Życie w Norwegii
„Będzie korzystniej dla mieszkańców”. Skatteetaten zmienia procedury po skandalu w NAV
1
Nowy system ma być bardziej zautomatyzowany i korzystny dla mieszkańców Norwegii. Ssu [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]
Od 1 stycznia 2020 roku norweski Urząd Podatkowy (Skatteetaten) wprowadza nowe zasady zwracania podatku w przypadku osób, które oddają otrzymane wcześniej świadczenia do NAV (Urząd Pracy i Polityki Socjalnej) – teraz całe procedury będą zautomatyzowane, a świadczeniobiorcy nie będą musieli już przekazywać do NAV-u kwoty uwzględniającej podatek.
Zmiany wchodzą w życie w związku z nieprawidłowościami, które zostały wykryte pod koniec listopada tego roku. Przeprowadzona analiza wykazała bowiem, że nawet 17 500 osób, które w ostatnich latach musiały zwrócić NAV wypłacone im sumy, nie otrzymało z powrotem opłaconego wcześniej podatku.
Zmieniają praktykę
Zasiłki z NAV są opodatkowane w taki sam sposób, jak wynagrodzenie za pracę. Do tej pory sytuacja wyglądała dlatego tak, że osoby, które musiały zwrócić do urzędu kwotę świadczenia, w większości przypadków musiały również zwrócić podatek od danego zasiłku. W ten sposób mieszkańcy kraju fiordów, którzy korzystali z pomocy NAV, oddawali większą sumę, niż faktycznie została im wypłacona.
Zmiany w rozporządzeniu, które wchodzą w życie 1 stycznia 2020 roku, sprawiają, że kwestie zwrotu podatku będą rozwiązywane automatycznie między Urzędem Podatkowym a Urzędem Pracy i Polityki Socjalnej – w ten sposób świadczeniobiorcy nie będą już ryzykować spłaty większej kwoty, niż początkowo otrzymali. Oznacza to w praktyce, że mieszkańcy kraju fiordów, którzy będą musieli zwrócić świadczenie do NAV, oddadzą dokładnie taką sumę, która trafiła na ich konto.
Zmiany w rozporządzeniu, które wchodzą w życie 1 stycznia 2020 roku, sprawiają, że kwestie zwrotu podatku będą rozwiązywane automatycznie między Urzędem Podatkowym a Urzędem Pracy i Polityki Socjalnej – w ten sposób świadczeniobiorcy nie będą już ryzykować spłaty większej kwoty, niż początkowo otrzymali. Oznacza to w praktyce, że mieszkańcy kraju fiordów, którzy będą musieli zwrócić świadczenie do NAV, oddadzą dokładnie taką sumę, która trafiła na ich konto.
Co z poszkodowanymi?
Nieprawidłowości odkryte pod koniec października tego roku dotyczą najprawdopodobniej nawet 17,5 tys. osób. W związku ze sprawą Urząd Podatkowy powołał specjalny sztab pracowników, którzy zajęli się jak najszybszym rozwiązaniem sytuacji oraz zwrotem należnych kwot. Wszyscy poszkodowani powinni też otrzymać już niezbędne informacje ze Skatteetaten.
Reklama
To może Cię zainteresować
01-01-2020 12:09