Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

11
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Życie w Norwegii

Norwescy operatorzy łączą siły, by walczyć z oszustwami telefonicznymi

Natalia Szitenhelm-Smeja

05 listopada 2022 08:30

Udostępnij
na Facebooku
Norwescy operatorzy łączą siły, by walczyć z oszustwami telefonicznymi

Oszuści podszywający się pod instytucję chcą wyłudzić dane lub pieniądze./zdjęcie poglądowe stock.adobe.com/standardowa

Najwięksi operatorzy sieci telekomunikacyjnych i dostawcy internetu w kraju będą wspólnie przeciwdziałać spoofingowi - metodzie oszustwa, w której przestępcy podszywają się pod banki, instytucje, urzędy państwowe, by wyłudzić dane czy pieniądze.
Telia, Telenor, GlobalConnect, Ice i Altibox zwierają szyki, by przeciwdziałać oszustwom telefonicznym, tzw. Caller ID Spoofing, gdy oszuści podszywają się pod numery telefonów np. banków, policji czy instytucji publicznych. W ramach współpracy z fundacją ITAKT, przeciwdziałającą przestępczości w branży internetowej i telekomunikacyjnej, będą blokować próby podszywania się pod numery stacjonarne zaczynające się od konkretnych cyfr.

Blokada zagranicznych połączeń

Od listopada operatorzy będą więc blokować połączenia z zagranicy podszywające się pod norweskie numery stacjonarne, które mają geograficzne połączenie z norweską siecią telekomunikacyjną - czyli te, które nie należą do abonamentu komórkowego, wyjaśnia ITAKT. Chociaż numery stacjonarne rzadziej są obecnie używane przez osoby prywatne, nadal często korzystają z nich firmy i urzędy, takie jak NAV, Skatteetaten czy służby. Dlatego też oszuści często podszywają się pod te podmioty. 

Blokowane będą połączenia z zagranicy, które “udają” te norweskie, zaczynające się od cyfr 2, 3, 5, 6 lub 7 - zazwyczaj wskazujących na lokalizację dzwoniącego, i - jak tłumaczy ITAKT -  mających wysoki stopień wiarygodności.

- Blokada nie ograniczy więc podszywania się pod numery telefonów komórkowych. [...] Widzimy jednak, że wiele bardziej zorganizowanych kampanii oszustw wykorzystuje numery telefonów stacjonarnych znanych podmiotów, aby zyskać na wiarygodności - mówi Thorbjørn Busch z Telenor, cytowany w oświadczeniu prasowym ITAKT.

Odbije się rykoszetem?

Chociaż blokada zmniejszy liczbę fałszywych połączeń, może mieć również konsekwencje dla niektórych norweskich firm, informuje ITAKT. - Duzi gracze rynkowi kupują usługi telefoniczne od dostawcow zewnętrznych, co do tej pory umożliwiało im posiadanie rozwiązań call center na całym świecie, gdzie nadal wydaje się, że dzwonią z oficjalnego norweskiego numeru firmy - wyjaśnia. - W przypadku podmiotów, które prowadzą legalną działalność za granicą, ważne jest zatem, aby ich przedstawiciele skontaktowali się ze swoim dostawcą usług telefonicznych, i upewnili się, że są one skonfigurowane zgodnie z norweskimi przepisami. Od teraz dostawca musi mieć bowiem stały punkt dostępu w Norwegii, aby móc korzystać z norweskiego numeru stacjonarnego. Połączenia mogą zatem nadal pochodzić z zagranicy, ale muszą być przesyłane przez ten norweski, który może być dostarczany tylko od przedsiębiorstw posiadających umowy o współpracy z norweskimi operatorami telekomunikacyjnymi - dodaje.
Tylko w kwietniu tego roku Telenor zablokował 4,4 mln fałszywych wiadomości tekstowych

Tylko w kwietniu tego roku Telenor zablokował 4,4 mln fałszywych wiadomości tekstowych Źródło: stock.adobe.com/ fot. mino21/ tylko do użytku redakcyjnego

ITAKT, VG
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok