Cyberprzestępcy próbują uzyskać dane, podszywając się pod banki, policję czy urzędy państwowe.
stock.adobe.com/licencja standardowa
Norweski Urząd Nadzoru Finansowego (Finanstilsynet) ostrzega, że w obiegu pojawiły się fałszywe listy i e-maile. Logo, adres i numer instytucji są obecnie wykorzystywane w próbach oszustwa, głosi komunikat prasowy z 9 listopada.
Urząd prosi, by zachować ostrożność również wtedy, gdy użytkownikowi wyświetlą się strony internetowe utrzymujące pochodzenie z Finanstilsynet, i nie zatwierdzać żadnych wysyłanych przez nie próśb. Instytucja apeluje do mieszkańców Norwegii, aby nie udostępniali poufnych informacji nieznajomym.
Najczęstsze metody, jakie wykorzystują oszuści, to phishing i spoofing.Źródło: stock.adobe.com/licencja standardowa
Urzędy nigdy tak nie robią
W ostatnim czasie również sieci komórkowe biły na alarm, że ich klienci są zasypywani próbami wyłudzenia poufnych informacji przez tzw. spoofing. Cyberprzestępcy próbują uzyskać dane, podszywając się pod banki, policję czy urzędy państwowe.
Najwięksi operatorzy w Norwegii - Telia, Telenor, GlobalConnect, Ice i Altibox - postanowili połączyć siły, aby zapobiec tego typu procederom. Aby uchronić konsumentów przed oszustwami, będą blokować próby podszywania się pod numery stacjonarne zaczynające się od konkretnych cyfr.
Według statystyk firmy telekomunikacyjnej Telia z początku 2022 roku Norwegia jest znacznie bardziej narażona na oszustwa telefoniczne niż jej skandynawscy sąsiedzi. Operatorzy proszą, aby abonenci nie klikali linków otrzymanych z nieznanych numerów, nie pobierali aplikacji ze źródeł innych niż Google Play i App Store, nie podawali nikomu swojego kodu BankID, ponieważ instytucje i służby nigdy o to nie proszą.
Źródła: Finanstilsynet, MojaNorwegia