złoto i srebro. Surowce są warte fortunę – według wstępnych szacunków nawet 1000 miliardów koron.
Odkrycia dokonali naukowcy z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii w Trondheim (NTNU). Na ogromne złoża minerałów natrafili na dnie morskim, na głębokości ok. 2500 m, w obszarze między Svalbardem a wyspą wulkaniczną Jan Mayen. Od 2016 roku prowadzili tam projekt badawczy MarMine, a surowce odkryli, ponieważ wydostały się one na dno morskie w wyniku pęknięcia płyty tektonicznej.

Cenne znalezisko

Norweskie media wieszczą, że odkryte złoża mogą zapoczątkować nową erę w przemyśle Norwegii. Duży potencjał widzą również inwestorzy – zainteresowanie projektem wyrazili już m.in. gigant przemysłu naftowego Equinor, a także DNV GL. Urząd ds. Ropy Naftowej (Oljedirektoratet) rozpoczął już opracowywanie map terenu, w niedalekiej przyszłości chce także przyznawać koncesję na wydobycie minerałów z dna morskiego. Zapał studzi jednak szef Instytutu Geologii i Ropy Naftowej NTNU, Egil Tjåland. W wypowiedzi udzielonej dziennikarzom NRK stwierdził, że zanim rozpocznie się wydobycie, trzeba dokładnie zbadać znalezisko, ale także rozważyć kwestie etyczne – czy konieczna jest ingerencja w środowisko naturalne, a jeśli tak, jak wydobywać minerały, nie szkodząc mu.

Poniżej: odkrycia dokonano w pobliżu wyspy Jan Mayen, która od 1930 administracyjnie należy do Norwegii.
stock.adobe.com/standardowa/aleviga

Co jeszcze skrywa dno morskie?

W ostatnim czasie okolice Svalbardu są miejscem coraz to nowszych odkryć. W połowie ubiegłego miesiąca pisaliśmy o przełomowym odkryciu naukowców z Uniwersytetu w  Tromsø (UiT), którzy  dowiedli, że hydroidy występujące w okolicy Svalbardu na dużych morskich głębokościach, zabijają agresywne komórki raka piersi.
Komentarze:
Od najnowszych