Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Nawet 15% rabatu na S1 i EKUZ

Reklama

Życie w Norwegii

Oslo: wraca „ulica bez samochodów”

Natalia Szitenhelm-Smeja

27 maja 2023 14:00

Udostępnij
na Facebooku
Oslo: wraca „ulica bez samochodów”

W tym roku Bylivsgata otwiera się 1 czerwca i potrwa do jesieni /zdj. poglądwe stock.adobe.com/standardowa/ vlntn

W Grønland w Oslo powraca tzw. dzielnica miejskiego życia - od 1 czerwca do 15 października 2024 ten odcinek ulicy zostanie zamknięty dla ruchu samochodowego, a zamiast aut na drodze pojawią się miejsca, gdzie można usiąść, stragany, donice z kwiatami.
Władze Oslo ponownie zdecydowały się zamknąć dla ruchu samochodowego jedną z ulic Grønland. - Ulica bez samochodów cieszyła się tu w zeszłym roku ogromną popularnością. Teraz powtarzamy sukces. W tym roku Bylivsgata otwiera się 1 czerwca i potrwa do jesieni 2024 roku. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy mieszkają, podróżują i prowadzą tu działalność - mówi Sirin Stav, radna miasta ds. środowiska i transportu, cytowana w komunikacie Rady Miasta. - Również w tym roku będzie dużo zieleni i wolnej przestrzeni, gdzie będzie można po prostu posiedzieć. Jednocześnie zarówno lokale gastronomiczne, jak i niektóre sklepy w mogą przenieść się w głąb ulicy - dodaje.
Poniżej: Pole zacienione zielonym kolorem pokazuje odcinek zamknięty dla ruchu samochodowego. Niebieskie kropki pokazują miejsca załadunku/rozładunku dla dostawy towarów, pomarańczowa strzałka pokazuje zmieniony kierunek jazdy. Czerwona strzałka pokazuje ponowną regulację z ruchu dwukierunkowego na ruch jednokierunkowy. Niebieska linia pokazuje drogę zamkniętą dla ruchu. Fioletowe strzałki pokazują ustalone kierunki jazdy, które obowiązują tak długo, jak ustalona jest dzielnica miejskiego życia.
Mapka dzielnicy

Mapka dzielnicyŹródło: oslo kommune

Ulica dla mieszkańców

W tym roku Rada Miasta poprawia pewne błędy, które popełniono w 2022 - odnotowano wtedy 80 proc. redukcję ruchu aut w okresie od lipca do października, jednak stwierdzono wzmożony ruch na bocznych uliczkach, w związku z czym teraz zmieniono kierunki ruchu tak, aby powodować mniej niedogodności dla mieszkańców małych uliczek. Sirin Stav zapowiada, że miasto przygląda się też już innym miejscom, w których można by wprowadzić takie rozwiązanie. - Grønland to fantastyczna część miasta z tętniącym życiem społecznym. To dobry punkt wyjścia dla miejskiej ulicy, której w przyszłości chcemy mieć więcej w mieście. Mam nadzieję i wierzę, że zdecydowana większość będzie co najmniej tak samo zadowolona z tegorocznego rozwiązania jak w zeszłym roku. Musimy traktować priorytetowo pieszych, rowerzystów, i zapewnić więcej przestrzeni dla miejskiego życia i biznesu, jednocześnie dbając o bezpieczeństwo ruchu drogowego - mówi.
Obszar 600m2 zaaranżowano tak, by znalazła się tam przestrzeń dla mieszkańców. Wzdłuż placu i ulic posadzono drzewa i rośliny, a także stworzono przestrzeń do spożywania posiłków na świeżym powietrzu i handlu detalicznego.

Obszar 600m2 zaaranżowano tak, by znalazła się tam przestrzeń dla mieszkańców. Wzdłuż placu i ulic posadzono drzewa i rośliny, a także stworzono przestrzeń do spożywania posiłków na świeżym powietrzu i handlu detalicznego.Źródło: stock.adobe.com/standardowa/ zdj. poglądowe

Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok