Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

11
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Życie w Norwegii

Kolejna fala oszustw. Tym razem podają się za Finanstilsynet

Monika Pianowska

14 listopada 2022 09:00

Udostępnij
na Facebooku
Kolejna fala oszustw. Tym razem podają się za Finanstilsynet

Cyberprzestępcy próbują uzyskać dane, podszywając się pod banki, policję czy urzędy państwowe. stock.adobe.com/licencja standardowa

Norweski Urząd Nadzoru Finansowego (Finanstilsynet) ostrzega, że w obiegu pojawiły się fałszywe listy i e-maile. Logo, adres i numer instytucji są obecnie wykorzystywane w próbach oszustwa, głosi komunikat prasowy z 9 listopada.
Urząd prosi, by zachować ostrożność również wtedy, gdy użytkownikowi wyświetlą się strony internetowe utrzymujące pochodzenie z Finanstilsynet, i nie zatwierdzać żadnych wysyłanych przez nie próśb. Instytucja apeluje do mieszkańców Norwegii, aby nie udostępniali poufnych informacji nieznajomym.
Najczęstsze metody, jakie wykorzystują oszuści, to phishing i spoofing.

Najczęstsze metody, jakie wykorzystują oszuści, to phishing i spoofing. Źródło: stock.adobe.com/licencja standardowa

Urzędy nigdy tak nie robią

W ostatnim czasie również sieci komórkowe biły na alarm, że ich klienci są zasypywani próbami wyłudzenia poufnych informacji przez tzw. spoofing. Cyberprzestępcy próbują uzyskać dane, podszywając się pod banki, policję czy urzędy państwowe.
Najwięksi operatorzy w Norwegii - Telia, Telenor, GlobalConnect, Ice i Altibox - postanowili połączyć siły, aby zapobiec tego typu procederom. Aby uchronić konsumentów przed oszustwami, będą blokować próby podszywania się pod numery stacjonarne zaczynające się od konkretnych cyfr.
Według statystyk  firmy telekomunikacyjnej Telia z początku 2022 roku Norwegia jest znacznie bardziej narażona na oszustwa telefoniczne niż jej skandynawscy sąsiedzi. Operatorzy proszą, aby abonenci nie klikali linków otrzymanych z nieznanych numerów, nie pobierali aplikacji ze źródeł innych niż Google Play i App Store, nie podawali nikomu swojego kodu BankID, ponieważ instytucje i służby nigdy o to nie proszą.

Źródła: Finanstilsynet, MojaNorwegia
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok