Handel przygraniczny zwykle ożywia się w okolicach wakacji i okresów urlopowych.
stock.adobe.com/ art_of_line/ tylko do użytku redakcyjnego
W pierwszej połowie tego roku Norwegowie podczas jednodniowych wycieczek zagranicznych dokonali zakupów za 5,1 miliarda koron. Oznacza to wzrost o 583 mln koron w porównaniu z tym samym okresem w 2023. Liczby te odpowiadają wzrostowi o 12,9 proc., podaje Norweski Urząd Statystyczny (SSB).
Mieszkańcy kraju fiordów odbyli prawie 2,7 mln jednodniowych podróży przez granicę, co oznacza o 360 tys. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.
– Handel przygraniczny zwykle ożywia się w okolicach wakacji i okresów urlopowych, kiedy ludzie mają czas na jednodniowe wycieczki przez granicę. Słoneczne dni w wielu miejscach w kraju na początku lata mogło przyczynić się do tego, że więcej osób zdecydowało się na krótki wyjazd z Norwegii – mówi starszy doradca Guro Henriksen z SSB.
Średnia końcowa suma zakupów u szwedzkich sąsiadów wyniosła jednorazowo 1921 koron.Źródło: Fot. Adobe Stock, licencja standardowa
Jedzenie i alkohol
Amatorzy handlu przygranicznego wypełniają koszyk przede wszystkim artykułami spożywczymi. Około 42 proc. całej puli dotyczy właśnie żywności. Alkohol stanowił 14 proc. koszyka zakupowego, z czego 8 proc. przeznaczano na wino, a około 6 proc. na piwa.
Ponadto nieco ponad 11 proc. zakupów przypadło na towary zawierające nikotynę, połowa na snus, a podobna proporcja na papierosy i tytoń. Popularne są także napoje bezalkoholowe i woda mineralna, które stanowią 7,6 proc. koszyka produktów. Czekolada i słodycze stanowiły 4,7 proc.
Średnia końcowa suma zakupów u szwedzkich sąsiadów wyniosła jednorazowo 1921 koron. To nieco mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy na jeden wyjazd wydano 1968 koron. Jednak liczba wypadów zagranicznych na zakupy gwałtownie wzrosła, w związku z czym całkowite koszty takich wyjazdów są wyższe.
Reklama