Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Życie w Norwegii

NAV zapomniał o chorych i najsłabszych? Czas rozpatrywania wniosków wydłużył się do nawet ośmiu miesięcy

Emil Bogumił

19 września 2023 13:05

Udostępnij
na Facebooku
NAV zapomniał o chorych i najsłabszych? Czas rozpatrywania wniosków wydłużył się do nawet ośmiu miesięcy

Wydłużenie wniosków dotyczy przede wszystkich wniosków o świadczenia składanych przez osoby z niepełnosprawnością. Fot. Adobe Stock, licencja standardowa (zdjęcie poglądowe)

W okresie wiosennym i letnim wydłużył się czas oczekiwania na decyzje wydawane przez NAV (Urząd Pracy i Opieki Społecznej), informują świadczeniobiorcy. W najgorszej sytuacji znalazły się osoby potrzebujące renty, orzeczenia o niepełnosprawności i tzw. zasiłku przejściowego (AAP). W wybranych sytuacjach instytucja przetwarza wnioski nawet osiem miesięcy.
Kwestią przewlekłego załatwiania spraw przez NAV zajęli się aktywiści inicjatywy AAP-aksjonen. W wiadomości do redakcji Dagsavisen wyliczają, że w sierpniu okres oczekiwania na rozpatrzenie wniosku o AAP wzrósł do 15 tygodni. Decyzja dotycząca orzeczenia o niepełnosprawności wydawana jest po nawet sześciu miesiącach. – Dlaczego tak się dzieje? Czy NAV nie ma wystarczającej liczby pracowników? – zastanawia się Elisabeth Thoresen, liderka inicjatywy. 

Kolejnym problemem ma być rozpatrzenie wniosków o przyznanie renty. Powiadomienia o decyzji NAV docierają do świadczeniobiorców po ośmiu miesiącach.

W czasie oczekiwania na rozpatrzenie wniosku o rentę, przyszły świadczeniobiorca może pobierać zasiłek AAP. NAV wypłaca go przez osiem miesięcy. Jeśli instytucja nie wyda w tym okresie decyzji dot. renty, prawo do zasiłku przejściowego ustaje.

Niepełnosprawni z „niższym priorytetem”?

Działacze AAP-aksjonen zwracają uwagę, że osoby niepełnosprawne – przez opieszałość NAV – mogą pozostać przez kilka tygodni, a nawet miesięcy, bez dochodu. – Jeszcze raz możemy tylko stwierdzić, że osoby chore i niepełnosprawne mają niższy priorytet. [...] Zbyt wiele osób uznaje długi czas oczekiwania za bolesny, a wiele z nich i tak zmaga się z niepokojem. Dodatkowo towarzyszy im strach, że wniosek nie zostanie zatwierdzony – skomentowała na łamach FriFagbevegelse Elisabeth Thoresen.
– NAV łamie art. 11a norweskiej ustawy o administracji, nie informując wnioskodawców o wydłużonym czasie rozpatrywania wniosków – informują aktywiści.

– NAV łamie art. 11a norweskiej ustawy o administracji, nie informując wnioskodawców o wydłużonym czasie rozpatrywania wniosków – informują aktywiści.Fot. Gorm Kallestad, NTB scanpix (CC BY-NC 4.0)

Kwestia wydłużenia rozpatrywania wniosków to nie jedyny przypadek, w którym NAV oskarżany jest o łamanie obowiązujących przepisów. W maju 2023 roku stołeczny sąd uznał, że instytucja miała błędnie interpretować regulacje dotyczące wypłat z Funduszu Gwarancji Płac (lønnsgarantiordningen). Urzędnicy przyznali się do błędu. Nie wiadomo jednak, jak dużo osób doznało z tego tytułu utraty części przysługującego wynagrodzenia.

Winni? Mniej nadgodzin i pracowników

Redakcja FriFagbevegelse opublikowała odpowiedź NAV na zarzuty dotyczące gorszego traktowania osób niepełnosprawnych. Stine Olsen, dyrektor ds. pracy i świadczeń NAV, zwróciła uwagę, że wydłużenie rozpatrywania wniosków w sezonie letnim nie jest czymś niezwykłym, przez wzgląd na okres urlopowy. Odniosła się także do wydłużenia okresu rozpatrywania wniosków do nawet sześciu miesięcy. Problemy mają minąć jesienią. Instytucja przeznaczy dodatkowe środki m.in. na rozpatrywanie dokumentów dot. renty inwalidzkiej.

– Spółka NAV Arbeid og Benefits będzie miała mniejszą liczbę pracowników i mniejszą liczbę nadgodzin w porównaniu z 2022 r. Wynika to ze zmienionych warunków ramowych. Jednocześnie konieczne było ustalenie priorytetów zasobów przeznaczonych na obszar zasiłków chorobowych w celu rozpatrywania nowych wniosków o zasiłki chorobowe i zwykłe zwroty kosztów dla pracodawców. Coraz więcej osób musi teraz czekać dłużej na rozpatrzenie swojej sprawy. Traktujemy to poważnie i staramy się unikać sytuacji, w której osoba uprawniona do świadczenia pozostaje bez zabezpieczenia dochodu – przyznała przedstawicielka NAV.

Jak wynika z danych instytucji, liczba odrzuconych wniosków o rentę inwalidzką znacznie wzrosła od 2017 roku. W ciągu sześciu lat odsetek niemal podwoił się i wynosi 22 proc. Wśród powodów wymieniane są m.in. nieodpowiednie procedury lokalnych oddziałów NAV.

Źródła: FriFagbevegelse, Dagsavisen, MojaNorwegia.pl
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok