Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

10
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Aktualności

Avinor przejmuje nadzór nad budową lotniska w Mo i Rana

Agnieszka Wiśniewska

22 czerwca 2020 09:25

Udostępnij
na Facebooku
 Avinor przejmuje nadzór nad budową lotniska w Mo i Rana

Mo i Rana to największy port lotniczym w północnej Norwegii. wikipedia / licencja CC BC 3.0 autor: Skistar

28 maja Ministerstwo Transportu i Komunikacji (Samferdselsdepartementet) nakazało norweskiemu zarządcy lotnisk - Avinor - przejęcie prac nad budową portu lotniczego Mo i Rana. Pierwszą rzeczą, która ma zostać wykonana, jest sporządzenie planu postępu budowy.
Po tym, jak w 20 marca Ministerstwo Transportu i Komunikacji zaproponowało norweskiej spółce przejęcie dalszego procesu budowy lotniska Mo i Rana, pod koniec maja Avinor został zobligowany do nadzorowania inwestycji. Jest to między innymi pokłosie nieudanych negocjacji ministerstwa z lokalną firmą Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS (PLU) i gminą Rana. Na początku rozważano właśnie takie porozumienie. Na przeszkodzie stanęły jednak przepisy dotyczące pomocy państwa i zamówień publicznych.
Aby uniknąć opóźnienia w budowie nowego punktu na norweskiej mapie transportu, ministerstwo zdecydowało, że poinstruuje Avinor o przejęciu dalszego procesu budowy lotniska. Najważniejsze prace przygotowawcze zostały już wykonane przez aplikację przedprojektową i licencyjną spółki.
Ostatni tweet Avinora dotyczy zamknięcia 9 lotnisk dla ruchu komercyjnego z powodu wybuchu epidemi COVID-19. Wśród wymienionych portów lotniczych znalazł się między innymi Mo i Rana.

Co teraz?

Avinor musi przygotować aktualizację własnego projektu wstępnego z 2015 roku i poprowadzić dialog o współpracy z PLU w celu odpowiedniego wykorzystania przygotowanych przez Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS części planu. To istotna kwestia, ponieważ trzeba ocenić podstawę konkurencyjną PLU w zakończonym przetargu.

– Przez wiele lat lokalnie podjęto wielki wysiłek, aby zbudować duże lotnisko w Mo i Rana. Bez tego zobowiązania nie byłoby nas dzisiaj. Ta praca będzie również ważna dla dalszej współpracy Avinor z lotniskiem – powiedział minister transportu Knut Arild Hareide.

Termin realizacji zadań postawionych przed Avinor upływa 3 lipca 2020 roku.

Plan rozwoju

Zdaniem ministra transportu, nowe lotnisko ma zapewnić ludziom i firmom lepszą ofertę transportową oraz ułatwić rozwój turystyki i innych działań biznesowych w regionie. Port lotniczy Mo i Rana będzie zrealizowany na podstawie krajowego planu transportu na lata 2018-2029. Rząd chce wnieść na tę inwestycję 1,47 mld NOK w drugiej połowie okresu objętego planem, między 2024 a 2029 rokiem. Pozostałe wydatki do kwoty 600 mln NOK pokryją lokalne fundusze.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok